Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det kommer inte att finnas billig el. Billigast är det där det finns riklig tillgång på billig kol eller gas och där det inte är höga skatter och sidoavgifter. Dyrast är det där det finns hög andel vindkraft, som i Australien och Storbritannien. USA snittar ett elpris på ungefär 130 öre/kWh med stor andel elproduktion via naturgas. Sverige har ju egentligen bra elpriser, även om de nu är långt från 20 öre/kWh, men det är kostnader för skatt, nätavgifter och moms på det som gör elen dyr. Företag slipper ju momsen, men det blir ändå betydligt högre elkostnader än själva elpriset. För hushåll ligger det svenska elpriset nu ungefär på 300 öre/kWh.
Då var det detta med ordet billig. Det ordet finns egentligen inte i affärer utan använd ordet prisvärd i.st. Prisvärd el kommer däremot alltid att finnas
för någon annars skulle ingen köpa el och det har vad jag vet aldrig inträffat.
Billig kan betyda precis vad som helst. Jag körde diskmaskinen idag det kostade 5 kr totalt. Det var värt priset i.st.f att stå vid en diskbalja. Det var således prisvärt men var det dyrt eller billigt?
Är dina 20 öre/kWh som du skriver om dyrt eller billigt?
Om en kund med glädje är beredd att betala 1,53 kr/ kWh är den elen billig eller dyr? Kunden vet med säkerhet att elpriset kan läggas på produkten och slutkunden i sin tur är villig att betala för produkten. Just den kunden tycker således att det är en prisvärd produkt.
Det är så lätt att fastna i banor där man enbart jämför med sin egen betalförmåga och villighet att betala för en viss produkt och tro att detta gäller för alla. Givetvis finns det folk som tycker att 10 öre/kWh är dyrt men prisvärt och folk som anser att 1,50 öre/kWh är billigt men prisvärt.
Sedan ska man inte blanda ihop privatekonomi med företagsekonomi. Det är två skilda saker. Företag betalar i obeskattade svenska kronor. Du och jag som privatpersoner betalar vanligtvis i beskattade (moms, arbetsgivaravgifter och inkomstskatter) svenska kronor. Den som har drivit ett företag märker ganska snart var och hur man ska lägga kostnader men det är en annan diskussion. Kronan har ett annat värde beroende på var i ekonomin inköpet görs. Köp en rulle toapapper till företaget och en hem till dig själv så märker du att du egentligen betalar 2 ggr mer än vad företaget betalar.
Om det kommer att finnas "billig" el i framtiden? Både jag och nej, det beror helt på vem du frågar. En sak är jag dock absolut 100% säker på. Det kommer alltid att finnas prisvärd el. Om inte så är det bara att sätta igång med att riva kärnkraftverken och vattenkraftdammarna redan nu idag.