Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Vad är det för insatser de gör för miljön, vilken miljö förresten?
Jag har varit miljöengagerad sedan barndomen på sjuttiotalet. Allt miljöarbete har under dessa år motarbetats av etablissemanget, kapitalet och företagen har varit helt emot av ekonomiska skäl, politikerna har sagt att visst är miljön viktig men tyvärr kräver utvecklingen och välståndet att naturresurserna måste exploateras.
Plötsligt hände något! Det stora hotet var nu klimatet och nu blev det bråttom! Alla politiker predikade nu vikten av miljöengagemang som ska rädda klimatet. Nu gick även kapitalet och de multinationella i bräschen för att rädda klimatet.
I början förstod jag inte vad som hade hänt, de som aldrig brytt sig om naturen var nu plötsligt upp över öronen engagerade i miljön, det var nu viktigare än allt annat att vara klimatvänlig, allt från McDonalds till minsta skoaffär lanserade sig som grön.
Men så sade Reinfeldt i inlindade ordalag att för att rädda klimatet måste vi konsumera mera, vad gäller skogen kan vi avsätta en liten del nära städerna för rekreation, en liten del som reservat men resten av skogen måste brukas hårdare!
Sakta insåg jag vad som skiljer den gamla miljörörelsen som jag räknade mig till ifrån de nya klimataktivisterna.
Vi gamla ville bevara så mycket natur och djurliv som möjligt, den nya rörelsen ville nu för att rädda klimatet offra naturen. Skogen ska ge plats åt vindsnurror vägar och kopparkabel. Fjällen ska bli gruvor för sällsynta jordartsmetaller, befintliga bilar ska bort och istället ska nya bilar tillverkas och köpas, liksom vitvaror osv osv.
Att vara sparsam och resurssnål blev förkastligt, allt måste bytas ut till nytt. Inte konstigt att västvärldens företagsledare och miljardärer älskade Gretas budskap!
Bra för miljön? Ha!