2026-01-31, 17:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tro du på din "God in the Gaps" och skulle vi i någon framtid lyckas komma upp med en detaljerad hypotes för hur livet kan ha uppstått är jag övertygad om att du snabbt skulle retirera till något annat, typ varför naturlagarna ser ut som de gör och hävda att det beror på din "osynliga intelligens".

Du är bara del av en process som pågått i tusentals år där gudarnas roll gradvis reducerats allteftersom vi fått bättre och bättre kunskap om hur naturen fungerar. Vi tror inte längre på en åskgud.

Liv är bara molekyler ihopsatta på ett komplicerat sätt, bara för att vi inte vet exakt hur det gick till när de första självreproducerande molekylerna (RNA?) kom till så behöver man inte som du helt godtyckligt hänvisa till någon sorts mirakel eller osynlig intelligens som vi inte vet något om. Det är motsatsen till vetenskap.
Om det finns en högre makt, eller "gud" så är det rimligt att vi med tiden kommer närmare och närmare hur den fungerar, detaljer m.m.
Det här argumentet är lika rimligt som att komma med någon vetenskaplig teori för 1700 år sen som var fel och sen säga att vi borde lägga ner all vetenskap.
Citera
2026-01-31, 17:56
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Ingen kan omvända någon annan i text på nätet. Inte i något sammanhang.
Så vad är poängen med att försöka debattera det största ämnet som existerar?
Jag tror/tror inte för att bla bla bla
Citera
2026-01-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag behöver inte hopp eftersom jag är fri från förtvivlan.

Är du rädd för att bli gammal och dö ensam och att du inte vet som händer efter döden?

Är det som ligger och gror inom dig? Är det därför du behöver tro?

Till skillnad från dig tänker jag inte bara på mig själv. Jag vet att många människor jorden runt själva uttrycker att de blir lyckliga och mår bättre av att tro. Dock ser vi alltmer ökande psykisk ohälsa i icke troende länder. Det kan bero på olika saker, men definitivt kan hopplöshet och meningslöshet vara en av dem.
Citera
2026-01-31, 17:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Sorry jag läser inte länkar. Förklara gärna om du vill diskutera något.
Den antropiska principen är, inom kosmologi, fysik och filosofi, ett begrepp som sammanfattar den vetenskapliga insikten att universums grundläggande naturlagar måste ha en specifik utformning för att liv ska kunna uppstå. Till exempel skulle en obetydlig ökning av utgångshastigheten vid universums begynnelse ha omöjliggjort för tyngdkraften att dra samman lokala öar av materia för att bilda galaxer och stjärnor. Om den starka kärnkraften hade varit enbart en aning starkare än den är skulle det varken finnas vatten eller tillräckligt stabila stjärnor för att liv skulle kunna utvecklas på jorden.
Dessutom är människan inte en kropp som har en själ utan en själ som har en kropp. Gud skapade människan till sin avbild och Gud är ande. Den västerländska materialismen har även påverkat de kristna.

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Jag rekommenderar evangelierna för det är Jesus och inte Paulus som erbjuder livet.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera
2026-01-31, 17:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Finns inga gudar. Men det är lätt att förstå varför dessa ideer uppkom. Långt tillbaka på stenåldern så kom man på att det fanns osynliga andar och väsen, för att förklara olika fenomen. Tex åska och blixtar måste ju bero på osynliga varelser i himlen. Dessa ideer har hängt med genom historien sen dess, och tagit många olika former. Ganska kul med dessa fantasivärldar.

Grekiska och Indiska och Egyptiska gudar. Gud och Allah, osvosv ---
Något som jag tror i princip varje religion som någonsin funnits sagt är att det finns onda andar.
Kan verkligen alla ha fel om detta?
Om universum var en simulation, är inte detta exakt vad vi skulle förvänta oss i och med hur folk tänker och hur olika civilisationer och tider ser på dessa saker?
Citera
2026-01-31, 17:58
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Javisst är det så. Alldeles utmärkta metoder. De hjälper dig dock inte så mycket när du sitter på äldreboendet. Att meditera ger inte så mycket hopp för framtiden.

