2026-02-02, 08:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Även om Bibeln tillkom under en lång tidsperiod och skrevs av många olika författare, präglas den av ett sammanhängande och enhetligt budskap om Guds avsikt och människans räddning. Denna samstämmighet tyder på att Bibeln inte har utsatts för någon genomgripande eller systematisk förvanskning genom historien.
Sedan berättelserna fixerades i skrift har de inte ändrats mycket men jag förstår inte hur man kan blanda ihop budkapet om barmhärtighet med budskapen om grymma bestraffningar? Budskapen har uppenbarligen inte samma ursprung.
Citat:
Och det faktum att det existerar dom som påstår sig vara kristna, och ändå inte följer vad som står i bibeln, är en bekräftelse av många skriftställen som tar upp just om detta att många skulle säga "herre" till Jesus, men i själva verket skulle vara ondskans hantlangare:
Men alla som inte följer de grymma bestraffningarna då? Vilket man inte alltid gjorde i Israel heller innan Paulus upphävde lagen för kristna. De följer inte heller Bibeln - lyckosamt nog.
Citat:
"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-35 Bibel2000)

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Gud kommer alltså att döma alla människor individuellt, och dömer enligt vad som är skrivet i deras hjärtan, vad som är fördolt hos människan.
Alla kommer inte under domen.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Men detta kände kanske inte Petrus eller Paulus till?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-02-02 kl. 08:52.
Citera
2026-02-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ad hominem, och inget tekniskt här. Bara "det är fel" och sen förolämpningar.
Det enda du har är koldateringen som du håller dig fast vid, trots alla bevis som talar emot den. Hur förklarar du sambanden med sudarium, huvudtyget som det finns ägandebevis från 600 talet för, där blodtypen och blodfläckarna matchar till minsta detalj med shrouden?
Sorry hörru, projicering funkar inte.
Finns inga samband mellan sudarium och turinsvepningen. Avtrycken är inte identiska, i bästa fall liknande som lika gärna kan tillskrivas slumpen.
Det blir ett moment 22. Om det fanns en huvudduk på ett lik varför är avtrycket på turinsvepningen utan huvudduk? Om partikelstrålning, UV-strålning eller annat är upphov till turinsvepningens avtryck varför är sudarium helt utan avtryck?

Återigen, hänvisningar till att det måste vara ett mirakel duger inte. FÖr att inte nämna att sudarium är från 600 talet, och inte samtida med turinsvepningen eller någon figur på 30-talet...

Citat:
[urlh]ttps://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin[/url]
"All attempts to replicate the image in the lab have so far failed, and the source and method of the shroud's image continues to be unclear.[13]"

Du har hänvisat till pseudovetenskap och ett löstryckt citat från en Wiki-artikel som inte reflekterar källan som citatet hänvisar till. Det är rätt ohederligt igen och varför wiki bör hanteras med mycket stor försiktighet.
Läs Walter McCrones vetenskapliga artikel och applicera occhams rakblad.
Citera
2026-02-02, 09:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Sorry hörru, projicering funkar inte.
Finns inga samband mellan sudarium och turinsvepningen. Avtrycken är inte identiska, i bästa fall liknande som lika gärna kan tillskrivas slumpen.
Det blir ett moment 22. Om det fanns en huvudduk på ett lik varför är avtrycket på turinsvepningen utan huvudduk? Om partikelstrålning, UV-strålning eller annat är upphov till turinsvepningens avtryck varför är sudarium helt utan avtryck?

Återigen, hänvisningar till att det måste vara ett mirakel duger inte. FÖr att inte nämna att sudarium är från 600 talet, och inte samtida med turinsvepningen eller någon figur på 30-talet...

Du har hänvisat till pseudovetenskap och ett löstryckt citat från en Wiki-artikel som inte reflekterar källan som citatet hänvisar till. Det är rätt ohederligt igen och varför wiki bör hanteras med mycket stor försiktighet.
Jag accepterar inte dina påståenden, jag har lagt mer tid på detta än du. Vill du hävda motsatsen får du komma med källor - du har inga.

Kan gå in mer i detalj senare, har inte tid nu.

Tills dess kan du gå igenom detta:
(FB) Ateister vs kristna debatt
Citera
2026-02-02, 10:26
Medlem
Citat:
"Forskare har faktiskt testat många naturliga hypoteser, inklusive sådant som liknar sol- eller UV-effekter, men inte exakt det här scenariot med en kropp på hög höjd i Alperna.
Kort sagt: det är teoretiskt lätt att spekulera om, men praktiskt och etiskt nästan omöjligt att testa, och tidigare labbförsök antyder att det ändå inte skulle fungera."

Blodfläckarna matchar exakt med sudarium of oviedo som det finns ägandebevis från 600-talet för.

Det finns bilder på shroudens ansikte på antika bysantinska mynt.

Wide X-Ray Scan satte den runt 0-talet.

