2026-02-07, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
43 lax och sen 40 lax som han ska betala för rättegångsskostnader. Han går liksom plus 3000 kronor samtidigt som Dumpen får in sina pengar över en natt.

På det så har han blivit rikskändis över en natt.

Vilken åsna han är. De enda som skrattar är advokaterna som ser det här som gratis pengar.

Han skall inte betala några rättegångskostnader.
Sara Nilsson är det som betalar alla rättegångskostnader för bägge parterna.

Utöver skadeståndet får han även ersättning för sitt jobb med åtalet. Nu står inte arbetsfördelningen mellan honom och hans advokat utskriven i domen men en del av den ersättningen är för tid som han har lagt på fallet själv.

Jag tror inte han blivit speciellt mer känd pga åtalet än han var tidigare.
Dumpen har stor spridning, tror inte det är speciellt stor del av befolkningen som tar reda på vem han är som inte redan visste.
Citera
2026-02-07, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Personligen anser jag det vara av mycket stort intresse för allmänheten att få kännedom om aktiva pedofiler/barnraggare. Det är förstås inte det samma som vad lag/praxis anser vara allmänt intresse utan min personliga uppfattning. Den håller jag dock starkt nog att anse att den här domen visar att lagarna bör ändras.

På vilket sätt anser du att det föreligger allmänt intresse?
Och för att förklara då så innebär alltså allmänt intresse i lagens mening att det är något som är viktigt att veta/sådant som allmänheten bör känna till.
Det har inget med vad som är intressant att veta så som nyfikenhet.

Vilken nytta tror du att det har gjort att dessa personer hängts ut?
Den nytta Dumpen har gjort är att belysa problemet/omfattningen med grooming på nätet.
Men för det behövs inte uthängningarna.

Inte ens Nilsson och hennes advokat argumenterade för att det var för att varna allmänheten för dessa specifika individer.
Citera
2026-02-07, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En vuxen man träffar ett barn.
Hur menar du att han INTE skulle ha våldtagit barnet?
För han hade ju även möjligheten att helt enkelt stanna hemma istället.

Han stannade helt enkelt hemma.
Citera
2026-02-07, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Varför skulle de ta bort uppgifter om pedofilerna?

Hel syftet är att varna omgivningen.

Vem fan bryr sig om de söker hjälp?
En pedofil kan inte botas ändå.

Inte enligt Nilsson och hennes advokat.
De påstår att syftet är att informera allmänheten om hur barn i Sverige kontaktas på internet av vuxna i sexuellt syfte.

För det behövs inte enskilda individer hängas ut som domstolen tydligt påpekar.
Uthängningarna är alltså inte nödvändiga för att uppnå deras journalistiska ändamål.
Citera
2026-02-07, 04:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Men vem skall nu varna för de som utgör en fara för våra barn?

Polisen och inte en hobbyjournalist.
Citera
2026-02-07, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Jag fattar, du vill att dumpen ska bort.
Du verkar väldigt mån om att skydda pedofiler.

Jag vill att Dumpen skall bort eller ändra arbetssätt för att det de gör är skadligt och kontraproduktivt.
De skyddar inga barn.
De skulle kunna jobba precis som de gör, men istället för konfrontation och uthängning som inte gör någon nytta alls så skulle de kontakta polis och sedan i samråd med polisen konfrontera gäddorna med vad gjort och erbjuda vård mm som de säger sig göra.

Att du saknar argument och bara kör "skyddar pedofiler" bryr jag mig inte ett dugg om, det säger mig allt jag behöver veta om dig.
Själv låter jag inte mina känslor om pedofiler kontrollera hur jag resonerar i ämnet.
Citera
2026-02-07, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Finns en kreatör, Skuldis, på Youtube som går igenom domen rätt tydligt.

Länk

Intressant, tydligen så tvingas peddot betala 50,000 kr till sin egen advokat och han får 43,000 kr i skadestånd. Viktor gör alltså en förlust på 7000 kr och dessutom blir han uthängd med namn och bild över hela internet.

Citera
2026-02-07, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Han stannade helt enkelt hemma.

I just det här fallet kanske.

Orkar inte sätta mig in i varje fall, men sitter man och sexchattar med barn så är man rätt low life avskum, oavsett vad.

