Citat:
Ursprungligen postat av
Pazmatic
ja, enligt FK.
Asså, klart man mår bättre utav att ta amfetamin. Men om mina "ADHD-tendenser" dämpas så blir jag ännu mera autistisk och då drar jag undan mig ännu mera, vill bara isolera mig ännu mera, mindre social, avskyr människokontakt mera. Försvinner rastlösheten och oron så tappar jag bara den lilla drivkraft jag har. Så tror det bara gör större skada än nytta. Sen lär jag skada kroppen och förkorta livet väsentligt om jag ska ta CS varenda dag mer eller mindre.
Lite kul hur man blev straffad för att tagit knark förrut och nu har man lagligt knark på recept dock och får tillochmed köra bil drogpåverkad

Jo, jag har förstått att det är ganska vanligt att personer med ADHD tycker att mycket av deras drivkraft och kreativitet försvinner när de tar medicin, samtidigt som de ändå tycker de fungerar bättre i vardagen med medicinen. Så för dig kanske det gäller att hitta balansen som ger mest fördelar med minst nackdelar.
Men rent krasst tror jag det ser ut såhär för din del:
Först behöver du få ett färskt utlåtande från en läkare angående din arbetsförmåga. Om läkaren anser att du inte är eller kommer kunna bli arbetsför så kan du söka sjukersättning. Den är det upp till försäkringskassan.
Om FK nekar dig, eller om läkaren anser att du bör kunna jobba så får du nog fundera på vilket typ av jobb du skulle kunna klara av och stå ut med.
Du kommer inte kunna få något långsiktigt bidrag bara för att du inte vill jobba. Det du kan göra är att leva på din mor så länge hon kan och accepterar det. Men det kommer inte hålla hela ditt liv heller. Och med tanke på att din mor troligtvis börjar tänka på pensionen snart så kan jag tänka mig att hon inte planerar att försörja dig tills hon dör.