2026-01-27, 17:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Det finns inga kristna, eller ateister. Finns bara agnostiker.
Jag var agnostiker innan jag förstod att berättelserna om Jesus var sanna och att han gjorde dessa mirakel och framförde det budskap som ingen vill veta av.
Citera
2026-01-27, 17:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Att den mest fantastiska upptäckten i mänsklighetens historia inte skulle vara en världsnyhet, faller på sin egen orimlighet. Det var vad jag skrev.

Sen kan man såklart ändå diskutera olika studier om man vill det, trots att det säger sig självt att inga bevis existerar, av redan nämnda skäl.
Det är ganska långt ifrån den mest fantastiska upptäckten. Vi vet ju inte heller hur medvetandet fungerar, men vissa sådana studier har ändå lyfts populärvetenskapligt även om de ännu är på samma nivå som strängteorin var när den lyftes.
Citera
2026-01-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Guds existens är faktiskt bevisad genom ett gäng profeter

Hur då? Och hur vet du att någon är profet?
Citera
2026-01-27, 17:45
Medlem
Citat:
Det är ganska långt ifrån den mest fantastiska upptäckten. Vi vet ju inte heller hur medvetandet fungerar, men vissa sådana studier har ändå lyfts populärvetenskapligt även om de ännu är på samma nivå som strängteorin var när den lyftes.

Jag vill nog fortsätt hävda att konkreta bevis för en ”själ”, att folk lämnar sin kropp på riktigt och att medvetandet är frikopplat från hjärnan, definitivt kvalificerar sig som den mest fantastiska upptäckten någonsin.
Det är sådant som brukar benämnas som övernaturliga fenomen. Bevis för något sådant hade blivit en världsnyhet.
Citera
2026-01-27, 17:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Hur då? Och hur vet du att någon är profet?
Genom att profetior slår in naturligtvis.

Intressant att just textkritiker oftast är de bästa att bolla profetior med. Inte lika laddat med dem som med folk indikerade som du eller fanatiska religiösa. Textkritiker har nästan alltid en saklig hållning, även om de oftast är ateister och ibland utför rena gymnastikpasset för att få ihop det. Jag förlåter dem. Vi har alla bias, hur mycket vi än försöker att inte ha det. Snart är det väl "allmän kunskap" att bibeln är 110 år gammal 😁
Citera
2026-01-27, 17:52
Medlem
Citat:
Genom att profetior slår in naturligtvis.
Har du något exempel på en specifik profetia som slagit in, där man kan utesluta att folk har läst den på förhand och aktivt jobbat för att den ska slå in?

Och hur menar du att detta skulle bevisa att Gud finns?
Citera
2026-01-27, 18:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vill nog fortsätt hävda att konkreta bevis för en ”själ”, att folk lämnar sin kropp på riktigt och att medvetandet är frikopplat från hjärnan, definitivt kvalificerar sig som den mest fantastiska upptäckten någonsin.
Det är sådant som brukar benämnas som övernaturliga fenomen. Bevis för något sådant hade blivit en världsnyhet.
Medvetandet är inte frikopplat från hjärnan, så mycket kan vi konstatera. Finns massor som bevisar en koppling. Frågan är istället vad medvetande är.

Det nya forskningsläget har två enligt mig mycket intressanta komponenter:
1. Tankar (som uppstår i hjärnan) kommer ur medvetandet, inte tvärtom.
2. Energi (vågor) vilka utgör vår perception genom hjärnan är förstås inte bundna till enbart hjärnor. Neuronernas interaktion som kan utlösas av kroppsliga funktioner (som hormoner) är inte nödvändigtvis det enda som orsakar neuroners rörelser.

Det är väldigt logiskt om medvetandet finns på kvantfysik nivå, men det är inte bevisat. Hittills har jag dock inte läst någon relevant kritik på studier hävdandes detta, men kanske beror det på att ämnet spänner över minst två dicipliner. Anslag kräver ju också möjlighet till vinst i slutändan.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-27 kl. 18:02.
Citera
2026-01-27, 18:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Har du något exempel på en specifik profetia som slagit in, där man kan utesluta att folk har läst den på förhand och aktivt jobbat för att den ska slå in?

Och hur menar du att detta skulle bevisa att Gud finns?
Finns massor. Finns väl även en tråd i ämnet, kanske utvecklar mer i den än jag redan gjort vid tillfälle.
Citera
2026-01-27, 18:12
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag var agnostiker innan jag förstod att berättelserna om Jesus var sanna och att han gjorde dessa mirakel och framförde det budskap som ingen vill veta av.
Nej, du har bara övertygat dig själv om något. Du vet inte ett skit. Bokstavligen talat.
Citera
2026-01-27, 18:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Folk har alltid tänkt att själen och kroppen var åtskilda så det skulle inte blivit någon nyhet. Det är bara i vår tid som man börjat tänka annorlunda. Det är ett modernt syndrom.

Och tusentals personer har berättat om om nära-döden-upplevelser.. Vissa tror på dem och andra inte.
Citera
2026-01-27, 18:14
Medlem
Citat:
Finns massor. Finns väl även en tråd i ämnet, kanske utvecklar mer i den än jag redan gjort vid tillfälle.

Jag har sett rätt många exempel på profetior som påstås ha ”slagit in”, men ingen av dem uppfyller de krav man rimligtvis måste ha för att kunna göra ett sådant extraordinärt påstående.
Man kan ju exempelvis inte hävda att en profetia i Gamla testamentet som folk har kunnat läsa på förhand och aktivt jobba för att den ska slå in, är en profetia som gått i uppfyllelse. Det måste först och främst vara något riktigt specifikt som inte är öppet för tolkning och det måste gå att säkerställa att folk inte har tagit del av den på förhand.
Citera
2026-01-27, 18:15
Medlem
LadySwedens avatar
Samtidigt, nu när vi diskuterar vetenskapliga framsteg, så får jag anse det komiskt att folk redan i Ur, Babylon och Rom vetat detta. Det kan nämligen observeras.

Hur som helst spännande när forskningen hamnar på kvantfysisk nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in