2026-01-31, 20:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jesus uppstod inte ur ett vakuum utan ur den politisk-religiösa miljö som fanns på den tiden.
Jesus uppstod i jungru marias mage.
Citera
2026-01-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej det skulle det inte i detta fall eftersom myndigheterna ville tysta ner det. I folkmun levde ryktet men de lärda teg. Och inte ens lärjungarna trodde först på det.

Det berättas i evangelierna hur Jesus uppväckte sin vän Simon Lasarus i den lilla byn Betania strax öster om Jerusalem. Byn har idag det arabiska namnet El-Azariyeh, Lasarus plats. Graven där Lasarus låg död anses finnas kvar än idag. Berättelsen har bevarats på det levande sätt som historiker inte kan värdera.

I min värld handlar allt om tro och det är mest en snäv krets av experter som undersökt saker så noggrannt att de något sånär med rätta kan uppleva sig ha bevis.
Det där har du hittat på själv. Om någon hade uppstått hade det inte gått att tysta ner, då hade varenda människa i landet trott på Jesu lära eftersom bevisen hade varit överväldigande.

Graven finns inte kvar, det är en historia som har hittats på efteråt. Ingenting fysiskt finns som bevis idag hur gärna du än önskar det.
Citera
2026-01-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jesus uppstod i jungru marias mage.

Jesus har bytt skepnad sig från att vara en historisk person till att vara en fantasifigur i de kristnas huvuden. Om du letar efter information om den aktuella historiska perioden och hur politik och religion såg ut på den tiden i Palestina så kommer du komma närmare kunskapen om hur den riktiga historska Jesus var.
Citera
Medlem
Citat:
"Historical evidence suggests Jesus was a real person:

Christian sources: Paul’s letters (c. 50 CE) and the Gospels (c. 70–100 CE) describe him as a Jewish teacher who was crucified.

Non-Christian sources: Josephus (Jewish, c. 100 CE) and Tacitus (Roman, c. 120 CE) mention Jesus and his execution under Pilate.

Indirect evidence: The early spread of Christianity and later mentions in Jewish texts support his existence."
Så sa den.

Har jag inte forskat mycket i bibliska bevis? Förklara för mig hur dead sea scrolls kunde dateras till ungefär 200 BCE, innehålla profesior om jesus och vara till 99% identisk till gamla testamentet under medeltiden i europa.
Tror du danielboken skrevs under 200 BCE eller 600 BCE? Talar josephus benämning om profesiorna till fariseerna för en 600BCE datering eller håller du med akademikerna som säger att vissa lingvistiska detaljer talar för en yngre datering?
Vad tror du angående första och andra petruspreven? Skrevs andra av en följare, någon helt okänd eller av petrus själv?
Det finns inga bevis. Om någon nämner Jesus vid en mening är det inte bevis, det säger bara att någon pratade om någon Jesus. Gamla testamentet är ju verkligen bara ett gytter av gamla, kopierade historier och märkliga berättelser om människor som levde tills de blev 900 år. Och massor av död.

Att nya testamentet bekräftar gamla betyder bara att någon skrev historier så att det skulle passa in, det måste väl du också förstå? Att man väljer lämpliga platser som det skrivs om i gamla testamentet så att allt uppfylls.
Citera
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Att tänka att gud borde inte bry sig om småsaker kanske låter rimligt först, men är inte det egentligen.
Varför anta att högre intelligenser och krafter långt bortom oss inte skulle bry sig om moral, kärlek och allas bästa?

Så långt vi vet så innebär alltid högre intelligenser högre moral. Myror är mer moraliska än bakterier. Hamstrar är mer moraliska än myror. Katter är mer moraliska än hamstrar och människor är mer moraliska än katter. Det är bara rimligt att gud är mer moralisk än oss.

Med Jesus död på korset, som han medvetet valde, så visar han det här. Hur många icke-gudomliga människor skulle gå igenom något sånt för att rädda andra? det är godhet av övernaturlig skala.

Moral är en mänsklig uppfinnig. Den varierar med tid och plats. Att djur skulle ha moral får du belägga eller argumentera för.

Sedan var ju inte moral poängen. Poängen var att en sådan obegripligt allomfattande varelse som universums skapare skulle bli arg eller glad pga saker människor gör. Som om jag skulle bry mig omvad kvalstren i mina ögonbryn har för sig fast på en oerhört mycket större skala.
Om man krymper universum till jordens skala, då är jorden på samma skala mindre än en atom.
Fatta hur små människorna är. Om en av dem snattar i affären eller missbrukar guds namn blir han sur och vred.
Jomenvisst.

