2026-02-02, 17:31
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Wretman har dementerat detta. Saxat från https://sv.wikipedia.org/wiki/Pain_riche

En vanligt förekommande faktoid är att krögaren Tore Wretman introducerade det på sin restaurang Riche i Stockholm och lät uppkalla brödet efter restaurangen. Enligt Wretman själv fanns dock brödet i Stockholm redan på 1930-talet och bakades då av intendent Arvid Swärd på Diner de Paris. Brödet försvann sedan under andra världskriget på grund av mjölbrist. När bristen var över åtog sig Diner de Paris att baka brödet åt Riche, vilken som första restaurang i Stockholm införde det.

Ref: Wretman, Tore (1988). Om den ärbara vällusten. Trevi. sid. 150, 151
Så namnet Pain Riche hittade Wretman på i sin restaurang Riche, som jag skrev.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 17:37.
Citera
2026-02-02, 17:34
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nu får jag snart besserwisseröverdos. Måste tyvärr rätta dig. Queen kommer inte från danskans kvinde.

Engelskans "queen", danskans "kvinde" (och svenskans "kvinna") är moderna ord som har samma uråldriga ursprung.
Alltid kul att kunna bättra en besserwisser! Det var via vikingarna/skandinaverna som ordet Queen kom in i engelskan. Att sedan vikingarna fått det från ytterligare äldre källor påverkar inte den riktiga engelska källan, som diskuteras i tråden.

Samma argument för Tyrs dag t.ex, som skapade Tuesday, men Tyr i sig är ännu äldre än vikingarna.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 17:37.
Citera
2026-02-02, 17:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Alltid kul att kunna bättra en besserwisser! Det var via vikingarna/skandinaverna som ordet Queen kom in i engelskan. Att sedan vikingarna fått det från ytterligare äldre källor påverkar inte den riktiga engelska källan, som diskuteras i tråden.

Samma argument för Tyrs dag t.ex, som skapade Tuesday, men Tyr i sig är ännu äldre än vikingarna.
Nej, det stämmer inte alls. Queen kommer från "cwen" som är ett fornengelskt ord som fanns innan inflytandet från fornnordiska.

Det härstammar från protogermanska "kweniz", dvs exakt samma ursprung som danskans "kvinde" och svenskans "kvinna".

Det som jag rättade var påståendet att "queen kommer från danska kvinde", vilket ju är tvärfel.
Varken danska språket, eller orden existerade då.
Citera
2026-02-02, 17:59
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte alls. Queen kommer från "cwen" som är ett fornengelskt ord som fanns innan inflytandet från fornnordiska.

Det härstammar från protogermanska "kweniz", dvs exakt samma ursprung som danskans "kvinde" och svenskans "kvinna".

Det som jag rättade var påståendet att "queen kommer från danska kvinde", vilket ju är tvärfel.
Varken danska språket, eller orden existerade då.

https://www.etymonline.com/word/queen
Queen kommer från old english cwen som kommer från proto-germanska som talades av Juter och Angler som invandrade england från skandinavien före vikingarna.

Det är bara svenska danska norska engelska som har ett ord för drottning som inte är en feminisering av Kung. Tyska har inte ordet kvinna och drottning heter Königin.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 18:17.
Citera
2026-02-02, 18:13
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
https://www.etymonline.com/word/queen
Queen kommer från old english cwen som kommer från proto-germanska som talades av Juter och Angler som invandrade england från skandinavien före vikingarna.

Det är bara svenska danska norska engelska som har ett ord för drottning som inte är en feminisering av Kung.
Anglosaxiska är inte samma språk som nordiska. Nära släkt men absolut inte samma språk.

Fornengelskan fick ordet från anglosaxiska, inte från nordiska. Det är ett uråldrigt germanskt ord.
Det är därför som engelskans queen och danskans kvinde har samma uråldriga ursprung.

Då kan man inte påstå att "queen kommer från danskans kvinde".

Du måste ju förstå att jag hade all anledning att rätta det totalt befängda påståendet. Som inte ens kom från dig.
Citera
2026-02-02, 18:20
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Anglosaxiska är inte samma språk som nordiska. Nära släkt men absolut inte samma språk.

Fornengelskan fick ordet från anglosaxiska, inte från nordiska. Det är ett uråldrigt germanskt ord.
Det är därför som engelskans queen och danskans kvinde har samma uråldriga ursprung.

Då kan man inte påstå att "queen kommer från danskans kvinde".

Du måste ju förstå att jag hade all anledning att rätta det totalt befängda påståendet. Som inte ens kom från dig.

Det är oexakt men inte fel att säga att Queen kommer från kvinde, importerat till engelskan av Juter och Angler när de kom från nuvarande Danmark på 600-talet eller så. Att det skulle vara befängt är befängt. Befängd: från Fånga, fornnordiska.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 18:26.
Citera
2026-02-02, 18:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Även King/kung är ur-skandinaviskt.

Dock är prins och prinsessa ("den första") franska och ursprungligen latin.
Tveksamt, skandinaverna hade inga kungar då det begav sig, man hade jarler. Mer sannolikt härstammar det ifrån det fornsaxiska Kunig eller det germanska Kuningaz. Kuningas heter det förövrigt även på finska.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2026-02-02 kl. 18:28.
Citera
2026-02-02, 18:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Det är oexakt men inte fel att säga att Queen kommer från kvinde, importerat till engelskan av Juter och Angler när de kom från nuvarande Danmark på 600-talet eller så.
Det är så fel det kan bli, eftersom varken danska språket eller danska ordet "kvinde" existerade under förförra årtusendet.