Men kul för han att han vann i rätten. Han förlorade dock mer på uppmärksamheten än om han bara hållt käften.
Citera
2026-02-07, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Dumpen handlar inte om att få folk dömda. Det handlar om att varna andra medborgare när staten inte har guts nog att ställa sig i första ledet som barnens försvarare.

Nu får vi ju andra straff då vi prioriterar skydda istället för att bota. För att bota år ju inte när dejt gäller brott styrda av lust (de flesta sexbrott, men även pyromani och kanske några till). Dessa personer kommer att öra om brottet igen. Av lust.

1. Det finns en massa mänskliga rättighetsdomar som säger att man får göra saker ifall staten inte uppfyller sina skyddsplikter. Till exempel bosätta sig i strid med regler. Göra permanent bostäder av tillfälliga boenden i brist av reglering. Visst självskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det hon skall betala blir betydligt mer.

1)14 100 i dagsböter.
2)40 000kr i skadestånd.
3)160 257kr i Ersättning till till Wallgren (Nilssons ombud, skall betalas till staten).
4)345 113 kr i ersättning för Höckerbos rättegångskostnader.
5) avgift till Brottsofferfonden 1000kr
Totalt ligger det på 560 470kr just nu, plus ränta som tickar.

Hon säger att hon skall överklaga.
Punkt 1 och 2 kan ändras både uppåt och nedåt.
Punkt 3 och 4 kommer öka om de överklagar.

1. Skadeståndet och ersättningarna låter väl tilltagna med svenska mått mätt. Visserligen har vi inflation men det där låter nästan Norskt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Bra att Dumpen-Sara döms för grovt förtal. Domen borde vara en väckarklocka. Frågan är vad detta betyder i praktiken – kan Dumpen verkligen fortsätta med sitt nuvarande upplägg, där man konfronterar folk och hänger ut dem offentligt som pedofiler utan dom?
Den här domen lär göra det betydligt svårare för Dumpen att fortsätta som tidigare, om man inte vill dra på sig fler fällande domar.

1. Jobbigt för media och myndigheter samt de där databaserna med dömda brottslingar. Sanningsenliga beskrivningar på sin egen hemsida utan sökmotorindexering borde inte tarva något egentligt brott medan falska sådana konstruktioner torde vara skadeståndsgrundande i indexerad typ.

2. Det är nog censurfolket som varit i farten och försökt bruka lagtexten om att vara "En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning".

Marxister i juridiken vill ofta tolka lagtexten som att den kan brukas för vad som helst med syftet censur. Att utpeka någon som brottslig utan dom i laga kraft kan definitivt vara förtal. "Klandervärd i sitt levnadssätt" är också en gummiparagraf för censurfolk och det där med andras missaktning likaså.

Att publicera inspelningar med transcript och date-data kan falla under brottslighet ifall man skriver "detta är en pedofil" enligt lagen. Klandervärd "raggar på minderåriga medvetet med löften om sprit och knark mot sex" - borde inte vara brottsligt att varna för, kanske inte i sökmotorer dock.
missaktning kan nog lagligen brukas mot alla sorters förföljelsesidor.

3. Dumpen kanske behöver bli publicist eller söka annan jurisdiktion ifall nuvarande rätt blir orätt?

Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Intressant, tydligen så tvingas peddot betala 50,000 kr till sin egen advokat och han får 43,000 kr i skadestånd. Viktor gör alltså en förlust på 7000 kr och dessutom blir han uthängd med namn och bild över hela internet.

1. Det kan vara dyrt att söka sig rätt, väldigt ofta brukar juristerna/advokaterna råna sina klienter. Egentligen låter ärendet som en absolut max 30h historia plus rättegångstid.
Senast redigerad av BehindRayban 2026-02-07 kl. 06:27.
Citera
2026-02-07, 06:55
Medlem
Twitterturkens avatar
Domen känns i underkant, om dom överklagar så tror jag det blir högre straff.
Citera
2026-02-07, 07:09
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Personligen anser jag det vara av mycket stort intresse för allmänheten att få kännedom om aktiva pedofiler/barnraggare. Det är förstås inte det samma som vad lag/praxis anser vara allmänt intresse utan min personliga uppfattning. Den håller jag dock starkt nog att anse att den här domen visar att lagarna bör ändras.

Eller så gör hovrätten en annan bedömning och friar.
Citera
2026-02-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Eller så gör hovrätten en annan bedömning och friar.
Möjligheten finns, men ytterst osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in