2026-02-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att förstå vad man själv skriver.

Personal på BB känner stor oro.

Malin skickas med bebisen till ett utredningshem. Som inte heller tycker att MAlin verkar vara kapabel.

Vi har nu två oberoende institutioner som tycker att barnet behöver bättre skydd (vad det nu innebär).

Det vore djävligt konstigt om inte soc lyssnade på yrkeskunnigt folk och avfärdade deras åsikter. Vi måste ju ändå utgå ifrån att murare kan mura, läkare operera osv.

Dessutom har förvaltningsrätten kommit fram till samma ståndpunkt. Det handlar inte om enbart soc.

Begås det fel. Ja, men med en oberoende förvaltningsrätt finns måttet av rättsäkerhet man kan kräva.

Sedan hukar alla nu sedan media blivit indragna:

Men när SVT läser den 17 år gamla utredningen som mödravården hänvisar till ser vi att vården då slog fast att Malin inte har någon ”utvecklingsstörning”. Alltså tvärtemot mot vad barnmorskan skrev in i Malins journal.

Men utvecklingsstörning är precis vad malin har. Autismspektra är nämligen en paraplydiagnos för diverse utvecklingsstörningar. Det visste ingen för 17 år sedan (när asperger blev autism ändrades det nämligen i dsm till just "utvecklingsstörning") och knappt någon vet idag.

Barnet är inte omhändertaget av myndigheterna. Barnet finns hos den biologiska fadern. Malin skall ingå i barnets vardag och loppet är inte på något sätt kört.

Detta är inte 70-talet då man tog hand om alla barn av princip. Föräldrar med aktivt missbruk skall idag ha rätt att vara föräldrar.

Hur kan man inte förstå hur komplexa sådana här ärenden är utan sitta här som en barnunge och tro att man kan bedöma sådana här ärenden utan djupare insikt?

Malin får många chanser att bevisa att hon är lämplig förälder.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Citera
2026-02-02, 18:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ja avsnittet är ett enda stort frågetecken. Domen antyder dessutom inte att IF är den avgörande faktorn i hennes fall. Ändå trycker UG enbart på den punkten.
Så vad är det som gör Malin till så pass opålitlig att hon inte ens kan vara ensam med sitt barn i tre timmar per vecka men klarar av att vara ansvarig för andras barn under arbetstid? Förklaras det i domen?
Citera
2026-02-02, 18:41
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så vad är det som gör Malin till så pass opålitlig att hon inte ens kan vara ensam med sitt barn i tre timmar per vecka men klarar av att vara ansvarig för andras barn under arbetstid? Förklaras det i domen?

Snälla någon.. hon är barnskötare i ett jävla team med andra barnskötare och förskollärare.. konstiga beteenden maskeras lätt, som att påstå att någon med samma profession inte kan vara pedofil. Det upptäcks först när det är för sent.

Vi vet inte hur bra hon fungerar i ett team med andra, hurpass självgående hon är etc.. jag tror inte hon är hemsk med barn, tror inte ens hon är en hemsk människa. Men det kan ändå finnas anl till oro om hon nu har avvikande psykisk mående. Vilket hon verkar ha haft sedan barndomen.
Citera
2026-02-02, 18:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Snälla någon.. hon är barnskötare i ett jävla team med andra barnskötare och förskollärare.. konstiga beteenden maskeras lätt, som att påstå att någon med samma profession inte kan vara pedofil. Det upptäcks först när det är för sent.

Vi vet inte hur bra hon fungerar i ett team med andra, hurpass självgående hon är etc.. jag tror inte hon är hemsk med barn, tror inte ens hon är en hemsk människa. Men det kan ändå finnas anl till oro om hon nu har avvikande psykisk mående. Vilket hon verkar ha haft sedan barndomen.
Okej, så du kunde inte svara på frågan då.

Tack för svar
Citera
2026-02-02, 18:44
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Okej, så du kunde inte svara på frågan då.

Tack för svar

Kan du?
Citera
2026-02-02, 18:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Kan du?
Vilket är det jag menar: Det går inte att förklara det eftersom det går helt enkelt inte ihop.

Enkelt som liksom.
Citera
2026-02-02, 18:47
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vilket är det jag menar: Det går inte att förklara det eftersom det. Det går helt enkelt inte ihop.

Enkelt som liksom.

Vad är det som inte går att förklara?
Citera
2026-02-02, 18:51
Medlem
ruskinarmss avatar
Jag tror det hela är mycket enkelt.
Malin är ett original. En udda tjej som tycker om att gå i skogen och räkna ben på spindlar. Ibland skriksjunger hon i duschen. IIIMSSÄÄÄ VIMSÄÄÄ SPINDÄÄÄÄÄL KLÄÄÄÄTRA UPP FÖÖÖÖR ....

