2026-01-27, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Pa lm är ju helt förstörd av alltihopa, hon kommer vara ärrad för livet, hon är inte helt smart eftersom hon är för arg och därmed inte kan samarbeta med socialtjänsten. Men det är synd om henne.

Ja du tycker det tills det är du som blir orosanmäld och sedan kan i princip vad som helst hända, eller att ditt barn hamnar på sis och du ser hur mycket det förstör ditt barn.

Kan du inte ta fram någon riktigt skön socionom som vi kan se på video så kan du visa exakt vad för skön aura dessa socionomer har enligt dig ? LOL

De får en lön plus arvode.

En jour plats kostar 5000-7000-9000 per dygn
Att en jourplats kostar så mycket är för att de som är jourhem är just jour och ska kunna ta emot barn nät som helst dygnet runt utan förvarning , har ju tex hänt att polis gått in i en lägenhet och hittat ensamma barn mitt i natten eller fall där förälder först akut till sjukhus och där det i det läget inte hittats anhörig eller där anhöriga finns 30 mil bort . I andra länder världen över hamnar barn på barnhem
Citera
2026-01-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Att en jourplats kostar så mycket är för att de som är jourhem är just jour och ska kunna ta emot barn nät som helst dygnet runt utan förvarning , har ju tex hänt att polis gått in i en lägenhet och hittat ensamma barn mitt i natten eller fall där förälder först akut till sjukhus och där det i det läget inte hittats anhörig eller där anhöriga finns 30 mil bort . I andra länder världen över hamnar barn på barnhem

Ja då finns ju behov tex vid kvinnan i Uppsala som gick ut och festade. Det är ju också ett brott mamman begått?
Det tycker jag absolut, den mamman har begått ett brott.

Det måste bli tydligt om föräldrar har utsatt barnen eller inte.

Om det är misshandel eller brott måste föräldrarna kunna få en rättvis rättegång så är det ju vid mord också?

Men se skillnaden på när barn pågrund av vaga grunder omhändertas och jour placeras flyttas runt, vissa flyttar runt 10 gånger, när barnet sedan växer upp så kan familjen exempelvis upphöra kontakten eftersom man inte får någon lön längre .

Ett exempel nu är fallet Elsa där mamman anklagas utan grunder för mbp.

So i a är inget bra exempel, hon måste skärpa sig, men jag tycker forfarande synd om henne. De körde över henne genom att hon från början inte hade förståelse att spela in samtalen. Hon sökte ju hjälp från början ?

Snart är hennes barn vuxna och när de är 18 år så är de fria att kontakta varandra. Det bör inte vara så många år kvar för henne, så snart är väll hennes högsta önskan att få se sina barn verklighet!

Men varför måste familjehemmet tjäna 100 000 på 10 dagar ? Vare sig barnet är jour placerat eller inte ?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-01-27 kl. 09:27.
Citera
2026-01-27, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Jag vet vad hon fått för hjälp ja. Men det gör ju inte du, ändå uttalar du dig och hävdar att hjälpen var fel, trots att du tydligen inte kan uttala dig om det

Du låter extremt förvirrad, är du traumatiserad?

Hur vet du att det var RÄTT hjälp? Hur vet du hur dialogen mellan Fia och socialtjänsten faktiskt såg ut? Du har om möjligt läst en dom och lyssnat på berättelser på TikTok. Det går inte att dra några slutsatser som utomstående av så bristfälligt underlag.

Förvirrad? Det är väl du som är förvirrad som inte förstår detta jag nyss skrev.
Citera
2026-01-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du behöver läsa alla dokumentation för att förstå helheten. har du gjort det? Annars sitter du och skjuter från höften.

NI har ju redan bestämt er för att föräldrarna har fel och socialtjänsten har rätt, utan att ha tillgång till hela dokumentationen. Det är barnplågarklubbens problem.

Finns ingen anledning att god tro att socialtjänsten aldrig gör fel, man ska i skolan alltid ifrågasätta syfte och vara källkritisk.

Men aldrig när det gäller socialtjänsten ?
Citera
2026-01-27, 09:26
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Finns ingen anledning att god tro att socialtjänsten aldrig gör fel, man ska i skolan alltid ifrågasätta syfte och vara källkritisk.

Att socialtjänsten aldrig gör fel är en åsikt 0 personer i denna tråd uttryckt, så vart får du det ifrån?
Citera
2026-01-27, 09:28
Medlem
Citat:
Att socialtjänsten aldrig gör fel är en åsikt 0 personer i denna tråd uttryckt, så vart får du det ifrån?

Hur menar du att socialtjänsten gör fel då?

Och hur granskas socialtjänstens fel?

Varför känner föräldrar att de inte har rättigheter emot socialtjänsten ?
Citera
2026-01-27, 09:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är inget sidospår att diskutera vad du själv säger, klarar du inte en diskussion så är det bara att vara tyst. Att du nu i vanlig ordning ska använda det som diskuteras till att bara upprepa ditt mantra, det är per definition sidospår och ditt modus operandi.

