2026-02-01, 21:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Håller du inte med så är det bara att delge den övriga bevisningen så jag kan titta på den med. Med dina egna ord tack.
Jag tycker att det som du och liknande ateister gör är att ni påstår att ni bryr er om bevis, men i själva verket är detta en lögn. Den riktiga motivationen är ego, att förneka bevis ger er en ego-kick när ni kan säga till er själva hur smarta ni är för att ni inte går på sånt. Det handlade aldrig om sanning, utan om mobbing och dominans.

Jag såg en video med två ateistiska forskare där någon frågade dom "om ni gick ut en natt och stjärnorna hade förflyttats så att de skrev "JAG ÄR GUD" i himlen, skulle ni tro på gud då?"

De svarade att de skulle tro att det var aliens, eller att det fanns någon naturlig förklaring.

Det som driver deras ateism i grunden är deras idé om hur smarta de är och deras begär av att mobbas, där kristna blir en perfekt måltavla som kan attackeras på alla möjliga sätt.

Det blir ett slags fängelse där attityden är "allt som jag inte förstår finns inte, och alla som säger saker jag inte förstår är dumma så jag tänker ge mig på dom".

Det är riktigt tragiskt, och dom ser inte själva vad det är dom gör och bristerna i tänkandet. Allt blir bara en kamp för ego och dominans där bevis inte är något att analysera utan istället en bricka i dominansspelet som dom kan använda för att uppfylla sina psykologiska begär.
Citera
2026-02-01, 21:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Problemet med den typen av bevis är att det finns så många fall som bevisligen är fejk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Weeping_statue
Så är det.

Tyvärr går många igång på allt möjligt, gäller religiösa, politiska, och andra områden.

Det som förr var "därom tvista de lärde" har blivit "därom tjafsar ett oändligt antal idioter" (stulet citat)

Jag kan verkligen förstå att ateister utan direkt intresse för religion eller historia (finns ju ateister som har dessa ämnen som intresse) inte vill lägga tid på att gå igenom allt som florerar på nätet om bevis för kristendomen. Det jag däremot inte förstår är att ni då deltar i denna debatt. Deltar man i debatten får man väl ändå kritisera de bevis som läggs fram, inte avfärda dem med ett "det finns så mycket falska påståenden på nätet".
Senast redigerad av LadySweden 2026-02-01 kl. 22:21.
Citera
2026-02-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Tror ni andra kristna i tråden att hennes youtubefilmer är sanna? Att gud gör så att en staty gråter?

Nej, Gud agerar inte med mirakel på jorden i vår tid, han agerar överhuvudtaget inte förutom när han stödjer förkunnarverksamheten:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem:... Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:18-20 Bibel2000)

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matt 24:14 Bibel2000)

Tvärtom skulle sådana "mirakel" vara ett tecken på att dom som håller på med sådant är "ondskans hantlangare":

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Gud agerar inte, utan har överlämnat makten över jorden till Satan Djävulen(och människor):

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2 Kor 4:4 Bibel2000)
Citera
2026-02-01, 21:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Gud agerar inte med mirakel på jorden i vår tid, han agerar överhuvudtaget inte förutom när han stödjer förkunnarverksamheten:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem:... Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:18-20 Bibel2000)

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matt 24:14 Bibel2000)

Tvärtom skulle sådana "mirakel" vara ett tecken på att dom som håller på med sådant är "ondskans hantlangare":

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Gud agerar inte, utan har överlämnat makten över jorden till Satan Djävulen(och människor):

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2 Kor 4:4 Bibel2000)
Den katolska kyrkan har godkänt en del mirakel och sagt att de inte strider mot kristen lära på något sätt.
Dock så godkände de inte den japanska gråtande statyn. Eller vatikanen godkände det aldrig, men den lokala japanska kyrkan godkände det. Kanske för att bevisläget var för svagt.

I alla fall så hävdar jag inte att jag är säker på att den gråtande statyn verkligen var ett mirakel, men jag blev intresserad i alla fall och tyckte det var värt att ta upp.
Citera
2026-02-01, 22:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distributoren
Nu har jag tittat på din video och jag är nog tyvärr mer hostil nu än innan. De har satt upp en lapp/foto/print av begravningstyget som de, trots att man ser redan innan, kör kameranegativ på för tydlighets skull.

Övernaturlig avbildning - nej, men det ser ut som avbildningen av en människa i tyget, ja. Vad är det som säger att det skulle uppstått av ett starkt ljus och inte av att tyget möglat/ruttnat efter kroppens behåring och placering?

Vilka är dessa forskare som påstår något sådant som att vi inte har tillräckligt med energi på jorden för att märka/göra avtryck i tyg?
Bilden av ansiktet har uppstått pga aminosyror.
Det är Raymond Rogers forskning, har inte heller sett den ifrågasättas.

