2026-01-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Man är rätt naiv när man tror på någon pga deras titel.
Astrofysiker har ju dock exakt den kompetens som krävs för att kunna uttala sig om just det ämnet.
Det är fullt rimligt att hänvisa till vad astrofysiker säger när ämnet är just astrofysik.
Eller vad biologer har att säga när ämnet är biologi osv.

Naivt blir det först när man hänvisar till personer som inte har någon som helst expertis inom området som diskuteras, utan bara en ”flashig” (men irrelevant) titel.

”Project Steve” är ett roligt exempel på detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Steve
Citera
2026-01-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Du lägger vikten på det materiella då kan ni aldrig veta godnatt

Jag tycker att det är jävla super skönt att leva NORMALT!!

Inget tvång atf följa efter sed och regler...inget tvång att knä på golv...
Inget tvång att bläddra biblenbok...
Inget tvång att följa efter GUD ...

Jag tänker bara på mig själv och äta rätt mat !!!
Superskönt och normal.

Ateist är frihet och lever gott...

Inget tvång att gå till kyrkan...
Citera
2026-01-25, 22:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Jag tror du måste se den här istället, försökte se om den jag länkade till först men den är blurrad efter 35-40 minuter. Måste vara nå jävla skit ifrån Google.

https://youtu.be/OrHeg77LF4Y
Okej, nu har jag sett klart den.

Nu ska jag förklara hur det gick.
I början var det skitjobbig musik och jag fick ont i huvudet. Sen började dom prata om hur kyrkorna bara vill ha pengar och hur sky daddy är påhittad. Jag tänkte "är det här det bästa dom har att komma med?"
Sen började dom prata om hur det funnits flera Jesus-liknande räddarfigurer som också hade följare som gjorde mirakel och återuppstog och var födda från en oskuld.
Jag började bli lite orolig och tänkte "kan det här verkligen stämma?" "Är jesus plagiariserad från andra berättelser?" "varför har jag inte hört om detta tidigare?"
Jag researchade lite och frågade chatGPT om det funnits flera jesus-liknande figurer som också påståtts ha återuppstått.

ChatGPT nämnde specifikt den här dokumentären och sa att det var antingen falskt eller grovt överdrivet. Dokumentären ljög i princip. Den gav en massa detaljer om hur det inte stämde. Jaha, tänkte jag och var lättad.

Sen pratade dom om hur det finns liknande historier som dom i bibeln inom andra texter, t.ex. epic of gilgamesh. Det visste jag redan och har redan gått in djupt på så det är inget som jag bryr mig om.

Den pratade om hur Josef-berättelsen i bibeln symboliserar Jesus och hur man kan dra paralleler mellan båda, så som 12 bröder/följare och hur båda fungerar som en räddare. Det visste jag redan om, men för mig var det ett argument för kristendom, inte emot. Skumt.

Sen sa dom att Jesus var påhittad och aldrig ens funnits. Där började jag förstå att dokumentären inte är särskilt seriös. Jag har gått in djupt på det här, ingen historiker, inte ens ateister säger så. Det är tydligt att skaparen inte bryr sig om fakta alls och bara säger vad som helst som låter dåligt för kristendom.

Sen pratade dom om 9/11 i typ en halvtimme, inget jag bryr mig om, det berör inte min tro. Sen pratade dom om banker och räntor eller något ett tag, jag förstog inte riktigt, och sen pratade dom om andra världskriget och hur pearl harbor var iscensatt?

Nu är jag klar, eller det är typ 15 min kvar men vem bryr sig. Enligt mig känns det som skaparen inte bryr sig särskilt mycket om fakta och vill bara vara edgy och säger vad som helst som låter kontroversiellt eller provocerande och skiter lite i hur korrekt det är. Lite konspiratoriska "kolla på mig" vibbar.

Inte imponerad. Min tro är, ungefär densamma.
Citera
2026-01-25, 22:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag tycker att det är jävla super skönt att leva NORMALT!!

Inget tvång atf följa efter sed och regler...inget tvång att knä på golv...
Inget tvång att bläddra biblenbok...
Inget tvång att följa efter GUD ...

Jag tänker bara på mig själv och äta rätt mat !!!
Superskönt och normal.

Ateist är frihet och lever gott...

Inget tvång att gå till kyrkan...
Om det där är vad du kallar normal föredrar jag nog att vara onormal tack
Citera
2026-01-25, 22:43
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Alldeles oavsett vem som kommer med uppgiften?

Det är klart att man litar mer på nån som är erkänd expert inom ett ämne.
Citera
2026-01-25, 23:39
Medlem
De lägger ner för mycket energi på skadlig energi.
Tror det är häftigt att låtsas flyga fram från rymden.
Nej väx upp ni kommer bli 3 år mentalt alltså inget för den som vill stanna i huvudet ens.
Men andra kommer hävda tvärtom.

Men man ska som vanligt vara glad att man FICK komma hit.
Fattar inte ett dugg vad man ska komma fram till?
Inte normalt att ha huvudvärk varje dag under längre tider.
Glad för huvudvärken ska man alltid vara.

Bara märkligt.
Det var inte samma energi förut riktigt.

Seg luft har det blivit.
Bra att de erkände tillslut.
För det märks endå.

Vissa har inte riktigt varit med i energin ens det är enbart de som ska hålla på.
Det mesta märker man ju på morgonen.

Och människor kan ha svarat för mycket på de som att de är med varje dag också.

