Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som jag sade, bibeln täcker inte alla möjliga sätt som människan kan kringgå och missbruka tanken med olika förbud, låt oss läsa vad som står om blodet:
"Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk. Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva.
Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en invandrare får göra det. Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord.
Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas." (3 Mose 17:10-14 Bibel2000)
Låter detta som att man istället för att äta blodet kan injicera det i blodomloppet istället?
Det var förutseende av Gud att inspirera i Apg 15:28–29 att skriva att man "avhåller sig från blod", inte bara att man inte äter blod, för Gud förutsåg nog att man skulle börja använda blod i blodtransfusioner.
Att det för 2000 år sedan inte exakt står i bibeln att man inte får använda blod i blodtransfusioner är ganska uppenbart, eftersom man på den tiden inte ens visste vad blodtransfusion var. För att få dig nöjd så skulle det alltså för 2000 år sedan stått att blodtransfusion är förbjudet, trots att det står "avhålla sig från blod", återigen: HUR avhåller man sig från blod genom att använda blodet i blodådrorna?
I Bibeln motiveras alltså blodförbudet inte primärt med matsmältning eller metod, utan med att ”livet är i blodet” och att det tillhör Gud (1 Mos 9:4). Apostlagärningarna 15:29 säger därför inte bara ”ät inte”, utan ”avhåll er från blod”. Det handlar alltså inte om att ”lura” Gud , utan om konsekvent respekt för den princip som uttrycks i Skriften: att avstå från att använda blod som livsuppehållande medel, oavsett metod.
Vad menar du om en kristen befinner sig i nöd, kan en kristen då äta blod för att rädda sitt liv? Kan en kristen äta människoblod för att rädda sitt liv?
Ditt argument vilar på att uttrycket "avhålla sig" (apechesthai i grekiskan) är ett absolut förbud som omfattar all användning, inte bara förtäring. Alltså att tolkningen av "avhålla sig" ska vara extrem, vilket är en tolkning som inte alls passar in i sammanhanget.
Logiken: Om en läkare säger åt dig att avhålla dig från alkohol, menar du att han inte vill att du ska sluta dricka alkohol, utan även att du inte ska använda alkohol för att rengöra ett sår eller ens vid tillagning av såser i köket.
Hela sammanhanget och allt citat visar å andra sidan att ordet ”apechesthai” i sitt historiska sammanhang i Apostlagärningarna 15 specifikt syftade på de rituella lagarna kring mat (för att underlätta gemenskapen mellan judekristna och hednakristna). Ni vill alltså likställa en transfusion med "förtäring", vilket blir fel eftersom blodet inte bryts ner som näring, utan fungerar som livgivande, vilket ju är syftet med blodet.
Här uppstår det stora etiska dilemmat. Bibeln lär att blodet är heligt eftersom det representerar livet, men ni vill inte låta det hålla ett skadat och blödande JV vid liv. Förstår ni verkligen inte hur fel det är?
Något som ni verkar vara omedvetna om är att vare sig "apechesthai" eller uttrycket att ”avhålla sig från något” är strikta förbud. Alltså att "avhålla sig" från något är snarare en stark rekommendation än en strikt regel. Det anger ett förhållningssätt som man försöker respektera, men smärre undantag kan tillåtas. Vill man betona att det är ett strikt förbud så säger man "fullständigt avhålla sig", annars finns visst mindre rum för avvikande från rekommendationen. Ni tolkar det som ett förbud, men för ett strikt förbud krävs kraftigare formuleringar.
Jag menar, om någon säger att hen avhåller sig från att diskutera religion på arbetsplatsen, så betyder inte det att hen aldrig säger något religiöst, utan att hen aktivt eftersträvar att inte göra det. Förstår du den skillnaden?
Om frågan ifall en kristen kan äta blod i nöd:
De flesta kristna skulle helt naturligt svara ja, med hänvisning till principen om att rädda liv går före nästan alla andra bud. En princip som även Jesus följde.
Några bibliska exempel:
David och hans män åt av det heliga brödet som enligt lagen endast prästerna fick äta eftersom de var hungriga och i nöd. Jesus nämnde själv detta exempel för att visa att barmhärtighet och mänskliga behov ibland går före rituella lagar (Matteus 12:3–4).
I 1 Samuelsboken 14 åt soldaterna kött med blod i eftersom de var utmattade. De blev inte avrättade, utan en försoning gjordes.
Jesus botade sjuka på sabbaten och sa: "Människan blev till för sabbatens skull, inte sabbaten för människans skull" (Markus 2:27).
Om sabbaten (som var ett av de tio budorden) kunde åsidosättas för att hjälpa en människa, skulle då inte blodets symbolik kunna ge vika för att rädda det faktiska liv som blodet symboliserar?
I praktiken: Att äta människoblod ses som en form av kannibalism, vilket i princip alla kristna riktningar förkastar som en kränkning av människans värdighet, oavsett om det är en nödsituation eller inte, men ”nöden har ingen lag”. Det skulle vara bättre att äta blod och överleva än att vägra äta blod och dö, om det bara var de alternativen man hade.