Skadorna och de anatomiska detaljerna stämmer för bra med riktig romersk korsfästning, något som få i medeltiden skulle ha kunskap om.

Tyget har pollen från Jerusalem.

Vad är det bibeln vill förmedla och vad har det att göra med tyget?
Tyget har pollen från Jerusalem, så kan det mycket väl vara, vilka pollen är det som specifik växtlighet lokalt från just Jerusalem ?
Jesus ansikte , du menar att svepningen ligger som förlaga till avbildningar på Byzantinska mynt , tja så kan det kanske också vara, svepningen såg dagens ljus på 1300-talet., om mynten är från tidigare än så kan de ha varit förlaga till Jesus ansiktet på svepningen, liksom vetskapen om hur romersk korsfästning och de skador det medför har då också såklart reproducerats för ändamålet med svepningen.

Vad Bibeln vill förmedla är hur bli ”ett med Gud”, hur förmedlar Bibeln det ? jo, genom korset, och korset är en sol symbol, den centrala punkten i solsystemet
Korset har fem punkter, fyra ytterpunktena och den centrala mittpunkten, med de fyra ytterpunterna kan vi rita en cirkel som blir symbolik för jordelivets cykliska tillvaro, mittpunkten(solen) håller kraften som möjliggör jordelivet. Korset är två linjer som korsas, blir fyra armar som pekar ut fyraväderstreck, korset visa så vår dualistiska verklighet, ytterpunkterna blir den klara distinktionerna - himmel/jord, man/kvinna, ljus/mörker, gott/ont…osv.
Men Gud själv håller inte dessa distinktionerna utan i Gud är allt ett - korsets mittpunkt, dit förståelsen av korset kan leda oss, korsets armar visar hur vägen(arna) är utstakade för oss till Guds rike.
Gamla testamentet talar om enbart Cirkeln och mittpunkten(som iof också är en sol symbol) alltså mer som något av två separata entiteter där vi inte kan ingå i Guds rike.
Vad har då detta med svepningen att göra , jo som jag påpekade - Solen(att avtrycket på svepningen är skapat av solens strålglans) och biblisk Jesus berättelsen relaterar till Solen. Svepningen skapades i denna anda..
Senast redigerad av Kirev 2026-02-02 kl. 10:31.
Citera
2026-02-02, 11:17
Medlem
Citat:
Tyget är världens mest studerade religiösa artifakt. Mängder med forskare har lagt stora delar av sina liv på att studera den.

Att ingen forskare testat att lägga en kropp i ett tyg i solen för att återskapa bilden är för att idén är så löjlig att jag kan inte säga säkert om du skämtar.

Läs detta:
(FB) Ateister vs kristna debatt
Ja det är samma problem som att mängder(absoluta majoriteten) av troende samt ateister inte förstår sig på att se vad Bibeln faktiskt vill förmedla.

Nej det är inte löjligt att forskare idag inte tar sig för att reproducera något så morbitt att tygpaketera en männniskokropp för att utsätta den för kraftig solstrålning under ett antal dagar, men på 1300-talet(när svepningen föst såg dagens ljus (pun) ) var sådant experimenterande inga problem.
Sannolik ha åskblixtar också involverats i produktionen, således är både Yahweh(åskguden) och Jesus(solen) i svepningen
Citera
2026-02-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Mohamnads flygande häst-

Pegasus(relaterar till Zeus blixtar och dunder) - ”pegasus” relaterar till Anatoliska guden Pihassassi, en väder/storm gud som så då relaterar till yahveh(kanaanitisk stormgud) - Yahweh konverteras till enda Gud.

Så Mohamnads flygande häst är symbolik för Mohammads spirituella flygfärd medels Guds ande.

Irrelevant. Poängen är att påståendet att Mohammed flög till månen på en bevingad häst, inte kan bevisas genom vittnesmål.

Det finns flera exempel på sekter där medlemmarna har varit så övertygade i sina religiösa föreställningar att de har tagit livet av sig. Detta är inte ett bevis för att de hade den rätta tron.

Men av någon anledning ska just påståenden om Jesus bedömas utifrån en helt annan standard. Där är det tydligen rimligt att tro att naturlagarna har upphävts enbart pga folk har en stark övertygelse om att de har bevittnat det. Varför?
Citera
2026-02-02, 12:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Det finns bilder på shroudens ansikte på antika bysantinska mynt.

Jag behöver källa på ovanstående.
Citera
2026-02-02, 12:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag behöver källa på ovanstående.
https://coinsandhistoryfoundation.org/2021/04/08/byzantine-coins-the-shroud-of-turin-and-the-holy-grail/
Citera
2026-02-02, 12:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tyget har pollen från Jerusalem, så kan det mycket väl vara, vilka pollen är det som specifik växtlighet lokalt från just Jerusalem ?
Jesus ansikte , du menar att svepningen ligger som förlaga till avbildningar på Byzantinska mynt , tja så kan det kanske också vara, svepningen såg dagens ljus på 1300-talet., om mynten är från tidigare än så kan de ha varit förlaga till Jesus ansiktet på svepningen, liksom vetskapen om hur romersk korsfästning och de skador det medför har då också såklart reproducerats för ändamålet med svepningen.

