2026-01-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Jo jag spelade faktiskt lite sen drog jag ut till en gammal vän jag inte sätt på länge, så tristessen la sig till sist
Härligt!
Citera
2026-02-01, 09:52
Medlem
Jahopp då var man här igen efter nästan två års nykterhet så har kung alkohol tagit över mig igen. Druckit en vecka i sträck nu 15-20 folköl om dagen. Så fruktansvärt less på mig själv. Och jag ser att jag sårat min sambo. Nu är det nog och jag börjar nu min resa mot nykterhet igen,10timmar sen senaste biran
Citera
2026-02-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Jahopp då var man här igen efter nästan två års nykterhet så har kung alkohol tagit över mig igen. Druckit en vecka i sträck nu 15-20 folköl om dagen. Så fruktansvärt less på mig själv. Och jag ser att jag sårat min sambo. Nu är det nog och jag börjar nu min resa mot nykterhet igen,10timmar sen senaste biran
Bra.

Lär dig av ditt misstag; vad gick fel denna gången? Vilken funktion har alkohol för dig?

Finn funktionen någon annan stans.

Och var snäll mot dig själv- du gör ju ditt bästa!
Citera
2026-02-01, 09:57
Medlem
Citat:

Ta det en timme i taget om du så måste! Du har 2 års nykterhet I bagaget - glöm inte att de ej är förlorade.

Vad gjorde du för att hålla dig nykter i 2 år? Ren viljestyrka eller har du sökt hjälp?

Det blir alltid bättre tids nog mannen!
Citera
2026-02-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Bra.

Lär dig av ditt misstag; vad gick fel denna gången? Vilken funktion har alkohol för dig?

Finn funktionen någon annan stans.

Och var snäll mot dig själv- du gör ju ditt bästa!

Det behövdes inte mer än att jag botade baksmällan med mer alkohol en dag. Sen var karusellen igång igen. Alkohol för att lindra ångesten helt enkelt. Så idiotiskt
Citera
2026-02-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askunken
Ta det en timme i taget om du så måste! Du har 2 års nykterhet I bagaget - glöm inte att de ej är förlorade.

Vad gjorde du för att hålla dig nykter i 2 år? Ren viljestyrka eller har du sökt hjälp?

Det blir alltid bättre tids nog mannen!

Jag valde att ta hjälp genom en avgiftning i februari 2024. Därefter gick jag i kommunens behandlingsgrupp ett tag. Använde en previct första månaderna.
Citera
2026-02-01, 10:04
Medlem
Citat:
Det behövdes inte mer än att jag botade baksmällan med mer alkohol en dag. Sen var karusellen igång igen. Alkohol för att lindra ångesten helt enkelt. Så idiotiskt
Varför började du dricka efter 2 år?
Citera
2026-02-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Varför började du dricka efter 2 år?

Min hjärna tänkte "nu har du varit nykter så länge så nu kan du dricka igen"
Citera
2026-02-01, 13:54
Medlem
Citat:
Min hjärna tänkte "nu har du varit nykter så länge så nu kan du dricka igen"
Den svåraste av alla att stå emot tycker jag. Man tror faran är över och släpper garden lite för varje nykter dag. Men beroendet ligger alltid där och bidar sin tid. Sedan börjar det försiktigt med tankar på "...hur duktig man varit som hållt sig nykter. Att man lätt hade kunnat dricka igen nu, men det gör man såklart inte. Eller? Äh, det är nog ingen fara nån enstaka gång!"

Men du var nykter i två hela år! Det är riktigt bra kämpat Du klara det igen!
Citera
2026-02-01, 14:56
Medlem
Tre månaders nykterhet i dag.
Det känns väldigt bra, särskilt när nykterheten blir utmanad.
I går sprack en vänskaplig (med lite komplicerade inslag) relation, kan man säga. Ingen är arg på någon, och det är väl bara jag som är ledsen.
Det skedde vid lunchtid på lördagen, vilket innebär att bolaget fortfarande var öppet. Och det hade tidigare varit min första destination

Men det blev inget bolag, det blev inga 12-16 nödraketer från Ica eller Circle K, det blev inget kaosartat besök på krogar eller pizzerior, det blev inga slagsmål, fyllekörningar eller polisinslag. Det blev inga arga mess eller nattliga telefonsamtal. Inga fula ord har sagt till någon.

Jag slipper hantera det där i dag. Jag slipper var bakfull och må dåligt i dag. Så även om livet känns motigt har jag inte gjort saken värre - för att jag är nykter.
Citera
2026-02-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Den svåraste av alla att stå emot tycker jag. Man tror faran är över och släpper garden lite för varje nykter dag. Men beroendet ligger alltid där och bidar sin tid. Sedan börjar det försiktigt med tankar på "...hur duktig man varit som hållt sig nykter. Att man lätt hade kunnat dricka igen nu, men det gör man såklart inte. Eller? Äh, det är nog ingen fara nån enstaka gång!"

Men du var nykter i två hela år! Det är riktigt bra kämpat Du klara det igen!

Tack jag ska tillbaka till nykterheten. Mår som jag förtjänar just nu men har iaf fått i mig massa vatten, vitaminer och ätit lite
Citera
2026-02-01, 18:04
Medlem
Citat:
Jag valde att ta hjälp genom en avgiftning i februari 2024. Därefter gick jag i kommunens behandlingsgrupp ett tag. Använde en previct första månaderna.

Hur var det i kommunens behandlingsgrupp? Fick du kontakt med andra i samma situation som dig? Känner du att det kan hjälpa att gå där igen?

För mig var det ovärderligt att få hjälp och prata med andra alkoholister. Folk som faktiskt har tagit tag i deras riktiga probelm som alkoholen bara var ett symptom på.

Ge inte upp, det finns hjälp att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in