2026-02-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Jag misstänker att man kan ha tur och otur vad det gäller gruppboende. Och vill du verkligen ge upp kontrollen över ditt eget liv till personal som kan vara bra eller dålig? Och dessutom är såna boenden för folk som inte klarar att bo själva.

Ja, det gör jag gärna. Uppenbarligen klarar jag ju inte av "vuxenlivet".
Citera
2026-02-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Nu när AI verkligen kommit igång så dröjer det nog inte länge innan de flesta jobb tas över av datorer och staten tvingas införa medborgarlön. Ge det några år till bara.

Undrar hur alla "duktiga arbetare" som hatar sådana som mig kommer resonera då
Citera
2026-02-07, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Ja, det gör jag gärna. Uppenbarligen klarar jag ju inte av "vuxenlivet".

Det är du inte ensam om, vill bara varna för att hamna på boende där du kanske blir dåligt behandlad. Men om det är så att du inte reder ut saker och ting är nog psykiatrin och arbetsterapeut vägen att gå. Du kan skaffa boendestöd och sen arbeta deltid eller inte alls beroende på hur funktionsnedsatt du är.
Citera
2026-02-07, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Nu när AI verkligen kommit igång så dröjer det nog inte länge innan de flesta jobb tas över av datorer och staten tvingas införa medborgarlön. Ge det några år till bara.

Tippar på 1 miljon arbetslösa runt 2030 i Sverige.
Fabrikerna ställer ju om till automatisering, robotar och AI.
Kommer mest behövas övervakare och dom som byter hårdvara men i liten skala jämfört med idag.
Självkörande bussar och fordon är inte långt borta heller, om 5 år är det garanterat verklighet.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-07 kl. 19:50.
Citera
2026-02-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Just det. Säger ju att du nog inte är en person som är målet för den verksamheten...

Min poäng var att det inte är så jäkla illa trots allt. Inte värre än att ha ett jobb iallafall.
Citera
2026-02-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Vem ska stå för aktiviteterna, kommunerna kommer knappast ha plats för alla.

Om lagen går igenom kommer uppdraget vara för kommunen att lösa det. Sen håller jag med om att det kommer bli en utmaning. Men, personer som idag får vara ifred när de uppbär f-stöd kan nog räkna med förändring framöver.
Citera
2026-02-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Att inte uppskatta att jobba är inte nödvändigtvis samma sak som att inte klara av att jobba. När du säger att du mår extremt dåligt när du jobbat, hur har det yttat sig?
Har någon läkare gjort något uttalande kring din arbetsförmåga, tex när du blev diagnostiserad?

"Svårigheter att fokusera, lösa problem och fatta beslut. Svårt att fungera i stressiga situationer vilket medför mer påfrestning i vardagen. Trötthet sekundärt till grundproblematik. Nedsatt mental energi. Koncentrationssvårigheter. Tar emot att gå upp på morgonen. Svårt att fokusera, planera och utföra arbetsuppgifter. I behov av återhämtning. Nedsatt förmåga att påbörja, genomföra och slutföra uppgifter. Nedsatt tolerans för stress och annan psykisk påfrestning."

"Ung man med stora svårigheter med koncentration, uppmärksamhet, att sitta stilla, har haft mycket tankar och kaos i huvudet, dagdrömde hela tiden och var borta mentalt från klassrummet under hela skolgången. A har haft svårigheter gällande exekutiva förmåga, att ha rätt rutiner och struktur i vardag, skolarbete, planera slutföra sina arbetes uppgifter såsom i skolan som på olika arbetsplatser som jobbade sommararbete och senare sommarvikarie. A inte fått chansen att genomgå NP-utredning under skolan trots alla symtom och svårigheter som har funnits innan börja i grundskolan."

"A arbetes- och funktionsförmåga är helt nedsatt inom ramen av arbetsmarknad rekommenderade arbete och dess villkor och rutiner."

"P g a ovanstående diagnoser och dessa symtom och svårigheter bedöms X arbete- och funktionsförmåga just nu är nedsatt heltid. För detta har han rätt för aktivitetsersättning i minst 2 år."
Citera
2026-02-07, 19:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Min poäng var att det inte är så jäkla illa trots allt. Inte värre än att ha ett jobb iallafall.

Ok det är din sak. Du tycker detta är bra. En massa du är 28 men högst troligen ändå yngre ena som dominerar över dig. Nu ska ska du käka! Nu ska ska du sova! Är det ett bra liv det?

