2026-01-28, 19:51
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag har inte sagt något om din vän, jag pratar om autister generellt.

Med det sagt, det låter som ett strul-par av rang som börjar veva på BB och är agiterad mot personalen. Detta hade inte hänt om det varit normala välfungerande och sansade människor.

Jag håller med dig gällande att det vid första anblick låter som ett klassiskt strulpar. Men vi får inte glömma att kvinnan är nyförlöst, har upplevt en mycket traumatisk förlossning (ev moderkaksavlossning och neonatalvård?)

Det är mycket känslor som spelar in. Många nyblivna mammor är inte sig själva. Jag har faktiskt aldrig tidigare ifrågasatt socialtjänsten, tvärtom tycker jag att de ingriper för sällan eller för sent, men i det här fallet är det något som inte stämmer.

Malin har mycket känslor. Tar inga droger eller dricker alkohol. Är ”en vanlig tjej” som däremot kanske har ett struligt privatliv med exet och nya killen pga graviditeten, men ingenting därutöver.

Eventuellt har hon någon diagnos som hon vid förlossningen inte medicinerar för, tex antidepressiva eller adhd. Dessa preparat kanske hon behöver för att vara högfungerande, men avstått under graviditeten då det funnits risker för fosterskador. Det gör henne absolut inte olämplig som mamma.
Citera
2026-01-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Jag har läst förvaltningsrättens och kammarrättens domar i det här fallet. Jag ställer mig för en gång skull frågande till socialnämndens och utredningshemmets bedömning av Malin här.

Av det jag läst anser jag inte att det finns tillräckliga grunder för att ta ett spädbarn från en nyförlöst moder. Självklart innebär det ett trauma att bli ifrågasatt så som hon blivit. Det verkar snarare som att Malin kommit i konflikt med kvinnlig personal, på såväl sjukhuset som på utredningshemmet- som svarat med att orosanmäla. Det är inte skäl nog att stjäla hennes barn.

När Malin har blivit agiterad, har hon haft sin son i famnen och inte velat överlämna honom till personalen. Personalen menar då på att Malin satt sina egna behov först och inte tänkt på barnet. De har inte tagit hänsyn till att hon är en beskyddande moder som inte vill lämna sitt barn- vilket är naturligt och snarare visar på att hon har föräldraförmåga. Hon är ung och oerfaren, som många mammor, men med hjälp och stöttning borde hon klarat ansvaret.

Vidare finns inget att anmärka på under hennes umgängen med sonen på utredningshemmet, det har fungerat fint.

Eftersom jag endast läst och inte varit på plats för att göra en egen bedömning så kan jag givetvis ha fel. Det kan finnas mer specifika detaljer, som utomstående inte kan ta del av.

Kan du dela underlag ?
Citera
2026-01-28, 19:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinosaurus19
Jag vill gärna se domarna om någon vill dela. Tänker att alla uppgifter redan är duktigt röjda genom UG programmet. Här handlar det ju om att få insikt i ärendet, inte att hänga ut barnet…

LVU-domar ger inte hela bilden av vad som hänt. De bygger till största del på de uppgifter som socialtjänsten lämnat till domstolen, dvs socialtjänsten är de som klipper filmen och är regissör och manusförfattare.

Vad man behöver i sådana här fall för att komma så nära sanningen som möjligt är hela rådatan och den kommer ingen utomstående att komma åt.
Citera
2026-01-28, 19:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
LVU-domar ger inte hela bilden av vad som hänt. De bygger till största del på de uppgifter som socialtjänsten lämnat till domstolen, dvs socialtjänsten är de som klipper filmen och är regissör och manusförfattare.

Vad man behöver i sådana här fall för att komma så nära sanningen som möjligt är hela rådatan och den kommer ingen utomstående att komma åt.
Som den socionom de plockat in som ombud sade, man måste flytta utomlands eller få ditt barn bortrövat.
Citera
2026-01-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Tyvärr inte. Barnets personuppgifter framgår i dessa och hur tråkig jag än låter så vill jag inte exponera det i Sveriges största internetforum, där svennebanan efter att SVTs program sänts går in och läser.

