Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,35%
582 röster
Nej
15,65%
108 röster
2026-10-04, 03:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är vi tillbaka i teorierna nu att Wallenberg försöker mygla åt sig de skattepengar EU tagit av oss?

Nej det är EU som avsatt pengarna och styr över dem. Det är inte mygel att ta emot pengar från odugliga politiker.
Citera
2026-10-04, 03:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är EU som avsatt pengarna och styr över dem. Det är inte mygel att ta emot pengar från odugliga politiker.
Er teori går.i alla fall ut på att Wallenberg gått in i Stegra för att lura åt sig skattepengar, via EU. Han förstår liksom de flesta i tråden att Stegra aldrig kommer att löna sig. Han bedriver inte företagsamhet utan bidragstiggeri typ Peter Carlsson på Northvolt.

Men han får aldrig ut något av detta. Stegra ligger redan 100 miljarder back. Alla våra pengar EU kastar in i det svarta hålet försvinner bara.
Senast redigerad av wwr 2026-10-04 kl. 03:12.
Citera
2026-10-04, 12:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Er teori går.i alla fall ut på att Wallenberg gått in i Stegra för att lura åt sig skattepengar, via EU. Han förstår liksom de flesta i tråden att Stegra aldrig kommer att löna sig. Han bedriver inte företagsamhet utan bidragstiggeri typ Peter Carlsson på Northvolt.

Men han får aldrig ut något av detta. Stegra ligger redan 100 miljarder back. Alla våra pengar EU kastar in i det svarta hålet försvinner bara.

Min teori är att Wallenberg gått in i Stegra för att de tror EU och andra offentliga aktörer och övriga inblandade aktörer har satt så stor prestige i det att de ska få draghjälp. Det finns även en reserv i effekttilldelningen som är betydligt mer värd än de 2,7 miljarder som Wallenberg hittills satsat.

Att Wallenberg-konsortiet gjort ett mindre bra inträde visar ju sig nu när det bara några månader efter kontraktsskrivning krävs ytterligare medel. Nu sätter de in det bästa de har, Håkan Buskhe, för att rädda det som räddas kan. Naturligtvis borde de ha gjort ett bättre förarbete och framför allt krävt att HH skulle lämna redan vid senaste årsskiftet. Jag är inte imponerad vad gäller Wallenbergs insats så här långt.
Citera
2026-10-04, 14:35
Medlem
Mullrets avatar
Kan tänka mig Wallenberg gör en insats för miljön. För att blidka den rödgröna röran.

De har kontroll, och börjar de rödgröna bråka, mer skatter och liknande.
Ja, då drar Wallenberg ut proppen.

Så, det är lite av en balansgång.

Kapitalet kliar vänsterns rygg o vice versa.

Se det som en politisk eftergift .
Citera
2026-10-04, 14:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kan tänka mig Wallenberg gör en insats för miljön. För att blidka den rödgröna röran.

De har kontroll, och börjar de rödgröna bråka, mer skatter och liknande.
Ja, då drar Wallenberg ut proppen.

Så, det är lite av en balansgång.

Kapitalet kliar vänsterns rygg o vice versa.

Se det som en politisk eftergift .

Vad är det för insatser de gör för miljön, vilken miljö förresten?
Citera
2026-10-04, 15:04
Medlem
Citat:

Kanske värt att notera att Wallenberg aldrig stod för ALLA de 15 miljarder Stegra fick tidigare i somras, utan enbart ca 2,5-2,7 miljarder, resten var lånade medel och stöd, där de privata insatserna bara var ett "krav" för att ge sken av att någon vill investera i skiten och EU kräver att koldioxidregleringsskiten ska bära sig någon dag.

T.o.m. affärsanalytiker frågade om det hela kommer att bära sig någon gång om hundra år eller så, genom att vara ironiska och sarkastiska, halvt om halvt. Ingen sätter sina pengar frivilligt i Mix ideer i tron att det ska bära, då gör dem det bara symboliskt och förväntar sig något tillbaka.

Nu ska Magda försöka bilda regering, då kan du förvänta dig att Wallenberg vill ha något tillbaka.
Citera
2026-10-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Kanske värt att notera att Wallenberg aldrig stod för ALLA de 15 miljarder Stegra fick tidigare i somras, utan enbart ca 2,5-2,7 miljarder, resten var lånade medel och stöd, där de privata insatserna bara var ett "krav" för att ge sken av att någon vill investera i skiten och EU kräver att koldioxidregleringsskiten ska bära sig någon dag.

T.o.m. affärsanalytiker frågade om det hela kommer att bära sig någon gång om hundra år eller så, genom att vara ironiska och sarkastiska, halvt om halvt. Ingen sätter sina pengar frivilligt i Mix ideer i tron att det ska bära, då gör dem det bara symboliskt och förväntar sig något tillbaka.

Nu ska Magda försöka bilda regering, då kan du förvänta dig att Wallenberg vill ha något tillbaka.

Undrar vad de Indonesiska pensionsfonderna tycker om Wallenbergs råd nu...
Citera
2026-10-05, 06:55
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

Wallenberg kommer att få tillbaka oavsett vilka politikerarslen som får makten.
Vinner rövgröna får de en massa pengar till stegra och vinner Tidö får de uppluckrad migrationslagstiftning för att importera en satans massa indiska och pakistanska kodslavar. Folkutbytet fortsätter.
Citera
2026-10-05, 15:24
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det för insatser de gör för miljön, vilken miljö förresten?
Jag har varit miljöengagerad sedan barndomen på sjuttiotalet. Allt miljöarbete har under dessa år motarbetats av etablissemanget, kapitalet och företagen har varit helt emot av ekonomiska skäl, politikerna har sagt att visst är miljön viktig men tyvärr kräver utvecklingen och välståndet att naturresurserna måste exploateras.