Men hon sköter sitt jobb och är omtyckt av både barn och kollegor.
Den här udda tjejen har helt enkelt hamnat i konflikt med en sockärring som gett sig fan på att Malin aldrig nånsin ska få ha vårdnad om sitt eget barn, ej heller framtida barn.
Malin vägrar erkänna att hon är sinnesrubbad. Det är ju ett tecken på att hon för sinnesrubbad för att inse att hon är sinnesrubbad. Hon är alltså .... LIVSFARLIG.
Det ingår i socionomutbildningen att förstå att så är fallet.

Eftersom Malin är ett udda original blir hon ett lätt offer för sockärringen.

Sockärringen sover gott om natten och allt är frid och fröjd.
UG är såklart vinklat som fan.

Rättsäkerheten är helig i Sverige. Givetvis ska Malin inte ha tillbaka sin jävla bebis. Sådeså!
Citera
2026-02-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vilka "konspirationer"? Lagstiftningen är lagstiftningen. Det är ingen "konspiration". Det är vad den är. Men den fungerar inte som det är tänkt om den inte tillämpas korrekt och det är just det du inte verkar förstå. Att konstatera detta har inget med "konspirationer" att göra, utan det är att han verklighetsförankring. För om det dina teorier stämt så hade både Lilla Hjärtat levt idag och Adam hade kommit hem för flera år sedan till sin pappa.

Jag vet inte vad du pratar och fantiserar om. Du är ju inte bättre än socialsekreterarna som har en massa förutfattade meningar om personer du inte känner.

Så en barnutredning är "bevisbar fakta"? Kan du förklara hur den logiken går ihop? Jag förstår inte.

Det handlar vare sig om mig eller hat mot tjänstemän. Det handlar om ett system som skadar istället för hjälper barn och det kostar miljarder i onödan. Det är var som bekymrar mig .

Jag vet inte vad du pratar om. Du är ju på samma mytomannivå som socialsekreterarna.

Det är uppenbart att sanningen träffade en extremt känslig nerv hos dig, eftersom du direkt flyr in i personangrepp och desperat försöker flytta fokus från ditt eget ansvar. Att du använder tragiska fall som slagträ bevisar bara din totala brist på sakargument; lagstiftningen fungerar, men den kräver att föräldrar faktiskt uppfyller sina skyldigheter, vilket verkar vara den punkt där din logik havererar fullständigt. En barnutredning vilar på observerbara fakta och professionella bedömningar som håller i domstol, oavsett hur mycket du vill kalla det för mytomani för att döva ditt eget samvete. Istället för att sitta här och beskylla hela systemet för dina egna tillkortakommanden borde du rannsaka varför myndigheterna bedömer dig som en risk för dina barn. Din tid vore betydligt bättre spenderad på att försöka bättra dig som förälder än att sprida ditt bittra agg mot tjänstemän som bara gör sitt jobb för att skydda de barn du uppenbarligen inte förmår prioritera.
Citera
2026-02-02, 19:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanOchVetAllt
Det är uppenbart att sanningen träffade en extremt känslig nerv hos dig, eftersom du direkt flyr in i personangrepp och desperat försöker flytta fokus från ditt eget ansvar.
Personangrepp? Vad är då foliehatt, och konspirationteoretiker mm?

Citat:
Att du använder tragiska fall som slagträ bevisar bara din totala brist på sakargument; lagstiftningen fungerar, men den kräver att föräldrar faktiskt uppfyller sina skyldigheter, vilket verkar vara den punkt där din logik havererar fullständigt.
Du utgår alltså ifrån att föräldrar som hamnar i LVU-process automatiskt har fel? Hade Adams pappa fel han också? Sjuk är du och förtjänar att hamna i en sådan kafkaprocess själv.

Citat:
En barnutredning vilar på observerbara fakta och professionella bedömningar som håller i domstol, oavsett hur mycket du vill kalla det för mytomani för att döva ditt eget samvete.
Snälla nån. Fakta i en barnutredning? Vad är det för fakta? En barnutredning är historieberättande och ej fakta. Men visst. Motbevisa mig gärna hur en barnutredning skulle innehålla fakta? Professionella bedömningar? En 23-årig barnlös socionom direkt från södertörns högskola är "professionell"? Jo men tjena hörrö.

Citat:
Istället för att sitta här och beskylla hela systemet för dina egna tillkortakommanden borde du rannsaka varför myndigheterna bedömer dig som en risk för dina barn. Din tid vore betydligt bättre spenderad på att försöka bättra dig som förälder än att sprida ditt bittra agg mot tjänstemän som bara gör sitt jobb för att skydda de barn du uppenbarligen inte förmår prioritera.
Du anklagar mig för personangrepp och så pratar du om mig som om du kände mig. Vad är detta?
Citera
2026-02-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Personangrepp? Vad är då foliehatt, och konspirationteoretiker mm?