De som håller på med entiteter har ofta fulat sig för länge sen också.
Men endå har ni haft kontakt med gudar så länge?
Det är inte hälsa i fokus direkt..
Citera
2026-01-25, 23:42
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Alltså jag la texter direkt från bibeln 🙄😂

Du är helt uppenbart avundsjuk på mitt lyxliv och mina kunskaper, som tur är så är du ju inte troende så plötsligt dör du och allt blir svart så slipper du din misär 🙂
Jag däremot lever vidare, livet lämnar den utslitna kroppen och jag lever vidare i min lyx och lycka 🙂
Fortsätt du att inbilla dig det. Du lurar ingen annan än dig själv.

Bibeln beskriver en värld där solen kretsar runt jorden, där jorden är världens mittpunkt.

Galilei trotsade kyrkans världsbild och straffades med livstids husarrest.

Du påstår att dessa bibelcitat bevisar att Galilei fick sina idéer från bibeln, trots att bibelcitaten helt klart beskriver en värld där solen rör sig runt jorden, vilket Galilei bevisade var helt fel.
”Solen går upp och solen går ner och skyndar tillbaka till den plats där den går upp.”
Idag vet vi att solen inte rör sig runt jorden. Den är alltid på samma plats i solsystemet. I mitten.

Det är jordens rotation som gör så att det ser ut som att solen rör sig runt oss. Galilei bevisade det och kyrkan vägrade att inse sanningen.

”Ja, världen står fast, den vacklar inte.”
Du får gärna förklara hur detta bibelcitat fick Galilei att inse att solen inte kretsade runt jorden, och att jorden inte var världens mittpunkt.

”Solen stod stilla… och månen stannade…”
Solen står stilla i mitten av solsystemet, och här får man intrycket av att bibeln faktiskt talar om att solen inte kretsar runt jorden.

Men bibelcitatet är vilseledande eftersom det handlar om att israeliterna upplevde att solen "slutade röra på sig" på himmeln.

Återigen. Solen rör inte på sig, det ser bara ut så för oss.

Det var i så fall inte solen som "stannade upp", utan jorden som slutade rotera.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-26 kl. 00:15.
Citera
2026-01-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Enligt kristendom är medvetande grunden till all existens. Om universum inte hade något medvetande i det, skulle det fortfarande finnas? det är en svår fråga, men jag skulle säga nej.

Grunden till existensen och allt i den är då ett slags oändligt medvetande utan gräns.
Gud skapades aldrig, utan har alltid funnits. Fast det blir egentligen ännu mer komplicerat, eftersom gud är utanför tid. Tid är någonting som gud har skapat och som bara finns inuti universum.

Gud har ingen början och slut, och behöver därför inte ha blivit skapad av någonting. Det är otroligt svårt för oss att förstå för allt vi vet om har ett början och slut.

Eftersom universum har en början, och vi kan bevisa det, så måste någonting utanför universum ha skapat universum. Där faller din idé om att universum är allt som finns direkt. Vad tror du orsakade universum? har du någon bättre idé än gud?

Alltså, någonting måste funnits föralltid, och det jag menar är att gud passar bättre in på den rollen än universum p.g.a. många anledningar

Simuleringsteorin är isåfall mycket rimligare här. Då skulle en mycket mycket högre intelligens ha skapat en simulation och vi benämner detta då som gud eller liknande. Sedan känns det som att vissa menar Gud som energin i allt levande och livskraften?
Citera
2026-01-26, 00:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haze2255
Simuleringsteorin är isåfall mycket rimligare här. Då skulle en mycket mycket högre intelligens ha skapat en simulation och vi benämner detta då som gud eller liknande. Sedan känns det som att vissa menar Gud som energin i allt levande och livskraften?
Ja, det är ungefär så som kristendomen menar att det är, och vårt universum är simuleringen, fast inte en digital simulering utan en typ av simulering som vi inte förstår, och den enda sanna verkligheten är gud själv och all guds skapelse är en slags simulering
Citera
2026-01-26, 00:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
En till grej, den här världen är lite som "alpha test realm" då, himlen "release 1.0 + dlc" och helvetet är kernel panic
Citera
2026-01-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, det är ungefär så som kristendomen menar att det är, och vårt universum är simuleringen, fast inte en digital simulering utan en typ av simulering som vi inte förstår, och den enda sanna verkligheten är gud själv och all guds skapelse är en slags simulering

Jo det låter ju rimligt. Sannolikheten att vi skulle vara ”den riktiga” världen enligt denna teorin är EXTREMT liten. En svindlande tanke men också ganska logisk med tanke på big bang, universum och allt som vi inte känner till.

Debatten mellan troende och icke troende är intressant. Min uppfattning är att väldigt många känner inom sig att det finns något mer men kanske inte är troende, eller har svårt att verkligen tro på en religion. Men dom känner att det är något större
Citera
2026-01-26, 00:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo det låter ju rimligt. Sannolikheten att vi skulle vara ”den riktiga” världen enligt denna teorin är EXTREMT liten. En svindlande tanke men också ganska logisk med tanke på big bang, universum och allt som vi inte känner till.

Debatten mellan troende och icke troende är intressant. Min uppfattning är att väldigt många känner inom sig att det finns något mer men kanske inte är troende, eller har svårt att verkligen tro på en religion. Men dom känner att det är något större
Jag tror att många inte förstår hur logiskt kristendom faktiskt är. Dom ser framför sig någon medeltida böghatande anti-vetenskapsgrej, men dom ser inte den analytiska filosofiska bevisberäknande kärleksfulla intellektuella logiska sidan.

I alla fall i sverige, där alla har sin idé om vad kristendom är och det är helt falskt baserat på lögner och missförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in