Citat:
Ursprungligen postat av
Tickelitu
Jag vill nog fortsätt hävda att konkreta bevis för en ”själ”, att folk lämnar sin kropp på riktigt och att medvetandet är frikopplat från hjärnan, definitivt kvalificerar sig som den mest fantastiska upptäckten någonsin.
Det är sådant som brukar benämnas som övernaturliga fenomen. Bevis för något sådant hade blivit en världsnyhet.
Medvetandet är inte frikopplat från hjärnan, så mycket kan vi konstatera. Finns massor som bevisar en koppling. Frågan är istället vad medvetande är.
Det nya forskningsläget har två enligt mig mycket intressanta komponenter:
1. Tankar (som uppstår i hjärnan) kommer ur medvetandet, inte tvärtom.
2. Energi (vågor) vilka utgör vår perception genom hjärnan är förstås inte bundna till enbart hjärnor. Neuronernas interaktion som kan utlösas av kroppsliga funktioner (som hormoner) är inte nödvändigtvis det enda som orsakar neuroners rörelser.
Det är väldigt logiskt om medvetandet finns på kvantfysik nivå, men det är inte bevisat. Hittills har jag dock inte läst någon relevant kritik på studier hävdandes detta, men kanske beror det på att ämnet spänner över minst två dicipliner. Anslag kräver ju också möjlighet till vinst i slutändan.