Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Jag menar föreställningen att judarna måste vara på plats när Armageddon kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Jag menar den föreställning som Ingrid Carlqvist och andra kristna sionister har. Även han Lars Enarsson på Swebbtv antar jag tror det, då han är frireligiös.
Det finns ingen sådan föreställning. Det finns en perifer föreställning att Israel ska vara på plats i Palestina, men i Nya testamentet syftar Israel på den kristna trosgemenskapen, inte judar. Detta är t.ex. känt från Selma Lagerlöfs roman Jerusalem, där en kufisk kristen sekt reser till Jerusalem av den anledningen.
Det finns sionistisk propaganda som försöker att trolla med språklig förvirring här, men om man syftar på judar i stället för den kristna trosgemenskapen så är det inte kristen man är. Då är man en galning som dyrkar judar. Kristen sionism är en s.k. ny religiös rörelse, inte en del av kristendomen i någon konventionell mening.
Vad tycker du för övrigt själv om Israel och Palestina? Jag har aldrig sett dig framföra en ståndpunkt eller belägg för något relevant sakpåstående. Bara konstiga inspel om personer som verkar ha som enda syfte att leda bort diskussioner från trådämnet.