Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Religion har att göra med vad som finns utanför vårt universum, vetenskap har att göra med vad som finns innanför. Jag ser inte hur de konflikterar på något sätt.
Skitsnack. Det där är en feg efterhandskonstruktion. Religionen har i alla tider gjort anspråk på att styra denna värld. När ni brände häxor på bål eller fängslade astronomer så var det för att ni ansåg er ha rätt om verkligheten här och nu. Att ni nu, när vetenskapen överbevisat er, flyr till "utanför universum" är bara en strategisk reträtt för att slippa erkänna att ni haft fel i 2000 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Att du säger att religion inte söker sanning eller inbillar sig saker är inte snällt. Trots motbevis? Vad jag vet så finns inga motbevis mot kristendom, förutom mot extremt ovanliga fundementalistiska tolkningar.
Ditt resonemang om "motbevis" är så lågbegåvat att man häpnar. Om jag påstår att jag är Gud, skaparen av universum, och kräver att du ska dyrka mig, kan du motbevisa det? Nej. Betyder det att det är sant? Nej.
Bevisbördan ligger på den som kommer med det absurda påståendet. Tills annat letts i bevis måste religion betraktas som ren inbillning med skygglappar mot logik.