2026-02-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det är möjligt att det inte gör.
Men för mig räcker det och blir över.

Men det jag ville belysa var att man kan försöka vrida till siffrorna med att ha en boendekostnad på 18000 när familjens inkomst är 42000. Så då gjorde jag likadant fast tvärtom.
Blir ganska stor skillnad om man har 4000 i boendekostnad med en inkomst med det mer rimliga 60000.
Räkna med en boendekostnad på 8000 eller 18000 så ser du att även då blir det otroligt mycket mer pengar över nu än på 90-talet.

Ok, jag köper det. Blev ju hur mycket pengar över ändå bara man justerade lönen till medellön.

Men som flera har påpekat redan av oss som levde då, det var INTE bättre då ekonomiskt.
Citera
2026-02-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
När man säger att ”vi har det bättre idag” så är det ju inte kronor på kontot vi pratar om, utan samhället i stort.

Du får helt enkelt skaffa en högre lön eller sänka dina levnadskostnader.

Nej, det är inte så enkelt.
Hela marknaden har förändrats rejält. Uppluckringar av kapitalmarknaden har gynnat människor som haft kapital sedan tidigare. Det är väldigt många unga som idag står utanför ägandeskap av sina bostäder. Det är mycket mycket farligt om vi inte korrigerar snart för den här gruppen kommer inte skaffa familj och vi ser det redan.

När du har många människor som ej deltar i ägandet av bostad i ett samhälle så börjar det krackelera. Det är otroligt farligt och jag tror att det blir nästa stora ödesfråga.

Just ägandet innebär att människor börjar intressera sig för sitt lands välfärd, sitt område, sina medmänniskor. Det finns något otroligt vikigt med detta som går miste i väldigt många unga idag.

Få vet om detta:
Hela den amerikanska berättelsen, den framgångsrika ekonomiska maskinen eller "the american dream" förr handlade primärt om att varje man skulle äga sin egna bostad och mark. Detta gjorde att man kunde använda sitt hus som kapital för att följa entreprenöriella impuls och starta t.ex rörmokar firma....

Under 1900-talet blev bostadsägande nästan synonymt med “the American Dream”. Eget hus = stabilitet + respektabilitet + kapitaluppbyggnad. Redan hos Thomas Jefferson fanns idén om den självständige jordägande medborgaren.
Senast redigerad av Cheddarjoe 2026-02-01 kl. 14:01.
Citera
2026-02-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej, det är inte så enkelt.
Hela marknaden har förändrats rejält. Uppluckringar av kapitalmarknaden har gynnat människor som haft kapital sedan tidigare. Det är väldigt många unga som idag står utanför ägandeskap av sina bostäder. Det är mycket mycket farligt om vi inte korrigerar snart för den här gruppen kommer inte skaffa familj och vi ser det redan.

När du har många människor som ej deltar i ägandet av bostad i ett samhälle så börjar det krackelera. Det är otroligt farligt och jag tror att det blir nästa stora ödesfråga.

Just ägandet innebär att människor börjar intressera sig för sitt lands välfärd, sitt område, sina medmänniskor. Det finns något otroligt vikigt med detta som går miste i väldigt många unga idag.
Det rättar till sig när jätteproppen Orvar dött ut. Vilket är mycket snart.
Citera
2026-02-01, 14:01
Medlem
Citat:
Det rättar till sig när jätteproppen Orvar dött ut. Vilket är mycket snart.

Jag har redigerat mitt inlägg, var god läs igen.

Vad är detta för jättepropp vid namn Orvar som du talar om?
Citera
2026-02-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har redigerat mitt inlägg, var god läs igen.

Vad är detta för jättepropp vid namn Orvar som du talar om?
Hade du aldrig hört det?
Fyrtiotalisterna som sitter på alla färdigbetalade bostäder och är en större generation än de som nu är redo att ta över bostäderna.
Tillgång och efterfrågan kommer lösa det som du ser som ett problem.
Citera
2026-02-01, 14:18
Medlem
Citat:
boendekostnad 4000 blir lite bättre.