Du utgår alltså ifrån att föräldrar som hamnar i LVU-process automatiskt har fel? Hade Adams pappa fel han också? Sjuk är du och förtjänar att hamna i en sådan kafkaprocess själv.

Snälla nån. Fakta i en barnutredning? Vad är det för fakta? En barnutredning är historieberättande och ej fakta. Men visst. Motbevisa mig gärna hur en barnutredning skulle innehålla fakta? Professionella bedömningar? En 23-årig barnlös socionom direkt från södertörns högskola är "professionell"? Jo men tjena hörrö.

Du anklagar mig för personangrepp och så pratar du om mig som om du kände mig. Vad är detta?

Att du reagerar så starkt bekräftar bara att jag prickat rätt; det är lättare att skrika om Kafka och Södertörn än att möta det faktum att domstolen faktiskt kräver bevisning för att fastställa en påtaglig risk för barnet. Jag utgår inte från att föräldrar automatiskt har fel, men jag utgår från att rättsväsendet inte fattar beslut baserat på historieberättande, utan på dokumenterade missförhållanden som du desperat försöker vifta bort som fantasier. Att du önskar mig in i en LVU-process visar ju bara på din egen nivå, och det är ganska genomskådat att du gömmer dig bakom hat mot unga socionomer för att slippa se bristerna i ditt eget försvar. Om du faktiskt hade haft torrt på fötterna juridiskt skulle du inte behöva sitta här och ösa galla över tjänstemän som utför sitt lagstadgade uppdrag.
Citera
2026-02-02, 19:32
Medlem
Men vad ÄR det med SVT och alla dessa "granskningar" som går ut på cherry-picking av uppgifter för att framställa den svenska socialförvaltningen och vården i så dålig dager som möjligt???!!!
Sen NÄR blev svensk television så sensationslysten och vilka är det egentligen som ligger bakom dessa program som skadar förtroendet för socialförvaltning och vård på ett sätt som får hemska konsekvenser helt i onödan?
Jättebra att man granskar myndigheter, men då ska det också vara en objektiv granskning där båda sidor kommer till tals och INTE en på förväg inriktad agenda att framställa myndigheten i dålig dager samtidigt som man mycket väl vet att myndigheten är bakbunden av sekretess och inte kan förklara eller motsäga någonting. I vems ärende går man?

Det framgår att Malin har autism och inget i "granskningen" motsäger detta faktum vilket gör att man förstår att detta är en korrekt bedömning - men man väljer att fokusera helt på att hon INTE har en utvecklingsstörning. Diagnosen autism innebär svårigheter att hantera andra människor och därigenom svårigheter att kunna förstå sig på och känna av vilka behov en liten bebis har! Eller är autism numera en diagnos som uteslutande ska ge den diagnosticerade fördelar och förståelse när hen inte vill behöva stå till svars för ett knepigt beteende? Man kan inte bortse från problemen med en autismdiagnos och enbart plocka sympatipoäng och få skräddarsydd assistans när det passar!

I texterna som highlightas har man valt ut de saker som låter absurda när de tas ur sitt sammanhang: som att sköterskorna reagerar på att Malin inte vill byta blöja på sin son vilket Malin förklarar med att hon ansåg sig vara för svag efter att ha förlorat blod under förlossningen (vilket iofs åtgärdats genom en blodtransfusion). Kanske ser vårdpersonalen många kvinnor som är skadade efter barnafödsel men ändå jättegärna vill byta blöja på sin bebis och kanske var Malin inte så svag utan mest inriktad på att ta hand om sig själv medan nån annan fick ta hand om hennes son?

"Granskningen" låter bli att ta upp saker som skulle kunna förklara varför Malin anses vara olämplig att ta hand om sin bebis själv på heltid. Man kan i texten kring utredningen (precis efter det man valt att markera) se att det står att Malin "trots upprepade påminnelser" inte har gjort något, men vad detta något är väljer "granskningen" att utlämna.

Efter tio veckors utredning(!) väljer man att låta sonen bo hos sin biologiska pappa och Malin får träffa sonen några timmar i veckan. Detta låter som ett välgrundat beslut med tanke på att personalen på utredningshemmet anser att Malin sätter sina egna behov före sitt spädbarn. Man bör faktiskt ha 100% fokus på en bebis behov! När sonen blir lite äldre och mindre sårbar kanske Malin får ha honom mer, vem vet, men just nu låter det som att rätt beslut är taget utifrån barnets behov. Alla pappor som gnäller över att myndigheterna favoriserar mammor kan ju glädja sig åt att det är barnets biologiska pappa som i detta fall får ta hand om sitt barn på heltid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in