2026-02-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Njae relativt till inkomst så var bolånen inte obetydliga då heller. Lägg sen till massiv arbetslöshet så får du en tuff cocktail.

Sen blev hela Sverige enormt mycket fattigare när kronans fasta växelkurs fick ges upp och sjönk som en sten. Resultatet av sossarnas politik under många år. De är verkligen partiet som vet hur man driver allt i botten och samtidigt skyller allt på motståndaren.

Nån borde släppa en bok lagomt till sommaren 2026 angående Sossarnas jävla skitpolitik där de försämrar i ena änden och skyller ifrån sig i den andra, OCH kommer undan med det…
Citera
2026-02-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns fler idioter på samtliga poster idag, men jag ser inte att samhällets stort skulle vara sämre.

Du kanske upplever det som som än förut, när det var enklare att prata med banken, SJ, myndigheter?

Jag tänker på saker som konflikter, propaganda, livskvalitet, förmåga att möta andra människor och bilda familjer, att kunna stödja en familj på sina löner. Att flytta ut i tidig ålder så man kan etablera sig. Saker som rätt till ens personliga integritet, möjligheten till ett privatliv. Att samhället gått från en high trust society till en low trust society...

Det är "enklare" att prata med banken och myndigheter nu, vad det nu ska göra för skillnad, och det är knappast det som påverkar människors livskvalitet. Möjligheter att hitta jobb. Den personliga ekonomin med mera.
Citera
2026-02-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Jag tänker på saker som konflikter, propaganda, livskvalitet, förmåga att möta andra människor och bilda familjer, att kunna stödja en familj på sina löner. Att flytta ut i tidig ålder så man kan etablera sig. Saker som rätt till ens personliga integritet, möjligheten till ett privatliv. Att samhället gått från en high trust society till en low trust society...

Det är "enklare" att prata med banken och myndigheter nu, vad det nu ska göra för skillnad, och det är knappast det som påverkar människors livskvalitet. Möjligheter att hitta jobb. Den personliga ekonomin med mera.

Jag har inte koll på allt i samhället, men har två vänner, den ena 23, den andra 26 när de köpte lägenhet i Sthlm, för 2,4 (2a) respektive 3miljoner (3a), båda runt Älvsjö så ganska centralt för att vara i Sthlm.
Båda har väl en lön på 45K ungefär, så visst får det utmärkt att köpa lägenhet 2025.
Citera
2026-02-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har inte koll på allt i samhället, men har två vänner, den ena 23, den andra 26 när de köpte lägenhet i Sthlm, för 2,4 (2a) respektive 3miljoner (3a), båda runt Älvsjö så ganska centralt för att vara i Sthlm.
Båda har väl en lön på 45K ungefär, så visst får det utmärkt att köpa lägenhet 2025.

Jag har inte sagt att det är omöjligt. Jag sa att det är svårare och att saker är sämre nu för den vanliga människan.

Dina vänner tjänar för övrigt en bra bit över medianen, och är inte relevanta i ett statistiskt sammanhang, vilket är vad jag pratar om.

Ta fram grafer på löneutveckling och produktivitetsökning jämfört med priser på varor och bostäder. De vinster och rikedomsökningar som finns realiseras också i toppen av samhällsskicktet. De rika blir rikare och de fattiga fattigare. Medelklassen utarmas och blir mindre.
Senast redigerad av dalavita 2026-02-02 kl. 12:02.
Citera
2026-02-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så statistiken är värdelös för att du själv höjt din lön. OK.

Kan ju vara så att du hade usel lön 2008 eller t.ex var under 30 år med kommande löneökningar. Medans statistiken gäller alla, i snitt. Tänkte inte på det.

Själv har jag mer pengar än någonsin och min firma drar in mer än någonsin. Och jag är 60+. Så jag själv är också utanför snittet.
Då är vi två som har haft samma tur som en liten klick miljardärer i västvärlden.
Nästan otroligt att vi lyckades råka på varandra när vi är så unika
Citera
2026-02-02, 12:07
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Då är vi två som har haft samma tur som en liten klick miljardärer i västvärlden.
Nästan otroligt att vi lyckades råka på varandra när vi är så unika
Så du är 40 år och därför är alla 40 år. OK.
Citera
2026-02-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Jag har inte sagt att det är omöjligt. Jag sa att det är svårare och att saker är sämre nu för den vanliga människan.

Dina vänner tjänar för övrigt en bra bit över medianen, och är inte relevanta i ett statistiskt sammanhang, vilket är vad jag pratar om.

Ta fram grafer på löneutveckling och produktivitetsökning jämfört med priser på varor och bostäder. De vinster och rikedomsökningar som finns realiseras också i toppen av samhällsskicktet. De rika blir rikare och de fattiga fattigare. Medelklassen utarmas och blir mindre.

Medellönen är väl 37-38 kanske?
Med två löner så borde det va enkelt att skaffa en 1-2a?
Citera
2026-02-02, 12:10
Medlem
Citat:
Så du är 40 år och därför är alla 40 år. OK.
Nej jag är inte 40 år och inte alla andra heller.
Har du knarkat så här tidigt i veckan?
Citera
2026-02-02, 12:13
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej jag är inte 40 år och inte alla andra heller.
Har du knarkat så här tidigt i veckan?
Nej, jag bara pratar med dig, ungefär som att röka loss.

Så alla har inte samma ålder som du och jag. Men alla har ändå samma löneutveckling som du och jag. OK.
Citera
2026-02-02, 12:16
Medlem
Citat:
Nej, jag bara pratar med dig, ungefär som att röka loss.

Så alla har inte samma ålder som du och jag. Men alla har samma löneutveckling som du och jag. OK.
Nej det tror jag nog inte. Är nog bara du och jag och en liten klick miljardärer i västvärlden som har det.
Blir helt euforisk av att få tillhöra denna lilla unika skara.
Citera
2026-02-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den improduktiva skattefinansierade sektorn har växt till sig rejält på 30 år.

Det är färre produktiva som skall försörja allt fler offentliganställda och bidragstagare, dessutom skall vi försöka EU-byråkratin och nu även NATO.

Finns inget konstigt i detta, det blir så om man överger sitt nationella oberoende och dessutom satsar på att bygga ut ickeproduktionen i samhället för att köpa röster så att "demokratin" kan bestå.

Högern har ju bantat alla stöd till dom utsatta i samhället. Det enda det gjorde var att öka kriminaliteten.

Sen sålde dom ut det gemensamma,skolor, sjukhus, vårdcentraler, järnvägen etc

men det går fortfarande skattepengar till verksamheten som nu plockas ut som vinst istället för att läggas på det dom är tänkta till
Citera
2026-02-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Förr kostade bara internet. Man behövde inte köpa spotify, youtube, microsoft, vpn, tv kanaler och fler grejer. Familjer hade en bil, familjer hade en hemtelefon. Man överkonsumerade inte förr. Nästan alla tv kanaler ingick i det man redan hade hemma.

Nu har alla egen bil, egen telefon, egna appar och kanaler man betalar för.

Förr hade många parabol och fick betala för det. Det som ingick i marknätet var SVT 1 och 2 och TV4. Ville man ha musik så kostade en CD ca 140kr. Skivor var något jag fick till jul och när jag fyllde år. resten kopierade jag på band av kompisar.

VPN, Youtube och microsoft? Är väl inget som du behöver eller som ska vara med i den här jämförelsen?

Efter 95 började många skaffa mobiler med abonnemang som var svindyra.

Det var en extrem hets på märkeskläder på 90-talet. Hade man något annat en Levis jeans så var man en tönt. Ett par kostade 750kr, samma som studiebidraget..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in