2026-02-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Fast folk hade så betydelselösa bolån att det liksom inte skapade någon allmän panik. Tänk om räntan gått upp till 10 % nu?

Njae relativt till inkomst så var bolånen inte obetydliga då heller. Lägg sen till massiv arbetslöshet så får du en tuff cocktail.

Sen blev hela Sverige enormt mycket fattigare när kronans fasta växelkurs fick ges upp och sjönk som en sten. Resultatet av sossarnas politik under många år. De är verkligen partiet som vet hur man driver allt i botten och samtidigt skyller allt på motståndaren.
Citera
2026-02-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Om man bollar med ekonomin så kan man spara och lägga undan pengar oc leva bra

Ja, man måste ju inte spendera mer bara för att man tjänar mer. Jag och min fru har ca 92tkr ihop innan skatt.

På sista raden sparar vi ca 30 000kr varje månad. Detta är kanske inte hela sanningen då delar av detta ska gå till utbyggnad och renovering av huset och kanske någon resa om året.

Vi har inget som kostar mycket pengar. Hade en båt ett tag men den flöt runt på sista versen så vi gjorde oss av med den. Vi har valt att ha relativt låga omkostnader för att kunna leva mer fritt. Visst har vi ändå ca 3,6 miljoner i bolån men det är strax under 60% av villans värde.
Citera
2026-02-02, 10:20
Medlem
Det enklaste sättet att jämföra två tidsperioder på är att se hur många som tackar nej till ett jobb pga påstått dåliga villkor och den siffran är mycket högre idag än på 90-talet.Då arbetade fler samtidigt som de höll käften och inte beklagade sig.Det är alltså på alla sätt och vis bättre idag än på 90-talet.
Citera
2026-02-02, 10:34
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Så kul att man har det som en minimal klick miljardärer. Otroligt mycket mer pengar över i månaden nu än 2008.
Så statistiken är värdelös för att du själv höjt din lön. OK.

Kan ju vara så att du hade usel lön 2008 eller t.ex var under 30 år med kommande löneökningar. Medans statistiken gäller alla, i snitt. Tänkte inte på det.

Själv har jag mer pengar än någonsin och min firma drar in mer än någonsin. Och jag är 60+. Så jag själv är också utanför snittet.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 10:36.
Citera
2026-02-02, 10:36
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Det enklaste sättet att jämföra två tidsperioder på är att se hur många som tackar nej till ett jobb pga påstått dåliga villkor och den siffran är mycket högre idag än på 90-talet.Då arbetade fler samtidigt som de höll käften och inte beklagade sig.Det är alltså på alla sätt och vis bättre idag än på 90-talet.
"90-talet" är ett luddigt begrepp. 1990-94 hade vi ju en extrem nedgång i ekonomin med stor arbetslöshet och lägenheter i Stockholm kostade 1mkr. Men sedan steg ekonomin oavbrutet 1994 till 2008 och då var vi det rikaste vi varit. På pappret var vi ännu rikare 2022 men det stämmer absolut inte om man tar med den dolda inflationen t.ex att en bostad i Stockholm har 10-dubblats i pris 1990-2022.

Här villapriserna i Danderyd för de som glömt, min egen villa 180kvm nybyggd 1988:
1988 byggpris 1mkr, tomt 300kkr = 1.3mkr
1995 värde 2mkr
1999 värde 2.5 mkr
2008 värde 6 mkr
2022 (toppen) värde 12.5 mkr

Har lönerna 10-dubblats mellan 1988 och 2022? Inte precis. Min fru är sjuksköterska, hon hade 13.5k 1988 och har nu 45k så ca 3 gånger mer.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-02 kl. 10:42.
Citera
2026-02-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"90-talet" är ett luddigt begrepp. 1990-94 hade vi ju en extrem nedgång i ekonomin med stor arbetslöshet och lägenheter i Stockholm kostade 1mkr. Men sedan steg ekonomin oavbrutet 1994 till 2008 och då var vi det rikaste vi varit. På pappret var vi ännu rikare 2022 men det stämmer absolut inte om man tar med den dolda inflationen t.ex att en bostad i Stockholm har 10-dubblats i pris 1990-2022.