För övrigt så skulle jag lätt dö på korset och vara död i tre dagar om det resulterade i en evighet i himlen. Jag ser det somen bra deal. Om jag nu hade velat leva i evighet vilket jag inte vill. Men som storyn är upplagd ser jag absolut inget offer i döden på korset.
Citera
2026-01-31, 20:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jesus har bytt skepnad sig från att vara en historisk person till att vara en fantasifigur i de kristnas huvuden. Om du letar efter information om den aktuella historiska perioden och hur politik och religion såg ut på den tiden i Palestina så kommer du komma närmare kunskapen om hur den riktiga historska Jesus var.
Hur letar jag efter detta? kan du hjälpa?
Citera
2026-01-31, 20:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Moral är en mänsklig uppfinnig. Den varierar med tid och plats. Att djur skulle ha moral får du belägga eller argumentera för.

Sedan var ju inte moral poängen. Poängen var att en sådan obegripligt allomfattande varelse som universums skapare skulle bli arg eller glad pga saker människor gör. Som om jag skulle bry mig omvad kvalstren i mina ögonbryn har för sig fast på en oerhört mycket större skala.
Om man krymper universum till jordens skala, då är jorden på samma skala mindre än en atom.
Fatta hur små människorna är. Om en av dem snattar i affären eller missbrukar guds namn blir han sur och vred.
Jomenvisst.

För övrigt så skulle jag lätt dö på korset och vara död i tre dagar om det resulterade i en evighet i himlen. Jag ser det somen bra deal. Om jag nu hade velat leva i evighet vilket jag inte vill. Men som storyn är upplagd ser jag absolut inget offer i döden på korset.
Blir inte du arg på din hund om den biter en annan hund?
Och sen säger du att du lätt hade dött på korset, men du vägrar göra något så lätt som att säga "förlåt jesus" för att komma dit. Press X to doubt.
Citera
2026-01-31, 20:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Är du kristen? kommer inte ihåg faktiskt. Klarar du av att ens byta ut ditt bröd mot fullkornsbröd för att komma till himlen? Ge bort en femhundring till en tiggare?

Sen kommer du och säger till någon som lät sig själv bli korsfäst till döds på det mest brutala sättet i kanske hela mänsklighetens historia för att rädda andra och säger "äh, det skulle väl alla gjort".

Nej,jag är inte kristen. Ja, jag äter hellre fullkornsbröd. Jag brukar ge hundringar till tiggare, det har jag gjort en 10-12 gånger så femhundringen är passerad.

Jesus var verkligen inte den enda människan som korsfästes. Vafrör just hans lidande skulle vara nåt extra förstår jag inte. Dessutom finns det betydligt värre sätt att dö på.

Om jag nu trodde på himlen och ville leva i evighet så är tre dagar död en no-brainer, yepp, tack, jag antar erbjudandet.
Citera
2026-01-31, 20:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Blir inte du arg på din hund om den biter en annan hund?
Och sen säger du att du lätt hade dött på korset, men du vägrar göra något så lätt som att säga "förlåt jesus" för att komma dit. Press X to doubt.

Nej, det ligger i hundars natur att bitas. Det vore idiotiskt att bli arg för det.

Varför ska jag be om förlåtelse? Jag har inte gjort något.
Citera
2026-01-31, 20:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej,jag är inte kristen. Ja, jag äter hellre fullkornsbröd. Jag brukar ge hundringar till tiggare, det har jag gjort en 10-12 gånger så femhundringen är passerad.

Jesus var verkligen inte den enda människan som korsfästes. Vafrör just hans lidande skulle vara nåt extra förstår jag inte. Dessutom finns det betydligt värre sätt att dö på.

Om jag nu trodde på himlen och ville leva i evighet så är tre dagar död en no-brainer, yepp, tack, jag antar erbjudandet.
Jesus gjorde det medvetet. Han kunde lätt undvikit det, men han planerade det redan innan han föddes.
Sen vet jag inte om det finns värre sätt att dö på. I alla fall inte värre än hur det gick för jesus, det var ingen vanlig korsfästelse. Har du sett passion of the christ? tydligen säger historiker att det var ännu värre än den filmen.
Citera
2026-01-31, 20:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det ligger i hundars natur att bitas. Det vore idiotiskt att bli arg för det.
Du hade varit en oansvarig hundägare.
Citat:
Varför ska jag be om förlåtelse? Jag har inte gjort något.
Den som ber om förlåtelse kan bli förlåten, den som inte gör det kan inte bli förlåten.
Är du helt säker på det här? konsekvenserna för synd är död.
Har du varit lite smått dömande ens en enda gång i ditt liv kommer du hamna i helvetet om du inte ber om förlåtelse.
Citera
2026-01-31, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hela Mesopotamien beboddes en gång i tiden av kaukasier. Ingen hemlighet.

Undantaget skulle möjligen vara sumerierna, men också de avbildades med blå ögon... Finns dock inga dna- analyser av dessa... Men i övrigt så.
Min kritik är inte emot judar utan handlar snarare om varför allt här i norden måste handla om det tankegods som letade sig hit för tusen år sedan. Även ateister har ätit av äpplet när de anammar de politiska ideologier som bara är progressiva uppdateringar av samma ökentänk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in