2026-01-27, 18:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag har sett rätt många exempel på profetior som påstås ha ”slagit in”, men ingen av dem uppfyller de krav man rimligtvis måste ha för att kunna göra ett sådant extraordinärt påstående.
Man kan ju exempelvis inte hävda att en profetia i Gamla testamentet som folk har kunnat läsa på förhand och aktivt jobba för att den ska slå in, är en profetia som gått i uppfyllelse. Det måste först och främst vara något riktigt specifikt som inte är öppet för tolkning och det måste gå att säkerställa att folk inte har tagit del av den på förhand.
Självklart. Det är också så textkritiker jobbar.
Citera
2026-01-27, 18:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Nej, du har bara övertygat dig själv om något. Du vet inte ett skit. Bokstavligen talat.
Jag är övertygad om att han sa och gjorde det som tillskrivs honom. Det där med vetande får du ta med ateister, de brukar påstå att de vet något.
Citera
2026-01-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Folk har alltid tänkt att själen och kroppen var åtskilda så det skulle inte blivit någon nyhet. Det är bara i vår tid som man börjat tänka annorlunda. Det är ett modernt syndrom.
Att folk alltid har trott något betyder inte att det inte skulle bli en världsnyhet om man fick fram bevis för det.

Citat:
Och tusentals personer har berättat om om nära-döden-upplevelser.. Vissa tror på dem och andra inte.
Att folk faktiskt upplever konstiga saker är det ingen som förnekar. Det är slutsatserna vissa religiösa drar av detta som kritiseras.
Hade man fått fram konkreta bevis på att personer exempelvis lämnar sin kropp på riktigt och alltså inte enbart upplever att de gör det, så hade det varit en ofattbar upptäckt och en världsnyhet. Jag förstår inte hur detta kan vara ett kontroversiellt påstående?
Citera
Medlem
BananKlases avatar
Om det nu finns en sån överjävligt mäktig superkraft som skapat tid och rum , hela universum och även liv på vår lilla planet.
Varför ger den sig inte till känna i nån form t.ex på himlavalvet så att hela jordens befolkning får se. Den har ju ändå satt upp regler som den vill att vi ska följa. Så ge sig till känna så kommer varenda kotte att följa dess ord.
Istället har vi en bok skriven för tusentals år sen under tidsandan som då rådde t.ex hur man ska behandla slavar nämns både i GT samt NT. Slavar på den tiden var lika vanliga som husdjur idag. Den boken har vi alltså att förhålla oss till som guds ord. Eller nån snubbe som gått teologiutbildning och fått prästkappa som ska förklara för dig guds budskap.
Nä, jag tvivlar. Vi föds, lever och dör och sen existerar vi inte, borta. Precis som allt annat liv.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag vill nog fortsätt hävda att konkreta bevis för en ”själ”, att folk lämnar sin kropp på riktigt och att medvetandet är frikopplat från hjärnan, definitivt kvalificerar sig som den mest fantastiska upptäckten någonsin.
Det är sådant som brukar benämnas som övernaturliga fenomen. Bevis för något sådant hade blivit en världsnyhet.
Tickelitu när han inser att själen är verklig och kristendom är sant:
https://tenor.com/en-GB/view/boom-mind-blown-mind-blowing-eyeglasses-gif-15569009
Välkommen till verkligheten young padawan
Citera
2026-01-27, 18:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Om det nu finns en sån överjävligt mäktig superkraft som skapat tid och rum , hela universum och även liv på vår lilla planet.
Varför ger den sig inte till känna i nån form t.ex på himlavalvet så att hela jordens befolkning får se. Den har ju ändå satt upp regler som den vill att vi ska följa. Så ge sig till känna så kommer varenda kotte att följa dess ord.
Istället har vi en bok skriven för tusentals år sen under tidsandan som då rådde t.ex hur man ska behandla slavar nämns både i GT samt NT. Slavar på den tiden var lika vanliga som husdjur idag. Den boken har vi alltså att förhålla oss till som guds ord. Eller nån snubbe som gått teologiutbildning och fått prästkappa som ska förklara för dig guds budskap.
Nä, jag tvivlar. Vi föds, lever och dör och sen existerar vi inte, borta. Precis som allt annat liv.
Drar du inte här flera overiferbara slutsatser? Jag fetade.
Citera
2026-01-27, 18:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ateism är avsaknad av tro på gudar.
Jo men med ett ord. Något som man kan använda för att sätta ateism i en kategori. Någonting måste det ju finnas som man kan kalla ateism som du finner acceptabelt.
Citera
2026-01-27, 18:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Aliens verkar i alla fall rätt vanligt att man tror sig se. De ligger nog kulturellt lättare till för moderna västerlänningar än en hinduisk gud.

Bara jag slipper se någon av Lovecrafts gudar om jag någonsin har en sådan här nära döden upplevelse
Vanligt vet jag inte, det stämmer att det finns folk som påstår att de sett alla möjliga olika saker, men inte i något statistiskt betydelsefullt mönster, det är extremt låga procent vi pratar om som samtidigt har andra varningssignaler för att något inte stämmer med dom upplevelserna, som att personen inte verkar trovärdig av olika anledningar.

Har du en NDE så kommer du med största sannolikhet se en gud av ljus, en livsrecension och kanske jesus om du har tur. Statistiskt sett alltså.
Citera
2026-01-27, 18:31
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är övertygad om att han sa och gjorde det som tillskrivs honom. Det där med vetande får du ta med ateister, de brukar påstå att de vet något.
Ja du är övertygad, men det betyder absolut ingenting, du har ingen fakta, inget att backa upp det med mer än din åsikt och din egen fantasi. Samma för alla människor oavsett vad de säger.
Citera
2026-01-27, 18:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och utifrån detta drar du märkligt nog slutsatsen att det är just din religion utav tusentals möjliga som är den sanna.
Det gör jag inte baserat enbart på detta, att kristendom är sant är en analys som har i åtanke fler faktorer än det.
Citat:
Och vart framgår det att man bevisat att upplevelserna inte sker i hjärnan? Citera detta tack.
"Multiple lines of evidence point to the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable and cannot be explained by known physical brain function."

“these experiences are neither dreams, nor sleep, nor the disorders caused”; “This phenomenon is medically inexplicable.”
Citera
2026-01-27, 18:35
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Drar du inte här flera overiferbara slutsatser? Jag fetade.
Jag svarar för mig själv att om gud skulle visa sig i nån form t.ex på himlavalvet för alla att se, skulle iaf jag bli troende på stört
Bibeln är väl för kristna guds ord.
Allt liv har en början och ett slut, sen existerar inte nåt liv.
Citera
2026-01-27, 18:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Att folk alltid har trott något betyder inte att det inte skulle bli en världsnyhet om man fick fram bevis för det.

Att folk faktiskt upplever konstiga saker är det ingen som förnekar. Det är slutsatserna vissa religiösa drar av detta som kritiseras.
Hade man fått fram konkreta bevis på att personer exempelvis lämnar sin kropp på riktigt och alltså inte enbart upplever att de gör det, så hade det varit en ofattbar upptäckt och en världsnyhet. Jag förstår inte hur detta kan vara ett kontroversiellt påstående?
Vi lever i bevisåldern men det är stolligt att prata om bevis för att själen inte är något kroppsligt.

Jag trodde inte på Gud på lågstadiet. Mina klasskamrater försökte övertyga mig utan att lyckas. Men en dag blev jag agnostiker, när jag insåg hur märkligt det var att finnas till och uppleva. Att medvetande skulle kunna alstras har jag aldrig haft en tanke på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in