Citat:
Ursprungligen postat av
KungTiger
Du har ordbajsat, och något imponerade så.
Jag bad om bevis på systematiskt problem inom socialtjänsten samt rättsosäkerheten ni hela tiden skriver om.
I två dagar har jag inte fått ett enda svar förutom "er" verklighet och fallet adam samt antal fall dom sträcker sig över hela landet under 15 år?
Fortfarande pekar ni på hemliga slaskar med information inte ens rätten får del av utan att visa det men som tydligen påverkar utfallet ändå.
Fortfarande pekar ni på mörkertal utan att visa någon information som visar det.
Fortfarande pekar ni på föräldrarna inte får del av all info när dom själva sitter på tiktok och berättar öppet om information som finns i deras dokument.
Fakta bryr sig inte om era känslor.
Det är nästan komiskt hur du kan kräva "bevis på systematiska problem", samtidigt som du ignorerar det mest grundläggande i frågan:
Hur ska en förälder kunna bevisa något, eller ens förstå vad som är fel, när socialtjänsten döljer materialet bakom sekretess?
Det är ju själva definitionen av ett systemfel:
1. Besluten fattas på underlag som föräldrar och domstol inte fullt ut får granska.
2. Socialtjänsten väljer själva vilket material som blir beslutsunderlag och vad som ”faller bort”.
3. Domstolen förlitar sig blint på deras urval, eftersom ingen oberoende instans kontrollerar vad som utelämnats.
Och just därför blev fallet Adam en sådan ögonöppnare, för när journalisterna till slut fick se det som dolts, visade det sig att socialtjänsten hade undanhållit centrala delar av verkligheten. Det är exakt den typen av systematik som annars aldrig upptäcks, eftersom ingen får titta bakom kulisserna.
Att kalla detta "känslor" är bara ett sätt att slippa diskutera kärnfrågan. Fakta bryr sig inte om dina känslor heller, men de måste få synas för att kunna kallas fakta. Och det är precis det som hindras i dagens LVU-system.
Det här är inget "trust me bro"-scenario.
Det är socialtjänsten som kör med "trust me bro", precis som i fallet Adam. Samtidigt gömmer de sanningen bakom sekretessen.
Det är just därför de kan göra så här i vartenda LVU-mål, med det system vi har idag.
Du väljer att blunda för det, men jag säger bara som det är.
Och det här handlar inte om någon personlig åsikt. Det handlar om ett allvarligt systemfel, där hela upplägget bygger på att föräldrar, barn och till och med domstolar ska lita på en myndighet som vägrar visa vad den faktiskt grundar sina beslut på.
Om du inte tror mig finns det en extern utredning från Helsingborgs kommun du kan läsa innantill, så ser du själv hur detta fusk går till. Det är fullt möjligt att i vartenda LVU-mål göra precis likadant.
Hur ska föräldrar kunna försvara sig mot ett sådant system som är totalt riggat till soc fördel? Kan du svara på den enkla frågan tack!