Plötsligt hände något! Det stora hotet var nu klimatet och nu blev det bråttom! Alla politiker predikade nu vikten av miljöengagemang som ska rädda klimatet. Nu gick även kapitalet och de multinationella i bräschen för att rädda klimatet.

I början förstod jag inte vad som hade hänt, de som aldrig brytt sig om naturen var nu plötsligt upp över öronen engagerade i miljön, det var nu viktigare än allt annat att vara klimatvänlig, allt från McDonalds till minsta skoaffär lanserade sig som grön.

Men så sade Reinfeldt i inlindade ordalag att för att rädda klimatet måste vi konsumera mera, vad gäller skogen kan vi avsätta en liten del nära städerna för rekreation, en liten del som reservat men resten av skogen måste brukas hårdare!

Sakta insåg jag vad som skiljer den gamla miljörörelsen som jag räknade mig till ifrån de nya klimataktivisterna.

Vi gamla ville bevara så mycket natur och djurliv som möjligt, den nya rörelsen ville nu för att rädda klimatet offra naturen. Skogen ska ge plats åt vindsnurror vägar och kopparkabel. Fjällen ska bli gruvor för sällsynta jordartsmetaller, befintliga bilar ska bort och istället ska nya bilar tillverkas och köpas, liksom vitvaror osv osv.

Att vara sparsam och resurssnål blev förkastligt, allt måste bytas ut till nytt. Inte konstigt att västvärldens företagsledare och miljardärer älskade Gretas budskap!

Bra för miljön? Ha!
Citera
2026-10-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag har varit miljöengagerad sedan barndomen på sjuttiotalet. Allt miljöarbete har under dessa år motarbetats av etablissemanget, kapitalet och företagen har varit helt emot av ekonomiska skäl, politikerna har sagt att visst är miljön viktig men tyvärr kräver utvecklingen och välståndet att naturresurserna måste exploateras.

Plötsligt hände något! Det stora hotet var nu klimatet och nu blev det bråttom! Alla politiker predikade nu vikten av miljöengagemang som ska rädda klimatet. Nu gick även kapitalet och de multinationella i bräschen för att rädda klimatet.

I början förstod jag inte vad som hade hänt, de som aldrig brytt sig om naturen var nu plötsligt upp över öronen engagerade i miljön, det var nu viktigare än allt annat att vara klimatvänlig, allt från McDonalds till minsta skoaffär lanserade sig som grön.

Men så sade Reinfeldt i inlindade ordalag att för att rädda klimatet måste vi konsumera mera, vad gäller skogen kan vi avsätta en liten del nära städerna för rekreation, en liten del som reservat men resten av skogen måste brukas hårdare!

Sakta insåg jag vad som skiljer den gamla miljörörelsen som jag räknade mig till ifrån de nya klimataktivisterna.

Vi gamla ville bevara så mycket natur och djurliv som möjligt, den nya rörelsen ville nu för att rädda klimatet offra naturen. Skogen ska ge plats åt vindsnurror vägar och kopparkabel. Fjällen ska bli gruvor för sällsynta jordartsmetaller, befintliga bilar ska bort och istället ska nya bilar tillverkas och köpas, liksom vitvaror osv osv.

Att vara sparsam och resurssnål blev förkastligt, allt måste bytas ut till nytt. Inte konstigt att västvärldens företagsledare och miljardärer älskade Gretas budskap!

Bra för miljön? Ha!
Människan orkar bara med en viss mängd av miljöengagemang. Det är därför politikerna och näringslivet världen över har valt att fokusera på koldioxidutsläppen. Det skapar nya affärsmöjligheter och skatteintäkter. De sitter som vanligt i samma båt. Och under tiden dör Östersjön för att ta ett närliggande exempel på något betydligt allvarligare men som inte genererar några ekonomiska incitament att fokusera på.
Citera
2026-10-05, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Bra för miljön? Ha!

Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Människan orkar bara med en viss mängd av miljöengagemang. Det är därför politikerna och näringslivet världen över har valt att fokusera på koldioxidutsläppen. Det skapar nya affärsmöjligheter och skatteintäkter. De sitter som vanligt i samma båt. Och under tiden dör Östersjön för att ta ett närliggande exempel på något betydligt allvarligare men som inte genererar några ekonomiska incitament att fokusera på.

Koldioxid är ett livsnödvändigt ämne och ingenting som ska stämplas som miljöfarligt. Det enda miljöfarliga med koldioxid är just denna morbida jakt på att minska koldioxid till varje pris med icke-fungerande åtgärder och extrem kapitalförstöring. Det förflyttar både kapital och fokus från miljöåtgärder som skulle varit behövliga på såväl kort som lång sikt.

Stegra är ett exempel på något som inte fungerar och de facto ökar utsläppen, men det väljer man att blunda för. I stället fantiserar man om att det redan skulle ha skett, innan det ens började byggas. Ett annat exempel är vindkraft som raserar elsystemet och förstör både natur- och boendemiljöer. Parisavtalet och IPPC är miljöarbetets värsta fiender.
Citera
2026-10-05, 20:12
Medlem
Bertillas avatar
Je herregud! Man blir inte imponerad av storfinansen.

Citat:
Nya Stegra-vd:ns första ord – sågar tidigare planer
Stegras nya vd Håkan Buskhe duckar på frågan om när stålverket i Boden kan börja producera stål. Samtidigt dömer han ut den tidigare ledningens planer.
– Jag tror att det vi räknar på nu är betydligt mer realistiskt än vad som har varit fallet tidigare, säger han till EFN.
https://efn.se/nya-stegra-vdns-forsta-ord-sagar-tidigare-planer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in