Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,46%
570 röster
Nej
14,54%
97 röster
2026-02-07, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
En artikel från 2024 känns ju inte speciellt relevant nu..

här är en färskare från september 2025 (betalvägg)

"Här är de kinesiska biltillverkarna som kringgår EU:s strafftullar
Genom att gena via Österrike duckar Xpeng EU:s strafftullar. I höst drar ”produktionen” igång. Tillverkaren är inte ensam – flera kinesiska märken har hittat sätt att runda elbils-tarifferna."

https://www.nyteknik.se/elbilar/har-ar-de-kinesiska-biltillverkarna-som-kringgar-eus-strafftullar/4392550

nä festung boden är väl kanske inte det bästa läget, försvaret blir kanske störda?
finns nog bättre alternativ inom östra eu?
Citera
2026-02-07, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Allt kan såklart hända, vem vet. Ryktena flyger. Det mest spektakulära ryktet hittills är att de tänker lämna in konkursansökan imorgon för att passa på när det finns så mycket distraktioner ute i världen: Söndag, vinter-OS, Superbowl...

Och bara i rent hygiensyfte givetvis - för att undvika småsinta spekulationer... Det ger dem en möjlighet till en "nystart under kontrollerade former". Projektet löper ändå "enligt tidplan"...
Citera
2026-02-07, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Moderaternas riksdagsledamot för Norrbotten kritiserar Bodens upplåning för Stegra. Feg som han är lägger han ändå (enligt reportern) in en passus att han: tror på Stegra, och skjuter därmed sin egen kritik i sank. Kommunalrådet i Boden verkar leva i drömmarnas värld.

https://www.sverigesradio.se/artikel/moderaten-mattias-karlsson-kritiserar-stegra-satsningen?fbclid=IwY2xjawP0DWlleHRuA2FlbQIxMABicm lkETF iYUo5MmRmekR4ZDZSVFV2c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4O DIwMDg5MgABHrHuUER-tNIPN3A23N5MhJIx8lSt1tkoMIjtYxA 2cHQcGgl9uIWbBHk6I57Q_aem_kcIfZ9EYzv0XMpFKrv6yJw
Citera
2026-02-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Framgår det av artikeln vilka dessa kända investerare är?

Konsortiet består av nuvarande investerare. 😂
Citera
2026-02-07, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Minus Just Climate och Anfield då som inte är nordiska. Svettigt för Mix 😅
Citera
2026-02-07, 18:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Framgår det eller är det din gissning?
Citera
2026-02-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Framgår det eller är det din gissning?

Det är mitt antagande, för ingen ny investerare är dum nog att slänga pengar på Stegra.
Citera
2026-02-07, 19:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är mitt antagande, för ingen ny investerare är dum nog att slänga pengar på Stegra.

Då vet vi alltså inget i den frågan. Jag håller fast vid min tro att konsortiet är en desperat konstruktion för att få bidrag.
Citera
2026-02-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då vet vi alltså inget i den frågan. Jag håller fast vid min tro att konsortiet är en desperat konstruktion för att få bidrag.

Det enda vi med säkerhet vet är att det inte går att tro ett ord på vad Stegra eller SVD säger.
Jag har lämnat skeppet iaf.
Citera
2026-02-07, 23:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det enda vi med säkerhet vet är att det inte går att tro ett ord på vad Stegra eller SVD säger.
Jag har lämnat skeppet iaf.

Ja det vet vi. Det tragiska är att de får fortsätta med sina lögner utan att ställas till svars.
Citera
2026-02-08, 11:10
Medlem
En del i Stegras affärscase är ju elpriser vilka har i norr ökat mycket kraftigt. Just den elen skulle vara "grön" där då vindkraften skulle vara en mycket stor del av deras elmix.
Nu går vindkraftparkerna med enorma förluster och här är en, Markbygden (nästan granne med Stegra) som är en av Sveriges största på väg att helt enkelt möta sotdöden, inget underhåll att tala om och frågan blir väl när man tvingas stänga den av bl.a. säkerhetskäl.
Just placeringen i norr var vattenkraften och vindkraften som viktiga delar i affärscaset för Stegra.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6nXVg/bilderna-inifran-markbygden-i-pitea-europas-storsta-vindkraftspark?fbclid=IwY2xjawP1OfBleHRuA2FlbQIx MQBicmlkETBGUzF0NmxLVTZSa0xublR0c3J0YwZhcHBfaWQQMj IyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHoju2pnYGFqSia63ZhYvk_RLWg7A 413_BY0gGZ9wdFTaJ-8k0oWUAm_Z6zj7_aem_sW1iQH6gPiERunZNPgLvig
Citera
2026-02-08, 12:12
Avslutad
Citat:

möjligen med ett upplägg där staten/skattebetalarna garanterar att investerarna får tillbaka pengarna..

då skulle nog även wall-enberg ställa upp?

men det finns nog annat som ger bättre avkastning på insatsen..
Senast redigerad av klinkerhofen 2026-02-08 kl. 12:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in