Så du tror en villa kostar 4.000 månaden? Motsvarande hyran av en mycket liten enrumslägenhet? ?
Citera
2026-02-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
Två vuxna, två barn, en bil, hus

90-tal
Hus: 600k
Disponibel inkomst: +19k
Boendekostnad: 6k
Mat: 4.5k
Bil: 2.3k
Drivmedel: 800
Försäkringar: 500
Barnomsorg: 2.5k
Media: 120
El, vatten, sopor: 700
Kläder: 600
Barnbidrag: +1200
Nettokostnad: -16 820

Resultat: 2120kr

Idag:
Hus: 4.2m
Disponibel inkomst: +42k
Boendekostnad: 18k
Mat: 9.5k
Bil: 5.2k
Drivmedel: 2000
Försäkringar: 1500
Barnomsorg: 2.8k
Media: 1600
El, vatten, sopor: 3000
Kläder: 1200
Barnbidrag: +2500
Nettokostnad: -44 300

Resultat: -2300

Källa: @ekonomigurun Instagram

Varför fortsätter myten om att ”det blir bättre”?. För vanligt folk blir det sämre! Man går back varje månad!

Boendet för 600 kostar inte 4.2 idag. Men jämför man bananer med äpplen blir det fel.
Citera
2026-02-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Så du tror en villa kostar 4.000 månaden? Motsvarande hyran av en mycket liten enrumslägenhet? ?
Nej det tror jag inte, jag vet. Jag har full koll på vad jag har för boendekostnad.
Men de flesta har mycket högre.
Citera
2026-02-01, 14:34
Medlem
PungiMunninens avatar
Ja, absolut. Helt ärligt så kan jag inte komma på någonting som blivit bättre sedan jag började jobba för snart 20 år sedan - förutom den teknologiska utvecklingen så klart men det ser jag som en naturligt mer eller mindre.

Och min morfar brukade säga rakt ut att han tyckte synd om vår generation. Han hade ett hus, bil, båt, fru och två barn på en knegarlön - i en stockholmsförort - när han var 25 år.
Citera
2026-02-01, 14:35
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte, jag vet. Jag har full koll på vad jag har för boendekostnad.
Men de flesta har mycket högre.

1500kr/mån för el betyder att du gör av med el för 750kr/mån ungefär?

Den låga nivån ligger inte ens jag på, med en lägenhet på 75kvadrat.
Citera
2026-02-01, 14:36
Medlem
Förr kostade bara internet. Man behövde inte köpa spotify, youtube, microsoft, vpn, tv kanaler och fler grejer. Familjer hade en bil, familjer hade en hemtelefon. Man överkonsumerade inte förr. Nästan alla tv kanaler ingick i det man redan hade hemma.

Nu har alla egen bil, egen telefon, egna appar och kanaler man betalar för.
Senast redigerad av Iq32 2026-02-01 kl. 14:38.
Citera
2026-02-01, 14:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Förr var man tvungen att gå till både bank och post för att betala räkningar eller ta ut pengar, och det kostade att betala varje räkning. Idag sköter man allt från soffan för en spottstyver. Livet i stort är så mycket enklare idag, dagens rädda ångestgenerationer skulle avlida på fläcken om dom skulle få uppleva en vardag från 90-talet.

En telefonräkning på 90-talet gick inte av för hackor, i synnerhet inte om man hade mobil som kostade 6:-/minut och 2:-/sms. Man var tvungen att betala dyrt för all musik, idag kostar all musik i världen lite grann i månaden.

Och som sagt, skulle man konsumera på samma sätt idag som på 90-talet skulle man ha väldigt bra ställt ekonomiskt. Hur många skulle t ex nöja sig med en 24" tv i 15-20 år idag när man byter sin 70" var tredje år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in