Citat:
Ursprungligen postat av
57000
"vilka bevis finns för att Jesus" skriv in det själv och se vilket svar du får- vore ganska dumt av mig att ljuga om en så enkel sak.
Du har nog inte forskat nog mycket i bibliska bevis utan bara köpt att det existerar. Om Bibeln var fylld av konkreta bevis så hade andra religioner inte funnits, då hade det varit så tydligt att det bara finns en helig bok.
Man måste ha rätt inställning när man läser Bibeln för att tycka att den är fullkomlig, dvs helt utan kritiska ögon och längtan efter Gud. Om man istället läser den på samma sätt som du skulle läsa Koranen så ser man alla motsägelser, berättelser som är stulna sen gammalt och bristande logik.
"Historical evidence suggests Jesus was a real person:
Christian sources: Paul’s letters (c. 50 CE) and the Gospels (c. 70–100 CE) describe him as a Jewish teacher who was crucified.
Non-Christian sources: Josephus (Jewish, c. 100 CE) and Tacitus (Roman, c. 120 CE) mention Jesus and his execution under Pilate.
Indirect evidence: The early spread of Christianity and later mentions in Jewish texts support his existence."
Så sa den.
Har jag inte forskat mycket i bibliska bevis? Förklara för mig hur dead sea scrolls kunde dateras till ungefär 200 BCE, innehålla profesior om jesus och vara till 99% identisk till gamla testamentet under medeltiden i europa.
Tror du danielboken skrevs under 200 BCE eller 600 BCE? Talar josephus benämning om profesiorna till fariseerna för en 600BCE datering eller håller du med akademikerna som säger att vissa lingvistiska detaljer talar för en yngre datering?
Vad tror du angående första och andra petruspreven? Skrevs andra av en följare, någon helt okänd eller av petrus själv?