Allt för att slippa jobba. Du kommer ju liksom inte ha skäl att ens komma till ett sådant boende pga att du bara är lat. Sedan japp om du nu bara är lat så frågeställningen nix ingen svält trots ens det. Nu gissar jag bara. Men en kusin blev det i förtid. Du kommer bli klassad som sjukpensionär i förtid. Få bidrag för att just hålla dig flytande. Sedan ingen koll alls. Det är från samhällets sida liksom Game Over.

Han hade inte jobbat en dag sedan han var 27. Levt på Soc därefter. Alltid dock med egen bostad. Sedan sjukpension vid lite drygt 40. Det gäller liksom att kunna reglerna. Inte att bo hemma hos morsan... Du ska ju inte bemöda henne med din skit.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-02-07 kl. 20:02.
Citera
2026-02-07, 19:57
Medlem
Citat:
"Svårigheter att fokusera, lösa problem och fatta beslut. Svårt att fungera i stressiga situationer vilket medför mer påfrestning i vardagen. Trötthet sekundärt till grundproblematik. Nedsatt mental energi. Koncentrationssvårigheter. Tar emot att gå upp på morgonen. Svårt att fokusera, planera och utföra arbetsuppgifter. I behov av återhämtning. Nedsatt förmåga att påbörja, genomföra och slutföra uppgifter. Nedsatt tolerans för stress och annan psykisk påfrestning."

"Ung man med stora svårigheter med koncentration, uppmärksamhet, att sitta stilla, har haft mycket tankar och kaos i huvudet, dagdrömde hela tiden och var borta mentalt från klassrummet under hela skolgången. A har haft svårigheter gällande exekutiva förmåga, att ha rätt rutiner och struktur i vardag, skolarbete, planera slutföra sina arbetes uppgifter såsom i skolan som på olika arbetsplatser som jobbade sommararbete och senare sommarvikarie. A inte fått chansen att genomgå NP-utredning under skolan trots alla symtom och svårigheter som har funnits innan börja i grundskolan."

"A arbetes- och funktionsförmåga är helt nedsatt inom ramen av arbetsmarknad rekommenderade arbete och dess villkor och rutiner."

"P g a ovanstående diagnoser och dessa symtom och svårigheter bedöms X arbete- och funktionsförmåga just nu är nedsatt heltid. För detta har han rätt för aktivitetsersättning i minst 2 år."
Okej, då verkar åtminstone en läkare bedömt att du (åtminstone"just nu") inte kan jobba.
Varför fick du inte aktivitetsersättning?

Äter du någon typ av medicin för att må/fungera bättre?
Citera
2026-02-07, 20:02
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Det här är precis varför hela det svenska bidragssystemet är en skam. Du har gjort allt rätt, följt reglerna, kämpat med diagnoser och papper – och ändå blir du konstant nekad. Samhället belönar inte de som sköter sig, det belönar byråkratin och skenheligheten. Att du hellre lever fritt på minimum än att låta dig krossas av ekorrhjulet är ren logik. Kör ditt eget race tills hela bluffen rasar – vi som ser det står bakom dig.

Är det verkligen det här anledningen till att systemet är en skam? Pojkvaskern är bortskämd och arbetsskygg. Han har inte ens skaffat en alternativ inkomstkälla, i vilken tidsålder har det fungerat att göra absolut ingenting och ändå överleva?
Citera
2026-02-07, 20:08
Medlem
pwbothas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Det här är precis varför hela det svenska bidragssystemet är en skam. Du har gjort allt rätt, följt reglerna, kämpat med diagnoser och papper – och ändå blir du konstant nekad. Samhället belönar inte de som sköter sig, det belönar byråkratin och skenheligheten. Att du hellre lever fritt på minimum än att låta dig krossas av ekorrhjulet är ren logik. Kör ditt eget race tills hela bluffen rasar – vi som ser det står bakom dig.
Håller med , bidragssystemet är en skam. Om inte fanskapet har lust att arbeta för sin försörjning kan han svälta. Systemet är till för att hjälpa människor under en kortare period tills de kommit på fötter. Inte en permanent lösning för arbetsskygga
Citera
2026-02-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Okej, då verkar åtminstone en läkare bedömt att du (åtminstone"just nu") inte kan jobba.
Varför fick du inte aktivitetsersättning?

Äter du någon typ av medicin för att må/fungera bättre?

Eftersom jag hade några säsongsarbeten för 6 år sedan så är tydligen min arbetsförmåga inte alls nedsatt, inte ens med 25%, därför avslag.

Jag har prövat ADHD-mediciner men det gör inte att jag söker mig till arbete. metylfenidat utlöste oxå paniksyndrom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in