Däremot ställer jag mig mycket tvivlande till att uttalandet om strålning är just Rogers. Verkar komma från Miller. Samtidigt vet jag inte varför Miller sa så, antar att somliga dragit slutsatsen att det stämmer att Rogers sagt detta.

Oavsett, så har ingen lyckats kopiera "inprintationen". Det visar ändå att någonting märkligt hände, alternativt om det finns någon historisk metod för bevaring vi idag inte känner till eller liknande... Men jag tror inte att duken tillhörde Jesus. Bibeln nämner den inte, och jag har absolut inget minne av att ha läst att de apostoliska kyrkofäderna heller skulle ha gjort det.

Svepningen är också otvetydigt från ur bevissynpunkt rätt tid. Det stämmer att tidigare studier använde bristande metoder och att konklusionerna därför blev fel.

Här kan du läsa om Raymond Rogers som ledde forskarteamet:

"Raymond N. Rogers (July 21, 1927 – March 8, 2005) was an American chemist who was considered a leading expert in thermal analysis. "

"During his career Rogers published over forty peer-reviewed papers on chemistry. In 1981 he was named Laboratory Fellow at Los Alamos National Laboratory. Other honors included being named a Tour Speaker for the American Chemical Society in 1971, the Los Alamos National Laboratory Distinguished Performance Award in 1984, and the Department of the Air Force Exceptional Civilian Service Medal in 1991. He also served as the editor for Energetic Materials, a peer-reviewed scientific journal, from 1983-1988. He was also on the editorial board of Thermochimica Acta from the first issue of this journal in 1970 (also the very first paper published in the first issue of this journal is authored by him) until his retirement in 1988."

https://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Rogers

Inte vem som helst, utan en tungviktare.

De som avfärdar hans studier med "humbug" och "trams på Youtube " säger mer om sig själva än om Rogers. Tycker att dessa personer ska avfärda all forskning istället, kanske konvertera till spagettimonstersekten.
Senast redigerad av LadySweden 2026-02-01 kl. 22:29.
Citera
2026-02-01, 22:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Bilden av ansiktet har uppstått pga aminosyror.
Det är Raymond Rogers forskning, har inte heller sett den ifrågasättas.

Däremot ställer jag mig mycket tvivlande till att uttalandet om strålning är just Rogers. Verkar komma från Miller. Samtidigt vet jag inte varför Miller sa så, antar att somliga dragit slutsatsen att det stämmer att Rogers sagt detta.

Oavsett, så har ingen lyckats kopiera "inprintationen". Det visar ändå att någonting märkligt hände, alternativt om det finns någon historisk metod för bevaring vi idag inte känner till eller liknande... Men jag tror inte att duken tillhörde Jesus. Bibeln nämner den inte, och jag har absolut inget minne av att ha läst att de apostoliska kyrkofäderna heller skulle ha gjort det.

Svepningen är också otvetydigt från ur bevissynpunkt rätt tid. Det stämmer att tidigare studier använde bristande metoder och att konklusionerna därför blev fel.

Här kan du läsa om Raymond Rogers som ledde forskarteamet:

"Raymond N. Rogers (July 21, 1927 – March 8, 2005) was an American chemist who was considered a leading expert in thermal analysis. "

"During his career Rogers published over forty peer-reviewed papers on chemistry. In 1981 he was named Laboratory Fellow at Los Alamos National Laboratory. Other honors included being named a Tour Speaker for the American Chemical Society in 1971, the Los Alamos National Laboratory Distinguished Performance Award in 1984, and the Department of the Air Force Exceptional Civilian Service Medal in 1991. He also served as the editor for Energetic Materials, a peer-reviewed scientific journal, from 1983-1988. He was also on the editorial board of Thermochimica Acta from the first issue of this journal in 1970 (also the very first paper published in the first issue of this journal is authored by him) until his retirement in 1988."

https://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Rogers

Inte vem som helst, utan en tungviktare.

De som avfärdar hans studier med "humbug" och "trams på Youtube " säger mer om sig själva än Rogers. Tycker att dessa personer ska avfärda all forskning istället, kanske konvertera till spagettimonstersekten.
Matteus 27:59
"Josef tog kroppen, svepte den i rent linnetyg 60och lade den i den oanvända grav som han hade låtit hugga ut åt sig själv i berget."

Markus 15:46
"Josef köpte ett linnetyg, tog ner honom och svepte honom i linnetyget och lade honom i en grav som var uthuggen i klippan. Sedan rullade han en sten för ingången till graven."