På fornnordiska hette det "kvenna". Det ordet kom från protogermanska "kweno", som kom från protoindoeuropeiska "gwen".

Queen kommer från fornengelskans "cwen", som kommer från västgermanska "kwani", från protogermanska "kweniz", som kom från protoindoeuropeiska "gwen".

Då kan man inte påstå att ordet queen kommer från det (moderna) danska ordet "kvinde".
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tveksamt, skandinaverna hade inga kungar då det begav sig, man hade jarler. Mer sannolikt härstammar det ifrån det fornsaxiska Kunig eller det germanska Kuningaz. Kuningas heter det förövrigt även på finska.
Under fornnordisk tid så var kung/konung en titel på en hednisk präst eller "andlig ledare".
Citera
2026-02-02, 18:36
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Det är så fel det kan bli, eftersom varken danska språket eller danska ordet "kvinde" existerade under förförra årtusendet.

På fornnordiska hette det "kvenna". Det ordet kom från protogermanska "kweno", som kom från protoindoeuropeiska "gwen".

Queen kommer från fornengelskans "cwen", som kommer från västgermanska "kwani", från protogermanska "kweniz", som kom från protoindoeuropeiska "gwen".

Då kan man inte påstå att ordet queen kommer från det (moderna) danska ordet "kvinde".

Under fornnordisk tid så var kung/konung en titel på en hednisk präst eller "andlig ledare".
Du skriver fem bråkiga inlägg i fetstil som motiveras med att den första personen skrev "kvinde" och inte "kvenna". OK.

Ömma tår i denna humorlösa bransch. Från franska Branche = gren.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 18:38.
Citera
2026-02-02, 19:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Du skriver fem bråkiga inlägg i fetstil som motiveras med att den första personen skrev "kvinde" och inte "kvenna". OK.

Ömma tår i denna humorlösa bransch. Från franska Branche = gren.
Lilla gubben. Det var faktiskt du som började argumentera mot bättre vetande.

Du valde själv att "läxa upp mig", trots att jag har 100% rätt i det jag säger. Trots att inlägget inte ens var riktat till dig.

Mina "fem bråkiga inlägg" var svardina "fem bråkiga inlägg".

Jag har hela tiden hållit god ton, men börjar tröttna.

"Kvenna" hade såklart också varit fel, eftersom "cwen" inte kommer från fornnordiska.

Det fornengelska ordet "cwen" kommer från västprotogermanska "kwani" .

Det fornnordiska ordet "kvenna" kommer från protogermanska "kweno".

"Cwen" kommer inte från "kvenna". Orden har samma ursprung.

Då är vi färdiga? Nu måste du ju fatta, varför denna fråga är slutdiskuterad.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-02 kl. 19:56.
Citera
2026-02-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag känner till slaget vid Lindisfarne, lärde mig om det redan i folkskolan. Tycker om det bistra engelska landskapen som finns att se på jpeg. Också känner jag till att de germanska språken sitter ihop och indoeuropeiska bla bla bla... Jag frågar vilka moderna svenska ord som engelskan anammat – i likhet med tungsten och smörgåsbord och ombudsman. Stryk bärsärk, det verkar gammalt.

Finns det exempelvis ett internetord som engelskan fått från svenskan? Nätforum? Coop forum hette det förut. Men Forum Romanum ligger inte i Sverige.

Den 1 september förra året, vid lunchtid, såg jag Fredrik Lindström lämna in en spegel till Myrorna vid Odenplan. Borde passat på att fråga honom då. Han hade fått gissa min dialekt också, för skojs skull. Men jag var inte i skick att fråga, för feg det vill säga, men jag kom honom ganska nära. Han lämnade i bil.
Jomen det är ju så, vi lånar från varandra och det har pågått i över tusen år. På senare tid, under modern tid efter andra världskriget då tyskan blev stendött pga Adolf, så har det mesta lånats in från engelskan. Få ord har gått i den andra riktningen. Men historiskt har det även gått åt andra hållet, men då mest skandinaviska, inte specifikt svenskt. Lyssna på en dansk som säger siffran 2 och en britt, svårt att ens skilja åt. Hör även skottarnas tungspets R. Svenska barn skulle ha lättare att lära sig tala engelska om de fick använda tungspets R. Men det är inte korrekt kanske någon invänder.. Åhh, it is perrrfektly allrrrighrt, even on the brrrittish islands.

Tillägg:
Bland tjänstemän i europaparlamentet har det börjat utvecklas ett språk de internt kallar "eurogibberish", en salig blandning för att göra sig förstådd, det är ju det viktiga.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-02-02 kl. 20:01. Anledning: Tillägg
Citera
2026-02-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kungen var dansk!
Ja, en av dem då Danmark bildats, men historien är äldre än de skandinaviska nationerna, varav Sverige är yngst.

Våra syskon är Danmark och Norge, Danmark den äldre som vi bråkat med nåt djävulskt. Sverige/Danmark har faktiskt världsrekordet i krig mellan två länder. Sverige/Ryssland på andra plats. Finland däremot, en ung nation som under typ tusen år var en del av Sverige, aldrig någonsin bråkat med dem, alltid kunnat komma överens, det är vår "soulmate", trots vitt skilda språk. Ett djupt sår i den svenska själen då vi förlorade dem till Ryssland, lite av egen förskyllan, men Sverige var konkursmässigt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in