Citat:
Evolutionen fungerar dock snarare så att man kastar upp alla 50 bollarna. Sen låter man dem som hamnade rätt ligga kvar och kastar upp kvarvarande en gång till. Då tar det inte så hemskt lång tid innan alla ligger rätt.
För att du skall kunna säga att sannolikheten är astronomiskt liten måste du veta exakt hur du tror det gick till, och vad jag vet så har vi inte den kunskapen från så tidigt under livets utveckling.
Vi har hållit på med det här i kanske ett halvsekel. Lite häftigt kräva att vi skall kunna reproducera miljarders års evolution på denna tid.
Bevisligen så sker evolution dock än idag. Det finns otaliga exempel på hur arter utvecklas. Inte bara det, vi använder t o m motsvarande metod i datorer för att lösa vissa problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_algorithm
100% eftersom det inträffat...
Titta på en hästhov. Är den "färdig"? Dess förfäder i fossila lagren hade fortfarande flera tår som sedan krympt till ingenting. Var deras fötter då "halvfärdiga" eller var de färdiga på sitt sätt? Var fåglarnas förfäder med primitiva fjädrar och vingar "halvfärdiga"? Tidiga landlevande djur som med möda kunde ta sig fram på land?
Eller i alla fall nått en sådan storlek att de lämnar fossila spår efter sig. Kanske borde vi förneka människans historia också? Vi har som art funnits i något hundratusentals år och plötsligt, på löjligt kort tid, utvecklar vi en industriell civilisation. Måste vara något skumt. Jag säger inte att det är aliens, men...
För att du skall kunna säga att sannolikheten är astronomiskt liten måste du veta exakt hur du tror det gick till, och vad jag vet så har vi inte den kunskapen från så tidigt under livets utveckling.
Vi har hållit på med det här i kanske ett halvsekel. Lite häftigt kräva att vi skall kunna reproducera miljarders års evolution på denna tid.
Bevisligen så sker evolution dock än idag. Det finns otaliga exempel på hur arter utvecklas. Inte bara det, vi använder t o m motsvarande metod i datorer för att lösa vissa problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_algorithm
100% eftersom det inträffat...
Titta på en hästhov. Är den "färdig"? Dess förfäder i fossila lagren hade fortfarande flera tår som sedan krympt till ingenting. Var deras fötter då "halvfärdiga" eller var de färdiga på sitt sätt? Var fåglarnas förfäder med primitiva fjädrar och vingar "halvfärdiga"? Tidiga landlevande djur som med möda kunde ta sig fram på land?
Eller i alla fall nått en sådan storlek att de lämnar fossila spår efter sig. Kanske borde vi förneka människans historia också? Vi har som art funnits i något hundratusentals år och plötsligt, på löjligt kort tid, utvecklar vi en industriell civilisation. Måste vara något skumt. Jag säger inte att det är aliens, men...
För att mitt inlägg inte skall bli alltför långt och därmed jättetrist, så väljer jag att svara på dina första två punkter och tar de andra någon annan gång.
I ditt exempel skriver du om evolutionen. Jag skrev om abiogenes. Det är två helt olika saker. Jag vill inte hävda att detta är okunskap från din sida. Du verkar istället väldigt kunnig inom ditt område. Jag tror bara att du råkat blanda ihop begreppen.
Anledningen till att jag tog ett sådant extremt exempel som det med de 50 bollarna är flera. Om man utgår från de förhållanden som sägs var rådande under abiogenes, så uppstår flera problem. Dels är det i princip omöjligt att de aminosyror som eventuellt skulle ha bildats i atmosfären kunnat överleva där utan att bli fördärvade i den nedbrytande ultravioletta strålningen.
Om de ändå på något sätt lyckats nå haven (eller vattenpölar) på jorden så skulle det vara svårt att skapa de kemiska reaktioner som krävs för att bilda de första cellerna. Vatten är inget bra ställe för tillväxt av sådana komplicerade molekyler. Därför behöver aminosyrorna komma upp ur vattnet igen. Och då förstörs de av de ultravioletta strålarna.
Detta är en väldigt förenklad och förkortad förklaring. Du kan läsa mer om detta själv. Det som jag själv tycker gör det hela allra mest osannolikt är när man analyserar cellen. Den brukar beskrivas som en stad eller fabrik i miniatyr, med fantastiska funktioner. Och så kan vi lägga till DNA också, som finns i nästan alla celler. Bara det är ju ett obegripligt underverk. Tanken på att allt detta skulle ha bildats av sig självt är svindlande. Det blir egentligen bara löjligt att beräkna sannolikheter.
Många brukar ju driva om skapelseberättelsen och kalla den för en saga. Men berättelsen om abiogenes är ju minst lika mycket en saga eller science fiction.
Varför väljer folk då att tro på detta? Dels är det nog inte så många som är särskilt troende egentligen. Många sväljer detta och tror på det för att alla andra gör det. Sen är det ju tuffare och coolare att tro på det här istället för en "gubbe som sitter på ett moln".
När det gäller ditt andra svar så håller jag med dig om att ett halv sekel är väldigt lite tid för att kunna förklara bildandet av celler och DNA. Och de upptäckter som man redan gjort är ju verkligen förbluffande.
Men samtidigt, eftersom livets uppkomst fortfarande är en gåta för vetenskapen, varför då inte vara ödmjuk och ta det lite lugnt? Varför hålla på och manipulera unga människor att tro på något man inte själva har en aning om? Det är väl bättre att bara erkänna att än så länge vet vi inte, men vi jobbar på det?