2026-01-28, 09:24
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tvärtom, det ökar risken.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/vvs/artiklar/sa-fixar-du-stoppet-i-avloppet

Ah skumt , ska nog inte göra det då . Avloppet här är dåligt , fick ringa spolbil för jag inte hade varit hemma på några månader , får ofta göra rent .
Citera
2026-01-28, 10:43
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Ljudbok slår allt. Pröva.

En ljudbok kanske slår mycket, men definitivt inte att läsa en bok på riktigt. I de fall man inte kan läsa en bok på riktigt men kan lyssna på en ljudbok kan det vara ett acceptabelt alternativ.
För mig faller ljudböcker totalt på två punkter, dels att uppläsarens sätt att läsa förtar mycket av det som jag helst skapar själv när jag läser en bok, dels att det tar väldigt lång tid att lyssna på en bok. Istället för att lyssna på en bok hinner jag läsa fem böcker på samma tid.
Citera
2026-01-28, 10:52
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
... knäck äggen och drick dem råa ...

Detta är rent slöseri med ägg, tillagar du ägget tillgodogör du dig nästan dubbelt så mycket av proteinerna och behöver äta betydligt färre ägg.
Citera
2026-01-28, 11:00
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Ah skumt , ska nog inte göra det då . Avloppet här är dåligt , fick ringa spolbil för jag inte hade varit hemma på några månader , får ofta göra rent .

Har du provat skruva loss inte bara vattenlåset utan rördelen som går ner till golvet?

hade stopp länge, försökte med propplösare och annat. Men när jag skruvade loss det nedre röret var det fyllt hårt fett som var typ som en långburk stort . sen jag fått bort den flödade det fritt.

PS.Att INTE spola ner fett och skräp i vasken slutade jag med alltför sent.
Senast redigerad av st33r 2026-01-28 kl. 11:05.
Citera
2026-01-28, 11:26
Medlem
Vilken variant av disktrasa använder du då? Vill inte ha en massa ludd i maskinen och på föremålen man just diskat.

Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Ett ännu enklare sätt att alltid ha en fräsch disktrasa än att köra dem i tvätten: ha två stycken i köket som du alternerar mellan. Så fort du plockat ur diskmaskinen hänger du den smutsiga på den övre diskmaskinslådans kant. Nästa gång du kör diskmaskinen har du en ren, fräsch trasa. Rinse and repeat.
Citera
2026-01-28, 12:44
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
En ljudbok kanske slår mycket, men definitivt inte att läsa en bok på riktigt. I de fall man inte kan läsa en bok på riktigt men kan lyssna på en ljudbok kan det vara ett acceptabelt alternativ.
För mig faller ljudböcker totalt på två punkter, dels att uppläsarens sätt att läsa förtar mycket av det som jag helst skapar själv när jag läser en bok, dels att det tar väldigt lång tid att lyssna på en bok. Istället för att lyssna på en bok hinner jag läsa fem böcker på samma tid.
Bra poäng. Finns dock pärlor att lyssna på:
-DANCING WITH MYSELF
BY BILLY IDOL (AUTOBIOGRAPHY) uppläst av Billy Idol.

-Rebel: My Life Outside the Lines by Nick Nolte. Inledning av Nolte. Suverän uppläsare följer.

Dessa två lyfter pappers versionen flera nivåer.
Snabbhet i litteratur vet jag inte vad det kan tillföra
Citera
2026-01-28, 12:59
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Snabbhet i litteratur vet jag inte vad det kan tillföra

För mig tillför det två olika saker. För det första slipper jag känna att mitt liv rinner mig ur fingrarna medan jag lyssnar på någon som läser en hel bok ord för ord, ibland till och med stavelse för stavelse, det känns lite som att se på när gräs växer. För det andra innebär det att jag kan tillgodogöra mig mycket mer litteratur på samma tid, vilket jag ser som en vinst.
Citera
2026-01-28, 13:11
Avstängd
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Ett ännu enklare sätt att alltid ha en fräsch disktrasa än att köra dem i tvätten: ha två stycken i köket som du alternerar mellan. Så fort du plockat ur diskmaskinen hänger du den smutsiga på den övre diskmaskinslådans kant. Nästa gång du kör diskmaskinen har du en ren, fräsch trasa. Rinse and repeat.

I diskmaskinen blir det inte tillräckligt varmt för att backterierna ska dö så det du gör är att du sprider dom över din disk. Bra tips om man vill stärka immunförsvaret iofs.

För oss kräsmagade, lägg istället trasjäveln i diskhon med proppen i och slå över kokande vatten från vattenkokaren så dör bakterierna. När det svalnat något sköljer du rent.

Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Att komma ihåg att alltid ta antigastabletter innan långflygningar (samt även aspirin mot blodproppar). Att sitta stilla under många timmar samt det lägre lufttrycket gör att tarmgaserna blir jäkligt obehagliga.

Gubbtipset är väl att helt enkelt att vädra gaserna när behov uppstår. Bara kvinnor som skäms över sånt.
Citera
2026-01-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
I diskmaskinen blir det inte tillräckligt varmt för att backterierna ska dö så det du gör är att du sprider dom över din disk. Bra tips om man vill stärka immunförsvaret iofs.
Jag sökte också på nätet om det där men om maskinen kör på över 60 grader så ska det ta kol på bakterieluskerna. Min maskin har program på både 65 och 70 grader.

Jag är villig att testa men måste veta vilken sorts disktrasa som det funkar med för jag vill inte ha luddigt glas och porslin när maskinen är klar.
Citera
2026-01-28, 14:32
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert

Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Jag sökte också på nätet om det där men om maskinen kör på över 60 grader så ska det ta kol på bakterieluskerna. Min maskin har program på både 65 och 70 grader.

Jag är villig att testa men måste veta vilken sorts disktrasa som det funkar med för jag vill inte ha luddigt glas och porslin när maskinen är klar.

Wettexdisktrasor funkar utmärkt. Ja, visst ska det vara ett varmare program än ECO-programmet. Risken för att bakterier i sådana mängder att de kan infektera dig fäster på rendiskat stål, glas och porslin torde dock vara försumbar.
Citera
2026-01-28, 17:21
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
För mig tillför det två olika saker. För det första slipper jag känna att mitt liv rinner mig ur fingrarna medan jag lyssnar på någon som läser en hel bok ord för ord, ibland till och med stavelse för stavelse, det känns lite som att se på när gräs växer. För det andra innebär det att jag kan tillgodogöra mig mycket mer litteratur på samma tid, vilket jag ser som en vinst.
Pröva att promenera medan du lyssnar. Det kan ju hända att det fungerar även för dig. Köra bil….. cykla…… nu vänder vi blad
Citera
2026-01-28, 19:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Att skrapa stekpannan hårt med en stekspade av stål, efter varje stekning som skapar avlagringar, eller ojämnheter.

Om man vill, så kan man vässa stekspaden något på tvären och sedan på fasen, som ett skrapstål, så kan man skrapa bort överskott av kolavlagringar utan den minsta skada alls, för skulle man råka gå ner i gjutjärnet bitvis, så läks skadan vid nästa stekning.

Att behandla stekpannan med massor av salt och sedan hetta upp den, är dumkonors värdelösa metoder.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-01-28 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in