Lukas 23:53
"Sedan tog han ner kroppen, svepte den i en linneduk och lade den i en uthuggen klippgrav där ingen ännu hade blivit lagd."

Johannes 20:5-7
"Han böjde sig ner och såg linnedukarna ligga där, men han gick inte in. [Öppningen på denna typ av klippgrav var ofta inte högre än 1 meter.] 6Sedan, efter honom, kom Petrus, och han gick in i graven och såg (granskade noga) linnedukarna som låg där. 7Gravduken som hade täckt [lindats runt] hans huvud låg inte med de andra linnedukarna, utan var ihoprullad på ett ställe för sig."

Stämmer perfekt enligt mig i alla fall.
Citera
2026-02-01, 22:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Matteus 27:59
"Josef tog kroppen, svepte den i rent linnetyg 60och lade den i den oanvända grav som han hade låtit hugga ut åt sig själv i berget."

Markus 15:46
"Josef köpte ett linnetyg, tog ner honom och svepte honom i linnetyget och lade honom i en grav som var uthuggen i klippan. Sedan rullade han en sten för ingången till graven."

Lukas 23:53
"Sedan tog han ner kroppen, svepte den i en linneduk och lade den i en uthuggen klippgrav där ingen ännu hade blivit lagd."

Johannes 20:5-7
"Han böjde sig ner och såg linnedukarna ligga där, men han gick inte in. [Öppningen på denna typ av klippgrav var ofta inte högre än 1 meter.] 6Sedan, efter honom, kom Petrus, och han gick in i graven och såg (granskade noga) linnedukarna som låg där. 7Gravduken som hade täckt [lindats runt] hans huvud låg inte med de andra linnedukarna, utan var ihoprullad på ett ställe för sig."

Stämmer perfekt enligt mig i alla fall.
Tack!

Jag menar i efterhand, att svepningen inte nämns så som behållen av kyrkan. Skulle varit tydlig med hur jag menade.

Att kyrkan redan på apostlarnas tid (även Jesu tid, men nu tänker jag på efter Jesu himmelsfärd och inte medan Herren vandrade bland oss här på jorden) sparade klädestyg och lade på sjuka står ju i Apostlagärningarna (kapitel 19, om jag minns rätt). Handlade dock då om Paulus kläder.
Citera
2026-02-01, 22:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tack!

Jag menar i efterhand, att svepningen inte nämns så som behållen av kyrkan. Skulle varit tydlig med hur jag menade.

Att kyrkan redan på apostlarnas tid (även Jesu tid, men nu tänker jag på efter Jesu himmelsfärd och inte medan Herren vandrade bland oss här på jorden) sparade klädestyg och lade på sjuka står ju i Apostlagärningarna (kapitel 19, om jag minns rätt). Handlade dock då om Paulus kläder.
Har lyssnat på experter prata om detta, just att den inte nämns i apostlagärningarna eller av kyrkfäderna. De sa saker liknande som att det var stark förföljelse under den tiden och kan ha hållit den gömd för att bevara den. Dom gick in ganska djupt på dessa saker, men jag kommer inte ihåg alla detaljer tyvärr. I alla fall så blev jag övertygad.

Men den finns i texter och det finns historiska texter om den är jag säker på, men inte just inom de absolut första 50 åren, eller hur länge det nu var kanske.
Citera
2026-02-01, 22:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Har lyssnat på experter prata om detta, just att den inte nämns i apostlagärningarna eller av kyrkfäderna. De sa saker liknande som att det var stark förföljelse under den tiden och kan ha hållit den gömd för att bevara den. Dom gick in ganska djupt på dessa saker, men jag kommer inte ihåg alla detaljer tyvärr. I alla fall så blev jag övertygad.

Men den finns i texter och det finns historiska texter om den är jag säker på, men inte just inom de absolut första 50 åren, eller hur länge det nu var kanske.
Det kan vara en förklaring, men jag tycker att den känns nödbädd. Samtidigt kan jag förstås inte säga att linnet inte är Jesu svepning.

Vidare ser jag inte något hållbart bevis för detta med strålning.

Fortfarande är svepningen mycket intressant. Den har antagligen ansetts helig sedan den användes med tanke på åldern. Den kan ha tillhört någon av de tidigaste heliga, och det skulle eventuellt kunna förklara varför ansiktet inte kunnat kopierats.
Senast redigerad av LadySweden 2026-02-01 kl. 22:31.
Citera
2026-02-01, 22:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det kan vara en förklaring, men jag tycker att den känns nödbädd. Samtidigt kan jag förstås inte säga att linnet inte är Jesu svepning.

Vidare ser jag inte något hållbart bevis för detta med strålning.

