2026-01-06, 19:54
Medlem
Luismis avatar
Jag har ägnat trettondagen åt att läsa igenom samtliga inlägg till och med sida 41, resten får sparas till senare.

Jag tycks närma mig gubbstadiet. Här hemma finns pannlampor utspridda lite varstans, en uppsättning täljknivar lättillgängliga nära tvn och favoritbyxorna är ett par riktigt slitna gamla militärbyxor från överskottet.

Karbinhakar kan användas till det mesta. Samla tejprullar på ett ställe. Hänga upp nycklar i hallen. Att hänga den tömda kaffemuggen i (fästes i bälte eller byxhällor, fördelaktigt om muggen är i emaljerad plåt då porslin kan gå sönder).

Är man lagd på så vis att man helst dammsuger sällan men noggrant kan jag varmt rekommendera att fästa en pannlampa eller liten cykellykta längst ner på dammsugarmunstycket. Släpljuset gör vartenda dammkorn synligt och man slipper dammsuga lika ofta om man får bort allt på en gång.

Har sett flera i tråden rekommendera att man som gubbe tar hand om sina kläder och lär sig laga dem vid behov. Lite tillfälligt spraylim för tyg på baksidan av en lagningslapp som sen sys fast sparar tid och svordomar jämfört med att nåla. T ex https://www.selfmade.com/sv-se/spray-lim-temporaer-505-250ml-29906/
Citera
2026-01-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Upptäck författare som fick nobelpriset för tjugo år sedan. Deras romaner finns i drivor för en femma på loppis, och har i allmänhet tidlösa kvalitéer som gör dem lika relevanta nu som då. Det är bara kvinnor och barn som behöver "hänga med i tiden".
Då skulle jag nog vilja kontra med att moderna nobelpristagare i allmänhet inte har särskilt mycket att ge en gubbe... Pallra dig istället iväg till biblioteket och låna klassikerna du aldrig hann ta dig an i din ungdom! Gorkij, Dostojevski, Hemmingway, Proust, Lagerlöf, osv osv. Upptäck varför de faktiskt BLEV klassiker vars namn vi kommer ihåg 100 år senare! Helt gratis dessutom.
Bonus, gubbtips relaterat till att låna på bibblan istället för att KÖPA böcker: Samla inte på dig mer skit än du redan har. Börja "dödstäda" så smått istället...
Senast redigerad av Gissa vem 2026-01-06 kl. 23:06.
Citera
2026-01-07, 06:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Då skulle jag nog vilja kontra med att moderna nobelpristagare i allmänhet inte har särskilt mycket att ge en gubbe... Pallra dig istället iväg till biblioteket och låna klassikerna du aldrig hann ta dig an i din ungdom! Gorkij, Dostojevski, Hemmingway, Proust, Lagerlöf, osv osv. Upptäck varför de faktiskt BLEV klassiker vars namn vi kommer ihåg 100 år senare! Helt gratis dessutom.
Bonus, gubbtips relaterat till att låna på bibblan istället för att KÖPA böcker: Samla inte på dig mer skit än du redan har. Börja "dödstäda" så smått istället...

Jag lånar nästan aldrig böcker, utan köper helst. Dels läser jag alltid flera böcker samtidigt, då det kan ta månader att komma till slutet på en bok. Dels gillar jag att kunna återvända till böckerna. Dessutom älskar jag känslan av att ha ett eget litet bibliotek.
Citera
2026-01-07, 07:05
Medlem
Citat:
Jag lånar nästan aldrig böcker, utan köper helst. Dels läser jag alltid flera böcker samtidigt, då det kan ta månader att komma till slutet på en bok. Dels gillar jag att kunna återvända till böckerna. Dessutom älskar jag känslan av att ha ett eget litet bibliotek.
Jovisst. Det är väl egentligen gubbtips nr 1 A. Skit i hur andra lägger upp sitt liv. Gör det som passar dig själv bäst.
Citera
2026-01-07, 11:49
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ljudbok slår allt. Pröva.
Citera
2026-01-11, 11:11
Medlem
Sen det blev förbjudet med propplösare har jag försökt hitta en lösning. Det som funkar bäst och sedan jag började med den så har jag inte haft några problem med att det kloggar ihop sig.