Har vi människor bara en bra social situation så är vi nöjda. Jag tror inte att vårt välbefinnande egentligen handlar så mycket om religion eller ateism.
Citera
2026-01-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Har vi människor bara en bra social situation så är vi nöjda. Jag tror inte att vårt välbefinnande egentligen handlar så mycket om religion eller ateism.

Kan mycket väl vara så och jag kan säkert ha fel. Vet bara att många säger att de mår bättre av sin tro.
Citera
2026-01-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus var emot just den judaistiska religionen eller rättare den inriktning som den hade fått.

Men han svarade och sade: »Var planta som min himmelske Fader icke har planterat skall ryckas upp med rötterna. — Matteus 15:13

Jag utvecklade just min syn här:

(FB) Ateister vs kristna debatt

Nä Jesus var uppenbarligen inte mot den judaistiska religionen, inom judaismen fanns många sekter och de bråkade med varandra inbördes om den rätta tolkningen av religionen relationen till greker och romare och många andra saker.
Citera
2026-01-31, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den antropiska principen är, inom kosmologi, fysik och filosofi, ett begrepp som sammanfattar den vetenskapliga insikten att universums grundläggande naturlagar måste ha en specifik utformning för att liv ska kunna uppstå. Till exempel skulle en obetydlig ökning av utgångshastigheten vid universums begynnelse ha omöjliggjort för tyngdkraften att dra samman lokala öar av materia för att bilda galaxer och stjärnor. Om den starka kärnkraften hade varit enbart en aning starkare än den är skulle det varken finnas vatten eller tillräckligt stabila stjärnor för att liv skulle kunna utvecklas på jorden.
Dessutom är människan inte en kropp som har en själ utan en själ som har en kropp. Gud skapade människan till sin avbild och Gud är ande. Den västerländska materialismen har även påverkat de kristna.

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Jag rekommenderar evangelierna för det är Jesus och inte Paulus som erbjuder livet.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Sorry igen, men jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till. Får läsa lite senare när jag är mer koncentrerad .)
Citera
2026-01-31, 18:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Från en rent vetenskaplig och fysikalisk synpunkt kan det ej existera en allsmäktig Gud.

För han eller hon kan ej påverka planeternas rörelser eller galaxernas utveckling, när han, hon eller det, befinner sig många miljarder ljusår bort.

Eller tror du på att denna entitet har sitt bo på planeten jorden i centrum av universum, och kan styra allt snabbare än ljushastigheten ?
"Jag har räknat ut att det kan inte finnas en spelare. Hur skulle den i så fall flytta saker som är långt bort?"
-Gubbarna i minecraft
Citera
2026-01-31, 18:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Till skillnad från dig tänker jag inte bara på mig själv. Jag vet att många människor jorden runt själva uttrycker att de blir lyckliga och mår bättre av att tro. Dock ser vi alltmer ökande psykisk ohälsa i icke troende länder. Det kan bero på olika saker, men definitivt kan hopplöshet och meningslöshet vara en av dem.
Att tänka på andra än sig själv ger inte andra hopp eller tro, du måste göra någonting som ger människor det. Utan handling är du lika självisk som alla andra.
Citera
2026-01-31, 18:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Gav sitt liv, verkligen? Var det inte så att han bytte ut det mot ett liv i evighet i himlen?
Vad är tre dagars död mot en evighet i himlen? Knappast ett offer. Snarare en deal alla skulle ta.
Är du kristen? kommer inte ihåg faktiskt. Klarar du av att ens byta ut ditt bröd mot fullkornsbröd för att komma till himlen? Ge bort en femhundring till en tiggare?

Sen kommer du och säger till någon som lät sig själv bli korsfäst till döds på det mest brutala sättet i kanske hela mänsklighetens historia för att rädda andra och säger "äh, det skulle väl alla gjort".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in