Citat:
Ursprungligen postat av
vatskebrist
Helt uteslutet är jag inte säker på. Vid två tillfällen har personer blivit frikända från anklagelse om grov våldtäkt eftersom de var "sömngångare". Vaknade tydligen inte förrän de ejakulerat!
Märkligt resonemang då det är hänförllgt till ett helt annat brottsligt förfarande och inte har någon som helst beröringspunkt med nuvarande fall. Oaktat tror jag mig veta vilka fall du avser, och i båda dessa fall fanns medicinsk bevisning till stöd för den tilltalades berättelse.
Om man ska göra en mer närliggande jämförelse så finns det ett antal fall där tilltalade friats från narkotikabrott (bruk), med hänvisning till att de inte vetat hur de fått i sig narkotika (dvs. att bruket skett utan uppsåt). I samtliga dessa fall fanns stödbevisning för den tilltalades påståenden. Exempelvis att denne uppsökt läkarvård för somatiska symtom (som i realiteten var rus av narkotika) eller vittnesmål från närstående som blivit uppringda i panik av den tilltalade som berättat att denne behövde hämtas då denne blivit drogad. I motsats finns det hundratals, om inte tusentals, fällande domar beträffande narkotikabrott där den tilltalade påstått bristande vetskap och uppsåt. Men finns ingen stödbevisning så kommer man inte särskilt långt med en sådan ursäkt.
Det gemensamma för samtliga friande fall är således stödbevisning för påståendet. Att endast påstå att någon okänd, vid okänd tidpunkt och av okänt syfte placerat narkotika i ens väska räcker absolut inte.