Har aldrig hällt av stekfett i diskhon eller så så det är inte det. Torkar alltid av stekpannan innan jag rengör den.

I vilket fall så sedan propplösaren blev förbjuden så kokar jag upp vatten i vattenkokaren och häller ned vattnet i både vasken och diskhon. En kanna full i varje hål. Det eliminerar allt klogg. Gör samma sak i handfatet i badrummet men då ser jag till att ha det inte fullt så varmt vatten för jag föreställer mig att handfatet kan spricka om det är för varmt.

Detta gör jag en gång i månaden i samband med att jag rengör filtret till köksfläkten, kör diskmaskinrengöring i diskmaskinen och andra hushållsrelaterade städgrejer som inte behöver veckovis städning men ändå regelbundet underhåll.
Citera
2026-01-23, 21:41
Medlem
homan3s avatar
Jag har lite tips,då:
Silvertejp, eller numera svart gorillatejp - allt som ska lagas.
Köp en rörrensare - lång metallremsa att rensa avlopp med.
Köp kött i bulk, av någon som har gräsbeteskött. Bra att ha kött i frysen så man slipper handla för jämnan. Alternativt jaga själv.
När sambo/fru/tjej är sur; köp ostbågar och ge.
Köp en bilbatteriladdare.
Köp en bra polygrip.
Köp samma strumpor i stora mängder + kalsonger i samma märke.
Citera
2026-01-24, 11:32
Medlem
st33rs avatar
För de som liksom jag vart en prokrastinerande slarvgubbe utan klassisk gubb-skolning, så har det varit en fröjd att upptäcka såna där klämmor för grensladdar som man kan skruva upp på väl strategiska ställen. Gärna i sådan brösthöjd eller så urtagen nås sittande i ev stol eller fåtölj i närheten av där ens "command center" behöver el.

Många gånger man har gubbstönat och svurit då man på i förtid artrosknastriga knän behövt gubbkrypa (dvs svärande, motvilligt, med rövspringan synlig) för att komma åt grensladdar som härvat ihop sig med andra sladdar under bord , bakom soffor osv.
Citera
2026-01-24, 12:37
Medlem
tantaluss avatar
Ett ännu enklare sätt att alltid ha en fräsch disktrasa än att köra dem i tvätten: ha två stycken i köket som du alternerar mellan. Så fort du plockat ur diskmaskinen hänger du den smutsiga på den övre diskmaskinslådans kant. Nästa gång du kör diskmaskinen har du en ren, fräsch trasa. Rinse and repeat.
Citera
2026-01-27, 23:24
Medlem
Att komma ihåg att alltid ta antigastabletter innan långflygningar (samt även aspirin mot blodproppar). Att sitta stilla under många timmar samt det lägre lufttrycket gör att tarmgaserna blir jäkligt obehagliga.
Citera
2026-01-27, 23:31
Medlem
Galdars avatar
En vän sa till mig att man kan slänga kaffesump I disk ho, det skulle tydligen minska risken för stopp i avloppet . Kan någon här inne dementera detta gubbtipset ?
Senast redigerad av Galdar 2026-01-27 kl. 23:32. Anledning: Stavfel
Citera
2026-01-28, 07:30
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
En vän sa till mig att man kan slänga kaffesump I disk ho, det skulle tydligen minska risken för stopp i avloppet . Kan någon här inne dementera detta gubbtipset ?
Tvärtom, det ökar risken.

Citat:
Kaffesump, teblad och ris eller annan mat med mycket stärkelse är inte heller bra att få ner i avloppet, då det kan stelna.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/vvs/artiklar/sa-fixar-du-stoppet-i-avloppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in