2026-01-30, 18:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hur kan vi verifiera att tyget har varit Jesus tyg? Jag har bara sett påståenden om det, men inget bevis för att det är sant. Det blir inte sant bara för att någon har skrivit det på Wikipedia.
Du får gå igenom alla etablerade fakta och göra den bedömningen själv. Precis som alla andra gjort som avgjort att det måste vara så och är helt säkra på att det är jesus tyg och att det bevisar återuppståndelsen.
Citera
2026-01-30, 18:50
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha tjenare gamle vän! Kändes som att allt var sagt flera gånger om till slut. Dock så händer något nytt på NDE-fronten inom snar framtid skulle jag tro. Postade en video i NDE-tråden, en intervju med Charlotte Martial där hon avslöjar att hon inte fått några positiva OBE-träffar på dom föremål dom placerat ut ännu. Det fanns några ytterligare patienter att intervjua innan resultaten släpps. Men av allt att döma så ser det ut som ytterligare en studie i raden av "misslyckade försök". Dock är ju Martial fysikalist så det var ju vad hon väntade sig.

Men naturligtvis så biter inte sådant här på dom troende, dom hittar på lite bortförklaringar istället, men det visar just att dom inte väger evidens på ett nyktert och rationellt vis.

Ja det är lika bra att älta på. Vi kan ju den här debatten nu mellan afterlife vs lights out 😂 Du och jag har ju kört det här sen 2023. Man kan säga att vi har gått den anrika 3 åriga döden-utbildningen på flashback 🙂 Ändå fick vi aldrig lära oss helt säkert vad som händer efter döden. Det är ju fan att man ska behöva dö för att få ett svar.
Citera
2026-01-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du får gå igenom alla etablerade fakta och göra den bedömningen själv. Precis som alla andra gjort som avgjort att det måste vara så och är helt säkra på att det är jesus tyg och att det bevisar återuppståndelsen.
Men det går alltså inte att återge det tyngsta beviset här? Helt säkert eftersom det inte finns något konkret.
Citera
2026-01-30, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Jag noterar att du helt hoppar över det första problemet. Att det var i princip omöjligt att aminosyror skulle överleva i de ultravioletta strålarna i atmosfären. Människan har gjort egna experiment och lyckats skapa några aminosyror. Men då har man medvetet tagit bort dem ur gnistan för att de skall kunna överleva.
Jag är ingen expert på hur aminosyror bildas, men man har hittat spår av dem ute i rymden så helt omöjligt kan det inte vara. Sen har vi sådant som natt så är det just UV du oroar dig för kan du tänka dig att aminosyror bildas under åskväder på nätter och regnar ned innan de hinner brytas sönder. Jag vet inte och givet din demonstrerade okunskap om evolution är jag övertygad om att det gör inte du heller.

Citat:
Du fortsätter att tjata om okunskap från min sida. Men det är ju okunskap från hela världens vetenskap. Ingen vet hur livet bildades och det är som sagt en lika stor gåta för alla. Sen är det väl självklart intressant att vara nyfiken och framföra olika teorier. Men min fråga kvarstår. Varför försöka manipulera unga människor med detta? Och varför tjata på de som inte håller med, att de är okunniga? Det är bara ett sätt att fly problemet och göra sig märkvärdig.

Jag tjatar om okunskap från din sida för att du bevisligen är okunnig även om du nu helt duckat från frågan om evolution för att gå tillbaka till abiogenesis där osäkerheten är större. Likafullt finns inga bra argument för att livet inte kan uppstått naturligt. Dina argument är mest av typen "jag förstår inte hur det kan gått till och därför är det omöjligt."
Citera
2026-01-30, 19:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men det går alltså inte att återge det tyngsta beviset här? Helt säkert eftersom det inte finns något konkret.
Det tyngsta beviset är hur ingen lyckats återskapa bilden ens med modern teknologi.
Du bara går runt i cirklar, vart är det du vill komma?
Citera
2026-01-30, 19:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Att särbehandla religion från annan vidskeplighet är intellektuellt ohederligt. Genom historien har vi avverkat tusentals gudar , Zeus, Oden, Ra , som idag ses som ren mytologi. Dagens "sanna" religion är bara morgondagens mytologi.

Att påstå att just din osynliga kompis är verklig, medan de andra 4 000 gudarna är påhitt, baserat enbart på var du råkade födas, är definitionen av arrogans. Utan ett enda uns av evidens är religion bara en organiserad vuxensnuttefilt mot dödsångest.

Det är dags att vi slutar dalta med kollektiva vanföreställningar och erkänner att det är samma hjärnspöken som spöken, astrologi och tomtar, bara med bättre PR och skattebefrielse.
Vi har också avverkat tusentals vetenskapliga teorier, men ändå tror du på dagens vetenskap. Varför?
Citera
2026-01-30, 19:07
Medlem
Citat:
Det tyngsta beviset är hur ingen lyckats återskapa bilden ens med modern teknologi.
Hur många har försökt? Och vad är det exakt de försöker återskapa? Görs dessa uttalanden av oberoende experter eller folk från kyrkan som redan har bestämt sig?
Citera
2026-01-30, 19:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Vem säger att universum skapat sig själv?
Bara för att man inte hittat ett svar än betyder det inte att det är någon påhittad sagofigur som gjort den
Nya vetenskapliga upptäckter sker dagligen.
https://iep.utm.edu/thomas-aquinas-political-theology/#:~:text=Not%20only%20does%20Aquinas%20think,%2C%2 0rather%2C%20a%20simple%20being.
Här har du en förklaring från en av kristendomens främsta medeltida filosofer om vad gud är och den har få likheter med någon sagofigur.
Citera
2026-01-30, 19:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Vilket dåligt svar hur ska jag kunna tro om jag inte förstår i detta livet?
På grund av bevisen. Även om du inte förstår någons val, så finns det anledning att tro att dennes godhet och visdom är större än din, så då låter du ödmjukhet vinna och lägger till tillit till att även om du inte förstår så finns det någon som gör det.
Citera
2026-01-30, 19:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur många har försökt? Och vad är det exakt de försöker återskapa? Görs dessa uttalanden av oberoende experter eller folk från kyrkan som redan har bestämt sig?
De försöker återskapa en bild på ett tyg utan målarfärg, med fotonegativa kvaliteter, 3d data enkodat i sig där bilden bara ligger på de yttersta nanometrarna av tyget.

Det finns en belöning på 1 miljon brittiska pund till vem som helst i hela världen som lyckas återskapa detta.

Wikipedia säger att ingen lyckats än så länge och det är ett etablerat faktum om du läser på om shrouden ens 5 minuter.
Citera
2026-01-30, 19:14
Avstängd
Citat:
Jämför med romersk betong som det funnits långt bättre skäl att försöka förstå sig på men där det inte var förrän sådär 2010 man började förstå hur den åstadkommits och varför byggnader som Pantheon överlevt under alla år. Att försöka återskapa gamla tekniker kan vara svårt även när incitamenten är betydligt större än för denna svepning.
Citera
2026-01-30, 19:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det låter gott jesus! Lycka till med paradiset 😃
Lycka till med den fjärde länken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto