Citat:
Även om Bibeln tillkom under en lång tidsperiod och skrevs av många olika författare, präglas den av ett sammanhängande och enhetligt budskap om Guds avsikt och människans räddning. Denna samstämmighet tyder på att Bibeln inte har utsatts för någon genomgripande eller systematisk förvanskning genom historien.
Sedan berättelserna fixerades i skrift har de inte ändrats mycket men jag förstår inte hur man kan blanda ihop budkapet om barmhärtighet med budskapen om grymma bestraffningar? Budskapen har uppenbarligen inte samma ursprung.
Det finns inga belägg för att bibeln har förvrängts i en större betydelse.
Bibelns textunderlag vilar på ett mycket stort antal tidiga handskrifter, vilket gör att forskare med stor noggrannhet kan fastställa hur grundtexten löd. Textkritiska studier visar att inga centrala trosläror har förändrats eller gått förlorade. Och dom grundläggande bibliska lärorna återfinns konsekvent i alla pålitliga manuskript, och textens trovärdighet stärks dessutom av tidiga citat i andra historiska skrifter.
Bibelns textunderlag vilar på ett mycket stort antal tidiga handskrifter, vilket gör att forskare med stor noggrannhet kan fastställa hur grundtexten löd. Textkritiska studier visar att inga centrala trosläror har förändrats eller gått förlorade. Och dom grundläggande bibliska lärorna återfinns konsekvent i alla pålitliga manuskript, och textens trovärdighet stärks dessutom av tidiga citat i andra historiska skrifter.
Citat:
Men alla som inte följer de grymma bestraffningarna då? Vilket man inte alltid gjorde i Israel heller innan Paulus upphävde lagen för kristna. De följer inte heller Bibeln - lyckosamt nog.
Och det faktum att det existerar dom som påstår sig vara kristna, och ändå inte följer vad som står i bibeln, är en bekräftelse av många skriftställen som tar upp just om detta att många skulle säga "herre" till Jesus, men i själva verket skulle vara ondskans hantlangare:
Citat:
Alla kommer inte under domen.
"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-35 Bibel2000)
"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)
Gud kommer alltså att döma alla människor individuellt, och dömer enligt vad som är skrivet i deras hjärtan, vad som är fördolt hos människan.
Att det existerar falska kristna är faktiskt ett av dom starkaste bevisen för att bibeln stämmer, och därmed att Gud existerar. Så på ett sätt är jag tacksam att dom finns, det stärker min tro, min övertygelse 
Jag har försökt prata med frälsta kristna många gånger om t.ex. treenighetsläran som är obiblisk, men det är som att dom har en slöja framför sig, och kan inte resonera och tänka logiskt och förnuftigt, det handlar istället om känslor, om känslomässiga tankesätt och svar.
Det låter bra, bibeln visar att det är dom ödmjuka och goda människorna som har möjlighet att komma till den nya ordningen på jorden, oavsett om man är troende eller hedning, vilket folk man än tillhör:

Jag har försökt prata med frälsta kristna många gånger om t.ex. treenighetsläran som är obiblisk, men det är som att dom har en slöja framför sig, och kan inte resonera och tänka logiskt och förnuftigt, det handlar istället om känslor, om känslomässiga tankesätt och svar.
Det låter bra, bibeln visar att det är dom ödmjuka och goda människorna som har möjlighet att komma till den nya ordningen på jorden, oavsett om man är troende eller hedning, vilket folk man än tillhör:
"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-35 Bibel2000)
"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)
Gud kommer alltså att döma alla människor individuellt, och dömer enligt vad som är skrivet i deras hjärtan, vad som är fördolt hos människan.
Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Men detta kände kanske inte Petrus eller Paulus till?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-02-02 kl. 08:52.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-02-02 kl. 08:52.