Citat:
Ursprungligen postat av
camilla.kvartoft
Jag tror du måste se den här istället, försökte se om den jag länkade till först men den är blurrad efter 35-40 minuter. Måste vara nå jävla skit ifrån Google.
https://youtu.be/OrHeg77LF4Y
Okej, nu har jag sett klart den.
Nu ska jag förklara hur det gick.
I början var det skitjobbig musik och jag fick ont i huvudet. Sen började dom prata om hur kyrkorna bara vill ha pengar och hur sky daddy är påhittad. Jag tänkte "är det här det bästa dom har att komma med?"
Sen började dom prata om hur det funnits flera Jesus-liknande räddarfigurer som också hade följare som gjorde mirakel och återuppstog och var födda från en oskuld.
Jag började bli lite orolig och tänkte "kan det här verkligen stämma?" "Är jesus plagiariserad från andra berättelser?" "varför har jag inte hört om detta tidigare?"
Jag researchade lite och frågade chatGPT om det funnits flera jesus-liknande figurer som också påståtts ha återuppstått.
ChatGPT nämnde specifikt den här dokumentären och sa att det var antingen falskt eller grovt överdrivet. Dokumentären ljög i princip. Den gav en massa detaljer om hur det inte stämde. Jaha, tänkte jag och var lättad.
Sen pratade dom om hur det finns liknande historier som dom i bibeln inom andra texter, t.ex. epic of gilgamesh. Det visste jag redan och har redan gått in djupt på så det är inget som jag bryr mig om.
Den pratade om hur Josef-berättelsen i bibeln symboliserar Jesus och hur man kan dra paralleler mellan båda, så som 12 bröder/följare och hur båda fungerar som en räddare. Det visste jag redan om, men för mig var det ett argument för kristendom, inte emot. Skumt.
Sen sa dom att Jesus var påhittad och aldrig ens funnits. Där började jag förstå att dokumentären inte är särskilt seriös. Jag har gått in djupt på det här, ingen historiker, inte ens ateister säger så. Det är tydligt att skaparen inte bryr sig om fakta alls och bara säger vad som helst som låter dåligt för kristendom.
Sen pratade dom om 9/11 i typ en halvtimme, inget jag bryr mig om, det berör inte min tro. Sen pratade dom om banker och räntor eller något ett tag, jag förstog inte riktigt, och sen pratade dom om andra världskriget och hur pearl harbor var iscensatt?
Nu är jag klar, eller det är typ 15 min kvar men vem bryr sig. Enligt mig känns det som skaparen inte bryr sig särskilt mycket om fakta och vill bara vara edgy och säger vad som helst som låter kontroversiellt eller provocerande och skiter lite i hur korrekt det är. Lite konspiratoriska "kolla på mig" vibbar.
Inte imponerad. Min tro är, ungefär densamma.