Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Att tänka att gud borde inte bry sig om småsaker kanske låter rimligt först, men är inte det egentligen.
Varför anta att högre intelligenser och krafter långt bortom oss inte skulle bry sig om moral, kärlek och allas bästa?
Så långt vi vet så innebär alltid högre intelligenser högre moral. Myror är mer moraliska än bakterier. Hamstrar är mer moraliska än myror. Katter är mer moraliska än hamstrar och människor är mer moraliska än katter. Det är bara rimligt att gud är mer moralisk än oss.
Med Jesus död på korset, som han medvetet valde, så visar han det här. Hur många icke-gudomliga människor skulle gå igenom något sånt för att rädda andra? det är godhet av övernaturlig skala.
Moral är en mänsklig uppfinnig. Den varierar med tid och plats. Att djur skulle ha moral får du belägga eller argumentera för.
Sedan var ju inte moral poängen. Poängen var att en sådan obegripligt allomfattande varelse som universums skapare skulle bli arg eller glad pga saker människor gör. Som om jag skulle bry mig omvad kvalstren i mina ögonbryn har för sig fast på en oerhört mycket större skala.
Om man krymper universum till jordens skala, då är jorden på samma skala mindre än en atom.
Fatta hur små människorna är. Om en av dem snattar i affären eller missbrukar guds namn blir han sur och vred.
Jomenvisst.
För övrigt så skulle jag lätt dö på korset och vara död i tre dagar om det resulterade i en evighet i himlen. Jag ser det somen bra deal. Om jag nu hade velat leva i evighet vilket jag inte vill. Men som storyn är upplagd ser jag absolut inget offer i döden på korset.