2026-01-27, 18:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vanligt vet jag inte, det stämmer att det finns folk som påstår att de sett alla möjliga olika saker, men inte i något statistiskt betydelsefullt mönster, det är extremt låga procent vi pratar om som samtidigt har andra varningssignaler för att något inte stämmer med dom upplevelserna, som att personen inte verkar trovärdig av olika anledningar.

Har du en NDE så kommer du med största sannolikhet se en gud av ljus, en livsrecension och kanske jesus om du har tur. Statistiskt sett alltså.
Någonting mer som jag tycker är intressant i sammanhanget är jämförelse med dömmar och sömnparalys.

Gammavågor, vilka visats vara aktiva upp till 7 minuter efter döden, är också aktiva vid drömtillstånd och även psykotiska episoder. Vid stress drar blodkärlen ihop sig och hjärnan får viss syrebrist (vilken i just dessa fall är betydligt lägre förstås än vid CA).
Patienter som varit medvetna vid CA erfar ofta liknande som vid sömnparalys, mardrömmar och psykotiska paranoida episoder. Fina drömmar om frid, ljus och glädjefyllda minnen (för att inte nämna Jesus) förknippas annars inte med gammavågor orsakade av syrebrist. Ändå kritiseras den stora studie om NDE och OBE du postade med argumentet gammavågor efter klinisk död.
Citera
2026-01-27, 18:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag svarar för mig själv att om gud skulle visa sig i nån form t.ex på himlavalvet för alla att se, skulle iaf jag bli troende på stört
Bibeln är väl för kristna guds ord.
Allt liv har en början och ett slut, sen existerar inte nåt liv.
Gud kanske inte vill att du ska veta om Hans existens, vad vet jag? Du vet förstås inte heller.
Citera
2026-01-27, 18:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
(FB) Ateister vs kristna debatt

Ett bevis för att vi har en själ blir det bara om man fantiserar fritt om vad forskningen har visat.

Kan det kanske vara så att forskningen inte visar det du tror?
Det faller lite på sin egen orimlighet att något så ofattbart fantastiskt inte blivit en världsnyhet.

Ytterst undermåliga belägg som inte övertygar någon som inte redan är troende.

Ändå så verkar du med flera sitta på kunskap om universums yttersta hemligheter som ni uttalar er tvärsäkert om.
NDEs är ett starkt bevis för kristendom eftersom kristendomen påstår att vi har en själ. NDEs kan också tekniskt sett fungera som bevis för vissa andra religioner också, beroende på tolkning men det betyder inte att det inte kan vara ett bevis för kristendom.

Och sen du verkar ju inte bry dig om att vi bevisat att vi har en själ, du blir inte glad eller nyfiken utan istället blir du bara arg och anklagande. Varför tror du andra skulle bry sig då? Folk bryr sig bara om sånt som påverkar dom själva just här och nu.
Citera
2026-01-27, 18:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Ja du är övertygad, men det betyder absolut ingenting, du har ingen fakta, inget att backa upp det med mer än din åsikt och din egen fantasi. Samma för alla människor oavsett vad de säger.
Jag skrev att jag förstod att allt var sant och jag är verkligen övertygad och ingen världslig/kyrklig auktoritet kan påverka mig.

Jo jag kan backa upp min övertygelse men kan förstås inte övertyga någon som inte är intresserad av sakfrågan utan bara är intresserad av att förneka.
Citera
2026-01-27, 18:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Under en tripp på DMT träffade min fru Jesus, men han var noga med att påpeka att han inte var DEN Jesus. Hon är direkt okristen. Själv träffade jag ko-guden, en mänsklig kropp med ett kohuvud och jättelika horn. Fast det var en manlig kropp så när jag tänker efter var det nog tjur-guden.

När vi tog Ayahuasca så var det ormar som dök upp. Ormar och Inkagudar. Det konstiga med Ayahuascan var att flera delade samma upplevelse, och gemensamma hallucinationer är inget man får av annan psykedelika. Ingen pratar heller,man ligger ett gäng människor i en ring och kaskadkräks med jämna mellanrum nätterna igenom. Det är först på morgonen efter när man samlas och pratar om nattens upplevelser man inser att flera har upplevt samma sak. Speciellt ormarna.
När du tar psykadeliska droger ger du dig ut oskyddad i spirituella dimensioner där du inte hör hemma eller är tänkt att vara. Det finns ingen garanti för vad du kan uppleva. Jag har också tagit psykadeliska droger.

En DMT-tripp och en NDE är helt olika saker, dom kan inte jämföras. En DMT-tripp är just det, en tripp.
En NDE är något helt annat där du faktiskt reser eller upplever verkliga saker, utan förvirring, du är dig själv till 100% och allt du upplever är verkligt.
Citera
2026-01-27, 18:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om det nu finns en sån överjävligt mäktig superkraft som skapat tid och rum , hela universum och även liv på vår lilla planet.
Varför ger den sig inte till känna i nån form t.ex på himlavalvet så att hela jordens befolkning får se. Den har ju ändå satt upp regler som den vill att vi ska följa. Så ge sig till känna så kommer varenda kotte att följa dess ord.
Istället har vi en bok skriven för tusentals år sen under tidsandan som då rådde t.ex hur man ska behandla slavar nämns både i GT samt NT. Slavar på den tiden var lika vanliga som husdjur idag. Den boken har vi alltså att förhålla oss till som guds ord. Eller nån snubbe som gått teologiutbildning och fått prästkappa som ska förklara för dig guds budskap.
Nä, jag tvivlar. Vi föds, lever och dör och sen existerar vi inte, borta. Precis som allt annat liv.
Kort: han vill att vi ska följa hans regler av andra skäl.
Citera
2026-01-27, 18:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, det vet jag verkligen inte. Men då ska gud inte klaga på att det finns folk som inte tror på den/det.
Om han ger oss en bok att förhålla sig till och offrar sin egen son, och sen inte vill att man ska veta om hans existens, märkligt resonerat.
Ser inte att Gud klagat på att du inte vet att Han finns.

Det enda jag ser är att du ger argumentet att Gud skulle ha skyldighet eller vilja att rädda dig. Det är inte ett giltigt argument om du inte kan ange varför.
Citera
2026-01-27, 18:53
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kort: han vill att vi ska följa hans regler av andra skäl.
Finns det en chans att du kan nämna vilka skäl de skulle kunna vara.
Citera
2026-01-27, 18:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej, det vet jag verkligen inte. Men då ska gud inte klaga på att det finns folk som inte tror på den/det.
Om han ger oss en bok att förhålla sig till och offrar sin egen son, och sen inte vill att man ska veta om hans existens, märkligt resonerat.
Det är människor som skrivit Bibeln och han lät Jesus föra fram den slutliga versionen av vad han vill med oss. Självklart förstår Gud att det finns människor som inte kan tro att han finns.
Citera
2026-01-27, 18:55
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ser inte att Gud klagat på att du inte vet att Han finns.

Det enda jag ser är att du ger argumentet att Gud skulle ha skyldighet eller vilja att rädda dig. Det är inte ett giltigt argument om du inte kan ange varför.
Kanske för att gud skapat mig. Jag har då inte bett om det.
Citera
2026-01-27, 18:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men du har med största sannolikhet begått massor av synder. Eller menar du att du är perfekt?
Varför skulle gud rädda någon som gör dåliga saker och inte bryr sig om honom?
Citera
2026-01-27, 18:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är inget argument i min bok. Du tycker en sak.

Ditt argument är som att jag skulle argumentera utifrån ett "klart att kristendomen är sann eftersom att jag förtjänar räddning från döden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in