2025-11-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolenargron
Det är svårt att ens försöka föreställa sig hur det här känns för Maries anhöriga. Som jag önskar att de fick möjlighet att få svar även om personen inte går att lagföra. Det här ärendet är ju rätt obegripligt från början till slut och till och med en annan som utomstående känner ju en frustration över att sanningen aldrig kommer komma fram...

Sympatin ligger helt hos Maries anhöriga. Jag tänker på deras smärta och sorg. Om någon av NSAs anhöriga verkligen brydde sig skulle de uppmana mördaren att låta Maries anhöriga få veta vad som hände, hur länge Marie led, hade dödsångest etc.

Istället för att se mördaren som ett offer och beklaga sig enbart för att det kom ut offentligt. Ty det är vad det handlar om.

NSA:
Tänk bara vad det gör mot ditt barn när du valde att gå och mörda Marie medan din dotter låg i din mage. När hon nu vet att hennes mamma riskerade henne och allt genom att välja mord före en trygg graviditet.

Du kunde ha blivit upptäckt, skjuten av polisen, fått missfall om Marie utövat självförsvar, blivit häktad och lagförd direkt efter mordet. Hur kan en mamma utsätta sitt eget barn för det?
Citera
2025-11-30, 18:10
Medlem
Har det inte varit någon tevedokumentär om mordet? Det önskar jag. Så upprörande att mördaren inte ens blev förhörd trots att DNA visat vem det är.
Citera
2025-11-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Dna matchas enbart mot person och inte släktingar. Eftersom alla personer egentligen inte är biologiska barn är det också mer rättssäkert.

Vad jag inte förstår är hur NSA fortsätter härja istället för att hålla låg profil. Hennes förvaltningsrättsöverklaganden baserade på bidragsfusk (skenseparation, underhållsstöd och bostadsbidrag) påbörjas 2013, och pågår sedan under flera år. Långt innan mordet var preskriberat. Vad synd att Försäkringskassan inte verkar ha polisanmält henne för bidragsbrott/bedrägeriförsök så hon kunde ha kopplats till mordet på Marie i den vevan.

Kan någon reda ut hennes män? Har hon en annan man nu än den hon var gravid med under mordet och har barnen med? Han som i LVU-domarna om deras gemensamma barn uppges vara en våldsam narkotikamissbrukare. Varför har isåfall båda mäns fruar skyddade personuppgifter?

Jodå du kan visst matcha DNA mot släktingar .
https://www.rmv.se/berord/dna-och-slaktskap/dna-test-for-privatpersoner/
Citera
2025-11-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Jodå du kan visst matcha DNA mot släktingar .
https://www.rmv.se/berord/dna-och-slaktskap/dna-test-for-privatpersoner/

I mordutredningar?
Citera
2025-11-30, 21:31
Medlem
Citat:
I mordutredningar?

Jag svarade inte specifikt på angående mordutredningar, men visst hade de kunnat gått vidare med mer DNA matchning när de hade hennes blod från Tygkällarmordet, där hade de fått fram större delen utav hennes släktled, det var ju på så sätt man löste dubbelmordet i Linköping , man gjorde det ju flera år efter med just DNA släktforskning .
Citera
2025-11-30, 21:44
Medlem
Citat:
Jag svarade inte specifikt på angående mordutredningar, men visst hade de kunnat gått vidare med mer DNA matchning när de hade hennes blod från Tygkällarmordet, där hade de fått fram större delen utav hennes släktled, det var ju på så sätt man löste dubbelmordet i Linköping , man gjorde det ju flera år efter med just DNA släktforskning .

Jag pratar om svensk polis' befogenheter att använda dna-registret och jag tror inte att det får användas på det viset?

Dubbelmordet i Linköping löstes inte den vägen utan med hjälp av en privat släktforskare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/sa-loste-peter-dubbelmordet-i-linkoping
Citera
2025-11-30, 23:14
Medlem
Citat:
Jag pratar om svensk polis' befogenheter att använda dna-registret och jag tror inte att det får användas på det viset?

Dubbelmordet i Linköping löstes inte den vägen utan med hjälp av en privat släktforskare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/sa-loste-peter-dubbelmordet-i-linkoping

Jag har ingen aning om vad svensk polis har för befogenheter , men nu har de ju den vetskapen i alla fall att de kan använda sig av DNA släktforskning, på samma sätt som denne private släktforskare gjorde , hade de gjort det så kanske inte mordet på Marie hunnit bli preskriberat.
Citera
2025-11-30, 23:22
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad svensk polis har för befogenheter , men nu har de ju den vetskapen i alla fall att de kan använda sig av DNA släktforskning, på samma sätt som denne private släktforskare gjorde , hade de gjort det så kanske inte mordet på Marie hunnit bli preskriberat.

Från och med den 1 juli 2025 får svensk polis använda dna-baserad släktforskning vid utredningar av mord och grova våldtäktsbrott. Dvs det var inte tillåtet innan mordet på Marie preskriberades.
Citera
2026-01-29, 11:56
Medlem
SierraAdemi. Har du tänkt på att er gemensamma son en dag kommer att upptäcka att hans mamma är en mördare? Att hans pappa valde att ingå äktenskap och skaffa barn med en mördare. Han kommer att kunna läsa allt om mordet på internet, kriminalböckor och i tidningsartiklar.

