Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Det var väl Moström som i den famösa Lördagsintervjun fick frågan hur man skulle få tillräckligt med el till hans projekt svarade "Det måste gå!"?
Han har trots allt egna svar på frågor såsom vad ska LKAB satsa på när pelletsen inte mer är gångbar p.g.a att masugnar är på väg att försvinna. De som klagar i denna tråd har inga egna svar. De som klagar tror att allt kommer att se likadant ut och det för evigt.
Vad tror ni skulle ha hänt om LKAB hade fortsatt leverera styckemalm och inte övergått till fines och senare pellets?
Gruvnäringen måste också hänga med i utvecklingen och förändra sig annars blir de utslagna precis som all annan industri.
Om nu ingen satsar på masugnar i Europa längre vad ska då LKAB göra? Bara se på och dö sotdöden när hemmamarknaden förändrar sig? Likt Facit bara vifta bort hotet med elektronikens framväxt och inget göra. Det vet vi alla hur väl den företagsstrategin lyckades.
Har ni några egna förslag eller handlar det bara om klimat i era skallar?
Jag ifrågasätter en hel del av klimatalarmismen men det innebär inte att man kan blunda för reella fakta när man planerar för framtiden. Det är dessutom inte alltid den bästa lösningen som blir den vinnande lösningen. Alla kommer vi väl ihåg hur det gick till när VHS-systemet vann.
Jag vill höra alternativ som ni som sitter i hörnet har att erbjuda och ta en seriös diskussion därifrån.
"Det måste gå!"
Den som har arbetat med teknisk utveckling möts dagligen av denna mening annars skulle utvecklingen stått helt stilla och vi skulle fortfarande färdas med häst och i bästa fall med tillhörande kärra möjligen försedd med trähjul.
Varför denna teknikfientlighet? Den är mig helt obegriplig men jag har mina misstankar att den grundar sig i att i det läget känner sig många att de hamnar utanför. Det finns en anledning till att SJ tidigare hade en trädgårdsavdelning.