2026-01-30, 23:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1

Och det gäller inte dig, exempelvis i relation till kristendom? Att kristendomen skulle vara sanningen?
Det gäller alla människor. Vi som är medvetna om det prövar vår kunskap mot andra.
Ni som är omedvetna om ert bias yrar vidare om att alla accepterar sanningen.
Citera
2026-01-30, 23:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Varför då? Du är ju så långt ifrån ödmjuk man kan vara, när du påstår dig ha svaren på saker både du och jag inte VET.
Jag är inte ödmjuk, för att jag påstår att jag vet saker som du inte vet?
Så alla som säger att de vet saker som du inte vet kan inte vara ödmjuka.
Det låter som om du säger att det inte finns någon på jorden som vet saker som du inte vet.
Citera
2026-01-30, 23:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det gäller alla människor. Vi som är medvetna om det prövar vår kunskap mot andra.
Ni som är omedvetna om ert bias yrar vidare om att alla accepterar sanningen.
Så låt oss pröva det.

Ge mig en ifrågasättande syn på kristendomen, vad skulle kristendomen, eller Jesus, kunna ha fel om?
Citera
2026-01-30, 23:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så låt oss pröva det.

Ge mig en ifrågasättande syn på kristendomen, vad skulle kristendomen, eller Jesus, kunna ha fel om?
Om kristendom är sant, ingenting. Om kristendom är falskt, nästan allt.
Citera
2026-01-30, 23:49
Medlem
Citat:
Jesus kanske inte alltid talade sanning, eller åtminstone inte visste hur han skulle uttrycka den.

Dessutom att proklamera att andra har djävulen till fader bara för att de inte förstår vad man själv säger är dessutom ganska arroganta anklagelser och visar på undermålig självinsikt i sin kapacitet att uttrycka det man vill förmedla.

Nja, nu menade nog Jesus lite mer än att de inte förstod vad han sade. Bl:a att de var falska och ville döda honom.
Citera
2026-01-30, 23:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så låt oss pröva det.

Det här är en debatt mellan kristna och ateister. Du får googla upp textkritik, "argument mot Bibeln", eller liknande. Finns massor att läsa, jag vet. Var själv ateist i över 30 år dessutom.
Citera
2026-01-30, 23:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Det här är en debatt mellan kristna och ateister. Du får googla upp textkritik, "argument mot Bibeln", eller liknande. Finns massor att läsa, jag vet. Var själv ateist i över 30 år dessutom.
Där försvarade du din bias.
Citera
2026-01-30, 23:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Nja, nu menade nog Jesus lite mer än att de inte förstod vad han sade. Bl:a att de var falska och ville döda honom.
Kan inte svara på vad han menade mer än vad han sade tyvärr.
Citera
2026-01-30, 23:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Där försvarade du din bias.
Trams

Du får helt enkelt komma med ett argument jag själv inte redan mött och prövat. Att jag ska hålla monolog med för mig kända argument och motargument blir en trist tråd, även om den passar lata flashbackare som bara vill ha trams i tråden.

Adjö!
Citera
2026-01-30, 23:55
Medlem
Citat:
Kan inte svara på vad han menade mer än vad han sade tyvärr.

Jo om du kikar några verser längre upp i kapitlet så får du svaret.
Citera
2026-01-30, 23:56
Medlem
Citat:
Jag? Jag har inte sagt att jag är överbevisad om tygets äkthet. Däremot intellektuellt ohederligt att yra om att "vetenskapen" är i motsats till religion, och dessutom att det är "vetenskapen" som vet saker om man samtidigt helt ignorerar vetenskapliga evidens.
Att ignorera vetenskapliga evidens är inte vetenskapligt.. Vidskeplighet, tro på övernaturligt.. tillbe magiska stenar, offra getter till gudarna är främst okunskap. Religion är ett sympom på okunskap och ovilja att acceptera att man inte har alla svar.
Citera
2026-01-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har mängder med bevis till vem som helst som är villig att lyssna.
Jag undrar, om du levde för 2000 år sen hade du viljat korsfästa jesus för att "stoppa vidskeplighet"?
Det låter lite så.
Du har inga bevis. Larva dig inte. Fanns det bevis för EN(1) religion skulle det inte finnas 4000 religioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in