Vad Bibeln vill förmedla är hur bli ”ett med Gud”, hur förmedlar Bibeln det ? jo, genom korset, och korset är en sol symbol, den centrala punkten i solsystemet
Korset har fem punkter, fyra ytterpunktena och den centrala mittpunkten, med de fyra ytterpunterna kan vi rita en cirkel som blir symbolik för jordelivets cykliska tillvaro, mittpunkten(solen) håller kraften som möjliggör jordelivet. Korset är två linjer som korsas, blir fyra armar som pekar ut fyraväderstreck, korset visa så vår dualistiska verklighet, ytterpunkterna blir den klara distinktionerna - himmel/jord, man/kvinna, ljus/mörker, gott/ont…osv.
Men Gud själv håller inte dessa distinktionerna utan i Gud är allt ett - korsets mittpunkt, dit förståelsen av korset kan leda oss, korsets armar visar hur vägen(arna) är utstakade för oss till Guds rike.
Gamla testamentet talar om enbart Cirkeln och mittpunkten(som iof också är en sol symbol) alltså mer som något av två separata entiteter där vi inte kan ingå i Guds rike.
Vad har då detta med svepningen att göra , jo som jag påpekade - Solen(att avtrycket på svepningen är skapat av solens strålglans) och biblisk Jesus berättelsen relaterar till Solen. Svepningen skapades i denna anda..
Om mynten var förlagningen till svepningen så måste tyget varit målat. De har visat med full säkerhet att tyget inte är målat. För att skapa något som shroud of turin så måste du i princip korsfästa en riktig människa, och hur ska du då få det att likna mynten?

Den såg inte dagens ljus på 1300-talet, det finns mängder med historiska texter om den fast under andra namn.

Jag blev förvirrad av din text om vad bibeln betyder, det kan kanske vara så men jag får undersöka det mer senare, jag har inte energin nu.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-02 kl. 12:22.
Citera
2026-02-02, 12:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

"Ett med Gud", samma som "känna Gud", är att vara i förbund med Gud.

Förbundet Israel ingick med Gud, lagförbundet, innebar offer för synder. Offer skulle ske på den plats Gud utpekade i Jerusalem. Där byggde så småningom Salomo färdigt ett tempel.

Större delen av Israel förskingrades ca 700-900 fk. De bortfördes av assyrierna. Finns visst arkeologiskt bevis på att de blev kimmererna som senare vandrade in i Europa. Annars handlar det om historiska bevis och till viss del DNA.
Resterande bortfördes till Babylon 500fk, och efter det de återvände fanns ingen stabilitet att långsiktigt behålla makten över templet. Det är varför Jesus kritiserar "rika", bland annat. De fattiga hade inga offer för synder.
Alternativet var förstås att leva ett syndfritt liv...

Edit:
Det att vara ett med Gud/ känna Gud har jag inte hittat på. Hela GT beskriver detta så.
Senast redigerad av LadySweden 2026-02-02 kl. 12:35.
Citera
2026-02-02, 12:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
https://coinsandhistoryfoundation.org/2021/04/08/byzantine-coins-the-shroud-of-turin-and-the-holy-grail/
Tack 👍
Citera
2026-02-02, 12:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

https://aleteia.org/2016/04/11/new-study-the-shroud-of-turin-and-the-sudarium-of-oviedo-covered-the-same-person
Jag tror att huvudduken satt ovanpå svepningen. Men det är bara en gissning, inget akademiskt.
Sudarium är inte från 600-talet, vi kan spåra ägandebevisen sen 600-talet. Den fanns innan dess.
Citat:
Du har hänvisat till absolut ingenting och förolämpar respekterade forskare och wikipedia. Må gud välsigna dig.

STURP teamet var de 30 forskare som först undersökte shrouden 1978 och lade grunden till all annan forskning som gjorts sen dess. En av dessa var Walter McCrone. Han påstod att bilden var målad p.g.a. spår av röd ockra och vermilion. Ingen av de andra, inte en enda höll med, hans teori höll inte för 5 öre och han blev sparkad från teamet.

Idag har forskning om shrouden kommit så långt att ingen skulle ta upp det längre, inte ens den mest envisa skeptikern. Inte ens 1978 var det aktuellt för någon överhuvudtaget.
Här kan du läsa om hans teori, och även andra som blivit avfärdade:
https://www.theshroudofturin.org/doubt_says.html
"Completely and utterly false. Disproven by the STURP team of scientists on numerous fronts."

"The STURP project team's summary of research concluded that the iron oxide was "irrelevant to the image formation". In short, McCrone was flat-out wrong and his theory was concretely disproven in at least twelve different ways."
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-02 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in