Fortfarande är svepningen mycket intressant. Den har antagligen ansetts helig sedan den användes med tanke på åldern. Den kan ha tillhört någon av de tidigaste heliga, och det skulle eventuellt kunna förklara varför ansiktet inte kunnat kopierats.
https://www.youtube.com/watch?v=HK1DPmxa6G0
https://www.youtube.com/watch?v=33UlOxIK-TM

Jag har sett antagligen över 100 liknande videor som dessa. Alla ungefär samma längd. Detta plus läsning och googlande, diskussioner med chatGPT och allt möjligt. Det måste säkert vara 150+ timmar jag lagt vid det här laget.

Jag är övertygad om att det är Jesus svepning. Inte bara att det antagligen är det, utan jag tror att det här är ett direkt bevis från gud till alla som tvivlar i den moderna vetenskapliga åldern.
Citera
2026-02-01, 22:40
Medlem
Citat:
Förstår inte ditt inlägg?

Vad har du för belägg för att det citatet du lyft inte också har förvrängts?

Det finns inga belägg för att bibeln har förvrängts i en större betydelse.
Bibelns textunderlag vilar på ett mycket stort antal tidiga handskrifter, vilket gör att forskare med stor noggrannhet kan fastställa hur grundtexten löd. Textkritiska studier visar att inga centrala trosläror har förändrats eller gått förlorade. Och dom grundläggande bibliska lärorna återfinns konsekvent i alla pålitliga manuskript, och textens trovärdighet stärks dessutom av tidiga citat i andra historiska skrifter.

Även om Bibeln tillkom under en lång tidsperiod och skrevs av många olika författare, präglas den av ett sammanhängande och enhetligt budskap om Guds avsikt och människans räddning. Denna samstämmighet tyder på att Bibeln inte har utsatts för någon genomgripande eller systematisk förvanskning genom historien.

Och det faktum att det existerar dom som påstår sig vara kristna, och ändå inte följer vad som står i bibeln, är en bekräftelse av många skriftställen som tar upp just om detta att många skulle säga "herre" till Jesus, men i själva verket skulle vara ondskans hantlangare:

Att det existerar falska kristna är faktiskt ett av dom starkaste bevisen för att bibeln stämmer, och därmed att Gud existerar. Så på ett sätt är jag tacksam att dom finns, det stärker min tro, min övertygelse
Jag har försökt prata med frälsta kristna många gånger om t.ex. treenighetsläran som är obiblisk, men det är som att dom har en slöja framför sig, och kan inte resonera och tänka logiskt och förnuftigt, det handlar istället om känslor, om känslomässiga tankesätt och svar.

Citat:
Oaktat det spelar det väl mindre roll - min ståndpunkt är och förblir att de kristna värderingarna om att vara en god person är i grunden sunda, sen gör människor allsköns tolkningar av det hela vilket du mycket riktigt poängterar.

Jag tror inte på bibeln, gud eller någon annan religiös skrift, men jag är ödmjuk inför att tron kan hjälpa vissa och skänka viss tröst. Åtminstone historiskt.

Min egen "tro" är inte så solig, jag tror var persons liv är helt meningslöst, men eftersom människor är självmedvetna vill vi ge det mening - antingen via religion och tro att vi är del av nåt större, eller på andra sätt. Att jag tror livet är "meningslöst" förtar dock inte möjligheten att vara snäll emellanåt för att underlätta för någon annan eller må bättre själv.

Det låter bra, bibeln visar att det är dom ödmjuka och goda människorna som har möjlighet att komma till den nya ordningen på jorden, oavsett om man är troende eller hedning, vilket folk man än tillhör:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-35 Bibel2000)

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Gud kommer alltså att döma alla människor individuellt, och dömer enligt vad som är skrivet i deras hjärtan, vad som är fördolt hos människan.
Citera
2026-02-01, 22:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=HK1DPmxa6G0
https://www.youtube.com/watch?v=33UlOxIK-TM

Jag har sett antagligen över 100 liknande videor som dessa. Alla ungefär samma längd. Detta plus läsning och googlande, diskussioner med chatGPT och allt möjligt. Det måste säkert vara 150+ timmar jag lagt vid det här laget.

Jag är övertygad om att det är Jesus svepning. Inte bara att det antagligen är det, utan jag tror att det här är ett direkt bevis från gud till alla som tvivlar i den moderna vetenskapliga åldern.
Tack!

Därför att du bevisat dig vara en hederlig människa och uppenbart är övertygad ska jag också noga gå igenom allting om detta.

Jag har läst alla studier av Rogers i ämnet+ citeringar, och efterforskat var information om strålningen kommer ifrån - så har inte läst precis allt.
Senast redigerad av LadySweden 2026-02-01 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in