Nej jag börjar förstå hur ni fungerar. Ni TROR att allt som socialtjänsten skriver är absolut fakta och det föräldrar säger är påhitt och lögner. Men egentligen handlar det om berättelser från från två håll. EN byråkratisk berättelse, som kan vara fullproppad över överdrifter och rena lögner och föräldrarnas berättelse som självklart också kan ha fel och brister. Som utomstående är det ingen mening att ge sig in i sådana här känsliga ärenden där barn är iblandade. Dock så måste man förstå föräldrarnas frustration då socialsekreterare fritt kan fabulera ihop historier utan att behöva ta personligt juridiskt ansvar för vad hon skriver. Skulle det ske, så skulle sannolikt inte lika många barn placeras som idag.
Citera
2026-01-27, 09:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är precis här problemet ligger. Socialsekreterare saknar kunskaper om grundläggande källkritik och det allvarligaste är att domstolar och nämnder saknar den i lika hög grad.

Om domstolar och nämnder faktiskt tvingades att dubbelkontrollera det socialtjänsten påstår och de anklagelser som riktas mot föräldrar, skulle antalet bifall i LVU-mål minska drastiskt. Det råder det inga som helst tvivel om.

Sanningen är att många barnutredningar håller en pinsamt låg nivå. Inte låg i bemärkelsen "bristfällig", utan låg på en nivå som närmast kan beskrivas som parodisk. Och detta gäller alltså statens mest ingripande tvångsåtgärd.

Det borde inte vara möjligt.
Men det är tyvärr så verkligheten ser ut.

Vi har i dag ett system där livsavgörande beslut fattas på lösa tolkningar, obekräftade påståenden och narrativ som aldrig prövats mot rådatan. Samtidigt finns det ett fåtal föräldrar som försöker förklara detta, inte för att de vill bråka, utan för att de tvingas på sociala medier och plattformar som TikTok.

Detta medan en i övrigt sovande befolkning tror att systemet nog vet vad det gör. Men de kommer att vakna förr eller senare. För förr eller senare är någon väns eller grannes barn spårlöst försvunnet och kostnaderna för placeringar så höga att politikerna tvingas ingripa mot vansinnet.
Citera
2026-01-27, 09:57
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Hur vet du att det var RÄTT hjälp? Hur vet du hur dialogen mellan Fia och socialtjänsten faktiskt såg ut? Du har om möjligt läst en dom och lyssnat på berättelser på TikTok. Det går inte att dra några slutsatser som utomstående av så bristfälligt underlag.

Förvirrad? Det är väl du som är förvirrad som inte förstår detta jag nyss skrev.

Men jag frågade dig vad det var för fel på hjälpen, eftersom du påstod att "man kunde skött det bättre", hur du nu kan veta det, utan att ens veta vad det är för hjälp som erbjudits. Det var min fråga till dig, jag har inte uttryckt en åsikt i huruvida hjälpen var rätt eller inte, men du däremot har gjort det, så då vill jag ha svar på hur du vet det utan att ens veta vad det är för hjälp som erbjudits.
Citera
2026-01-27, 09:57
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Därför att jag till skillnad mot dig vet att det är extremt traumatiserande att bli av med sitt barn med våld på obestämd tid från statens sida.

Du har inte koll på henne säger du men du vet att barnen togs med våld?
Citera
2026-01-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ja då finns ju behov tex vid kvinnan i Uppsala som gick ut och festade. Det är ju också ett brott mamman begått?
Det tycker jag absolut, den mamman har begått ett brott.

Det måste bli tydligt om föräldrar har utsatt barnen eller inte.

Om det är misshandel eller brott måste föräldrarna kunna få en rättvis rättegång så är det ju vid mord också?

Men se skillnaden på när barn pågrund av vaga grunder omhändertas och jour placeras flyttas runt, vissa flyttar runt 10 gånger, när barnet sedan växer upp så kan familjen exempelvis upphöra kontakten eftersom man inte får någon lön längre .

Ett exempel nu är fallet Elsa där mamman anklagas utan grunder för mbp.

So i a är inget bra exempel, hon måste skärpa sig, men jag tycker forfarande synd om henne. De körde över henne genom att hon från början inte hade förståelse att spela in samtalen. Hon sökte ju hjälp från början ?

Snart är hennes barn vuxna och när de är 18 år så är de fria att kontakta varandra. Det bör inte vara så många år kvar för henne, så snart är väll hennes högsta önskan att få se sina barn verklighet!

Men varför måste familjehemmet tjäna 100 000 på 10 dagar ? Vare sig barnet är jour placerat eller inte ?
Ersättning för jourhem ligger på 500-800 kr per dygn , omkostnadsersättning ligger på 178-202 kr per dygn 2026 ersättning utgår bara när barn är placerat , kontrakterade jourhem har en ersättning på 35 333 kr plus omkostnader när barn är placerat .
Varifrån siffror på 100 000 kr för 10 dagar kommer ifrån är mycket oklart
Citera
2026-01-27, 10:00
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Nej jag börjar förstå hur ni fungerar. Ni TROR att allt som socialtjänsten skriver är absolut fakta och det föräldrar säger är påhitt och lögner.

Halmgubbe, ingen har någonsin uttryckt den åsikten här.

Citat:
Men egentligen handlar det om berättelser från från två håll.

Nej vi diskuterar den begränsade skaran av galna föräldrar som syns på TikTok och sprider desinformation, det är du som konstant ska försöka styra ämnet bort från detta för att handla om socialtjänsten generellt, och där är det DU som är experten på att dra slutsatser från enstaka fall, så som du tjatar om att Adam skulle vara representativt för alla fall konstant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in