2026-01-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Bibeln är en antik samling nedtecknade berättelser utan vetenskapliga bevis. Man tror vad man tror om innehållet.

Jesus var ingen politisk person som lämnat spår i officiella rullor utan en predikant som bara samlade enkla folkskaror kring sig och som förföljdes och till slut dömdes till döden av en räddhågad överhet. Knappt några av hans följare var bildade personer utan oftare fattiga människor som trodde på honom och hans budskap. Han verkade mest på landsbygden och besökte ett fåtal gånger Jerusalem. Ingen typisk historisk person med andra ord, en som intresserade historiker nu eller då.
Åh, jag har hört allt det där förut. Det krävs en oändlig vilja eller underkuvenhet för att tro på det som står om Jesus eller tro på det Paulus skriver, och det kan vara fine men inte om man tänker använda texterna som någon sorts bevis.

Om det hade funnits en människa som uppstått hade det definitivt funnits i historiska rullar, det hade spridits sig som en löpeld och alla skriftlärda hade skrivit ner det.
Citera
2026-01-31, 20:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
"vilka bevis finns för att Jesus" skriv in det själv och se vilket svar du får- vore ganska dumt av mig att ljuga om en så enkel sak.

Du har nog inte forskat nog mycket i bibliska bevis utan bara köpt att det existerar. Om Bibeln var fylld av konkreta bevis så hade andra religioner inte funnits, då hade det varit så tydligt att det bara finns en helig bok.

Man måste ha rätt inställning när man läser Bibeln för att tycka att den är fullkomlig, dvs helt utan kritiska ögon och längtan efter Gud. Om man istället läser den på samma sätt som du skulle läsa Koranen så ser man alla motsägelser, berättelser som är stulna sen gammalt och bristande logik.
"Historical evidence suggests Jesus was a real person:

Christian sources: Paul’s letters (c. 50 CE) and the Gospels (c. 70–100 CE) describe him as a Jewish teacher who was crucified.

Non-Christian sources: Josephus (Jewish, c. 100 CE) and Tacitus (Roman, c. 120 CE) mention Jesus and his execution under Pilate.

Indirect evidence: The early spread of Christianity and later mentions in Jewish texts support his existence."
Så sa den.

Har jag inte forskat mycket i bibliska bevis? Förklara för mig hur dead sea scrolls kunde dateras till ungefär 200 BCE, innehålla profesior om jesus och vara till 99% identisk till gamla testamentet under medeltiden i europa.
Tror du danielboken skrevs under 200 BCE eller 600 BCE? Talar josephus benämning om profesiorna till fariseerna för en 600BCE datering eller håller du med akademikerna som säger att vissa lingvistiska detaljer talar för en yngre datering?
Vad tror du angående första och andra petruspreven? Skrevs andra av en följare, någon helt okänd eller av petrus själv?
Citera
2026-01-31, 20:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Åh, jag har hört allt det där förut. Det krävs en oändlig vilja eller underkuvenhet för att tro på det som står om Jesus eller tro på det Paulus skriver, och det kan vara fine men inte om man tänker använda texterna som någon sorts bevis.

Om det hade funnits en människa som uppstått hade det definitivt funnits i historiska rullar, det hade spridits sig som en löpeld och alla skriftlärda hade skrivit ner det.
Menar du att den tidiga kyrkan inte dokumenterats? Att ingen skrev om att kristna sa att Jesus hade uppstått?

Finns även dokumenterat att judarna såg det som ett problem att "Jesu följare ljög om att Jesus uppstått och att de stulit kroppen ur graven".
Citera
2026-01-31, 20:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om Bibeln var fylld av konkreta bevis så hade andra religioner inte funnits, då hade det varit så tydligt att det bara finns en helig bok.
Om du inte missat det så tillhör ungefär 70% av världens befolkning abrahamiska religioner och ingen icke-abrahamisk religion påstår något liknande så som profeter, arkeologi, historia, verifierbarhet.
Citera
2026-01-31, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur passar kristna forskare in i det här?

Vänta jag blev förvirrad. Vad betyder det här?

Att du blir förvirrad är positivt. Ju närmare sanningen man kommer, desto konstigare blir det...
Citera
2026-01-31, 20:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Nej det skulle det inte i detta fall eftersom myndigheterna ville tysta ner det. I folkmun levde ryktet men de lärda teg. Och inte ens lärjungarna trodde först på det.

Det berättas i evangelierna hur Jesus uppväckte sin vän Simon Lasarus i den lilla byn Betania strax öster om Jerusalem. Byn har idag det arabiska namnet El-Azariyeh, Lasarus plats. Graven där Lasarus låg död anses finnas kvar än idag. Berättelsen har bevarats på det levande sätt som historiker inte kan värdera.

I min värld handlar allt om tro och det är mest en snäv krets av experter som undersökt saker så noggrannt att de något sånär med rätta kan uppleva sig ha bevis.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-01-31 kl. 20:28.
Citera
2026-01-31, 20:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
I min värld handlar allt om tro och det är mest en snäv krets av experter som undersökt saker så noggrannt att de kan uppleva sig ha bevis.
Kan jag räknas som en av dessa då?
Citera
2026-01-31, 20:26
Avstängd
TwoThousands avatar
Och den som gett gåvan till odjuret för mörka ändamål har ännu inte medverkat i denna diskussionen.

En dag ska demon dyrkaren också dö, har denna tänkt på det?
Citera
2026-01-31, 20:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan jag räknas som en av dessa då?
Nej det tror jag inte. Inte många i tråden har så pass djupa studier i något.
Citera
2026-01-31, 20:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Fast energin blir ju värme som sprids i omgivningen. Det finns inga indikationer på att energin lämnar som en enhetlig entitet som flyger iväg. Medvetandet är inte energi.

Jag vet. Det var kanske en dålig liknelse.
Citera
2026-01-31, 20:32
Medlem
Citat:
Nej Jesus var ingen sekterist utan den profet som Gud lovat israelerna.

Jesus uppstod inte ur ett vakuum utan ur den politisk-religiösa miljö som fanns på den tiden.
Citera
2026-01-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Menar du att den tidiga kyrkan inte dokumenterats? Att ingen skrev om att kristna sa att Jesus hade uppstått?

Finns även dokumenterat att judarna såg det som ett problem att "Jesu följare ljög om att Jesus uppstått och att de stulit kroppen ur graven".
Ingen skrev det i realtid, allting är skrivet efteråt när narrativet redan var bestämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in