Här villapriserna i Danderyd för de som glömt, min egen villa 180kvm nybyggd 1988:
1988 byggpris 1mkr, tomt 300kkr = 1.3mkr
1995 värde 2mkr
1999 värde 2.5 mkr
2008 värde 6 mkr
2022 (toppen) värde 12.5 mkr

Har lönerna 10-dubblats mellan 1988 och 2022? Inte precis. Min fru är sjuksköterska, hon hade 13.5k 1988 och har nu 45k så ca 3 gånger mer.
Ni kan ju alltid sälja och casha in en miljon nuvarande Euro (mycket pengar) förstår inte vad du klagar på om du nu inte har några narkomaner till barn förståss, okapabla att ta hand om sig själva så ni måste finansiera dem också.
Citera
2026-02-02, 11:00
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ni kan ju alltid sälja och casha in en miljon nuvarande Euro (mycket pengar) förstår inte vad du klagar på om du nu inte har några narkomaner till barn förståss, okapabla att ta hand om sig själva så ni måste finansiera dem också.
Verkar mest vara du som klagar.

Alla vi som är 60+ och har ägt vår bostad i Stockholm har minst 5-10 mkr i förmögenhet. Alla. Jag kommer att ge mina pengar som jag fått gratis bara för att jag var född rätt årtal till mina barn, som har den motsatta upplevelsen.

Mina barn är civilingenjörer och jurister, tack för att du frågar.
Citera
2026-02-02, 11:04
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ja, man måste ju inte spendera mer bara för att man tjänar mer. Jag och min fru har ca 92tkr ihop innan skatt.

På sista raden sparar vi ca 30 000kr varje månad. Detta är kanske inte hela sanningen då delar av detta ska gå till utbyggnad och renovering av huset och kanske någon resa om året.

Vi har inget som kostar mycket pengar. Hade en båt ett tag men den flöt runt på sista versen så vi gjorde oss av med den. Vi har valt att ha relativt låga omkostnader för att kunna leva mer fritt. Visst har vi ändå ca 3,6 miljoner i bolån men det är strax under 60% av villans värde.

Vad har ni för skattesats om ni kan spara 30k ?
Jag tror att vi har runtb 10-15k kvar efter allt är betalt
Citera
2026-02-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Verkar mest vara du som klagar.

Alla vi som är 60+ och har ägt vår bostad i Stockholm har minst 5-10 mkr i förmögenhet. Alla. Jag kommer att ge mina pengar som jag fått gratis bara för att jag var född rätt årtal till mina barn, som har den motsatta upplevelsen.

Mina barn är civilingenjörer och jurister, tack för att du frågar.
Jag klagar inte alls, skrev ju att idag är mycket bättre än på futtiga 90-talet.
Citera
2026-02-02, 11:08
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jag klagar inte alls, skrev ju att idag är mycket bättre än på futtiga 90-talet.
Ja, för oss som är 60+ och äger vår bostad och aktier är tiderna fantastiska. Men inte för mina barn som är 17-29. De är totalt chanslösa att bosätta sig i Danderyd, där jag själv byggde villa som 27-åring.
Citera
2026-02-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
När man säger att ”vi har det bättre idag” så är det ju inte kronor på kontot vi pratar om, utan samhället i stort.

Du får helt enkelt skaffa en högre lön eller sänka dina levnadskostnader.

Samhället i stort är också sämre sen 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Man måste komma ihåg att allting skalar. Det viktigaste är att inte ha lån för då har man mycket mer kontroll över sin köpkraft. Även med inflation är saker och ting mer eller mindre värda samma men problemet är att folks pengar går till ränta vilket reducerar köpkraft

Inflation och priser på varor och tjänster har ökat mer än priser har gjort, trots att produktiviteten också har gått upp. Löner har i princip stagnerat jämfört med skenande priser på det som krävs för att upprätthålla ett hushåll.
Citera
2026-02-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Samhället i stort är också sämre sen 90-talet.

Det finns fler idioter på samtliga poster idag, men jag ser inte att samhällets stort skulle vara sämre.

Du kanske upplever det som som än förut, när det var enklare att prata med banken, SJ, myndigheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in