FR 1983-24
KR 4640-24
FR 3855-24
KR 7027-24

För övrigt- Vem skulle INTE känna sig kränkt om man som nyförlöst kvinna med närvarande sambo får besked på BB att att man ska bli tvångsplacerad på ett utredningshem tillsammans med sitt ex(barnets pappa) som man lämnat 9 månader tidigare?

Att hennes kille på sjukhuset blev aggressiv är inte så konstigt heller. Han fick beskedet att han skulle få åka hem ensam till lägenheten som de tillsammans förberett för bebisen- medan hon skulle åka och bo med exet mot sin vilja. Att han reagerade kraftigt på den situationen ser jag snarare som ett friskhetstecken.

Hur begärde du ut dom? Kan du inte sekretess markerar barnet ?
Citera
2026-01-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Socialnämnden i Örebro är under granskning igen. Denna gång om Malins nyfödde bebis som enligt granskningen på felaktiga grunder omhändertagits inom ramen för LVU.

Ansvariga politiker duckar.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/fel-diagnos-i-journalen-da-omhandertogs-malins-bebis

Citat ur SVT:s artikel:
” Malins nyfödda son fick inte följa med hem från BB.
Mödravården i Örebro hade felaktigt skrivit i hennes journal att hon skulle ha en intellektuell funktionsnedsättning.
Trots att vården har bett om ursäkt, hålls hon fortfarande separerad från sonen (…)
En ny psykologisk screening visar att Malin inte har någon psykiatrisk diagnos. Hon är uppskattad barnskötare på en förskola, men hennes son får bara träffa henne tre timmar i veckan.
SVT har flera gånger sökt ansvariga på utredningshem och socialtjänst, och ordföranden i socialnämnden som inte vill svara på frågor utan hänvisar till sekretess och barnets bästa”

Vad är det som sker i Örebro egentligen?
Andra fallet på kort tid som uppmärksammas i riksmedia.
Ogillar en slentrianmässig häxjakt på socialtjänst men i Örebro verkar det finnas seriösa brister.

Araberna hade rätt när de ifrågasatte svensk socialtjänst. Svenskar är såpass fega och därför har soc fått hålla på som de gör i årtionden
Citera
2026-01-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Uppdrag Granskning vill, som alla journalister, vinkla sin historia på ett visst sätt. I många fall håller jag med dom såklart, men för andra avsnitt är jag mer skeptisk. UG har gjort fel innan trots massor av gatekeepers.

Detta är en forumtråd för att diskutera avsnittet, inte en debatt för en avhandling.

Se immenhusen och kyrkstocken som förklarar kritiken bättre.

Givetvis kan de göra fel och har gjort så tidigare. Jag tror inte det i just det här fallet och det är vad jag försöker framföra.

Är helt vidöppen för diskussion.
Citera
2026-01-28, 20:19
Medlem
Helt jävla sjuka mänskor Malin skaffar flera barn och så tar de Malins?
Men hon får ta hand om andras?
Citera
2026-01-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Araberna hade rätt när de ifrågasatte svensk socialtjänst. Svenskar är såpass fega och därför har soc fått hålla på som de gör i årtionden

Ja, jag tänkte precis det när jag såg programmet!
Trodde de överdrev förut. Men detta var ju mardrömslikt hur Socialtjänsten missbrukar sin makt.
Citera
2026-01-28, 20:22
Medlem
Helt sjukt.

Det är nog socialtjänsten som har utvecklingsstörning istället.

De borde kontrollerat att diagnosen stämde genom att efterfråga psykologutredningen som gett diagnosen utvecklingsstörning. Då hade de märkt att det inte fanns någon sådan utredning eller sådan diagnos.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-01-28 kl. 20:27.
Citera
2026-01-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Är det värt att se det här avsnittet?

Det tycker jag.

Inte minst för att det rör Örebro kommun igen. Det är anmärkningsvärt bara det.
Citera
2026-01-28, 20:24
Medlem
BallaBellas avatar
De här människorna som gjorde det här mot Malin ska inte jobba med det som de gör.
Det är ju riktigt allvarligt.

Hur kan en Barnmorska ställa diagnos på en människa. Det är inte den personens expertområde. Fruktansvärt!

Örebro kommuns socialtjänst ska verkligen skämmas och övertramp som de gjort.
Ingen av de inblandade ska jobba kvar ich borde få fängelse.

Vad säger IVO om det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in