Hur förhåller du dig till det? Hur ska du förklara det för er son? Det där med rätt och fel.

Du skrev igår i tråden om din frus grova stölder inom hemtjänsten följande.

Citat:
Ursprungligen postat av SierraAdemi

Jag delar sorgen över alla offer för grova brott.
Att visa respekt för de drabbade innebär inte att offentligt exploatera privatliv, familjer eller barn i forumdebatter.

Min livssyn vilar på stoicism:

Min son lär sig rätt och fel genom handling, . Han lär sig empati utan hat, styrka utan brutalitet och värdighet utan behov av applåder. Han lärs empati utan sentimentalitet, ansvar utan hat och disciplin utan förakt.

Att jag sätter gränser här är ett medvetet val, och ett ansvar. Och att rätt och fel lärs genom exempel, inte genom offentliga bekännelser.

Tomma ord. Ordbajs.

Var finns Maries integritet? Varför är mördarens dito viktigare än mordoffrets och hennes familjs integritet och känslor? Vill du vara ssnäll och förklara det?

Citat:
Utredarna har äntligen fått en DNA-träff efter mordet på Marie Johansson i Göteborg hösten 2005.

Men – eftersom kvinnan som polisen tror är mördaren bara var 17 år vid tillfället kommer fallet att preskriberas.

– Det leder ju inte till något, det tycker jag är synd. De kan inte ens förhöra henne så det är nästan ännu värre på det viset att vi inte kan få några svar, säger Marie Johanssons mamma Christina Borén Johansson.

https://www.expressen.se/nyheter/dna-traff-efter-mordet-pa-marie-i-tygkallaren/

Ge Maries familj svar. Du är den enda som kan göra det nu när din fru sitter i fängelse. Berätta vad din fru, Marie Johanssons mördare, har berättat om hur mordet gick till.

Hur dog Marie? Led hon mycket? Länge? Vad var Maries sista ord?

Stå för allt du skriver. Gör det enda rätta.
Din son kommer så småningom att respektera dig för det. Vilket barn vill ha en feg pappa som försvarar en mördare?

Källa på SierraAdemis citerade inlägg:
(FB) Partille: Guldstölder på äldreboende, kvinna häktad (2025-08-01)
Citera
2026-01-29, 12:06
Avslutad
Att visa respekt för de drabbade innebär inte att offentligt exploatera privatliv, familjer eller barn i forumdebatter.
Min livssyn vilar på stoicism: ansvar för egna handlingar, självbehärskning och värdighet. Jag väljer därför att inte besvara privata eller familjerelaterade frågor i öppna trådar. Det är inte feghet – det är gränssättning.
Jag lever så gott jag kan efter stoicismens principer: självkontroll, ansvar och integritet. Det innebär också att jag väljer tystnad där andra kräver bekännelser. Vissa frågor är privata. Inte för att de saknar svar. Vissa samtal hör hemma privat. Att välja den vägen säger mer om min karaktär än om någon annans anklagelser.
Min son lär sig rätt och fel genom handling, inte genom forumretorik. Han lär sig empati utan hat, styrka utan brutalitet och värdighet utan behov av applåder. Han lärs empati utan sentimentalitet, ansvar utan hat och disciplin utan förakt.

Att jag sätter gränser här är ett medvetet val, och ett ansvar. Och att rätt och fel lärs genom exempel, inte genom offentliga bekännelser.
Och för att svara tydligt:
Jag tar avstånd från grova brott, våld mot oskyldiga och allt som berövar människor deras liv och värdighet. Det är självklart.
Samtidigt vägrar jag att delta i offentliga moraltribunaler där privata liv, barn och familjer används som slagträn.
Citera
2026-01-29, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraAdemi
Min livssyn vilar på stoicism: ansvar för egna handlingar, självbehärskning och värdighet. Jag väljer därför att inte besvara privata eller familjerelaterade frågor i öppna trådar. Det är inte feghet – det är gränssättning.
Jag lever så gott jag kan efter stoicismens principer: självkontroll, ansvar och integritet. Det innebär också att jag väljer tystnad där andra kräver bekännelser. Vissa frågor är privata. Inte för att de saknar svar. Vissa samtal hör hemma privat. Att välja den vägen säger mer om min karaktär än om någon annans anklagelser.
Min son lär sig rätt och fel genom handling, inte genom forumretorik. Han lär sig empati utan hat, styrka utan brutalitet och värdighet utan behov av applåder. Han lärs empati utan sentimentalitet, ansvar utan hat och disciplin utan förakt.

Och för att svara tydligt:
Jag tar avstånd från grova brott, våld mot oskyldiga och allt som berövar människor deras liv och värdighet. Det är självklart.
Samtidigt vägrar jag att delta i offentliga moraltribunaler där privata liv, barn och familjer används som slagträn.

Kortversionen blir att du anser att mord ska hållas inom mördarens familj. Ni gör er till offren.

Kan du säga det ansikte mot ansikte till Maries mamma och familj? Säga att sanningen inte angår dem.
Citera
2026-01-29, 12:29
Avslutad
Va pratar du om ? Allt du gör är att vända på ord och njuter av det läs igen och tänk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in