Citat:
Ursprungligen postat av
Brunafingrarna
Från tråden:
(FB) Daniel Helldén (MP) i SVT 30 min: Absolut nej till kärnkraft (2026-01-22)
Decentraliserade energisystem kräver inget statsstöd, då blir det ingen storskalig elkraftsproduktion, varken kärnkraft, jättelika vindkrafts- eller vattenkraftverk.
Beträffande kärnkraften är den helt och hållet beroende av ett statsfinansierat kraftöverföringssystem, så är det inte för vind-, vatten-, sol- och biokraft, alla har sedan industrins barndom varit lämpliga för mindre energisystem.
Här finns dock ett problem, rycks staten ur ekvationen, vem ska då curla med storföretagen? Det finns ingen som kan betala för deras olönsamma drift, den produktion högern vill subventionera med skattemedel.
Hur var det nu? Är det globalismen eller knegarna högern företräder?
Decentraliserat kraftsystem är dyrt, resurskrävande och kommer förvandla knegaren till hemlös gatutiggare då industrin inte kan fungera i en sådan miljö. Jag förstår dock att du hatar industrin men du verkar inte begripa att du då samtidigt hatar industriknegaren, vad ska hen göra om industrin inte kan ge hen arbete? Vad tror du Sverige byggt sitt välstånd på sedan 1950-talet? Hur många andra knegare tror du en industriknegare stöttar i Sverige?
All kraftproduktion kräver subventioner idag, detta på grund av att energimarknaden är sönderreglerad. Det går inte ens att bygga reservkraft utan någon form av bidrag från samhället eller industrin...
Vind och sol är marginalkraft och optimalt bör ett energisystem endast innehålla upp till 10% av dessa kraftslag innan det blir en suboptimering. Sedan om man hatar handel och "globalism", varifrån kommer materialen i vindkraftens generatorhus eller var tillverkas solpanelen samt av vem? I 85% av solcellsmarknaden ingår slaveri som arbetskraft...vad tycker en "knegare" om slaveri?
Vind och sol är beroende av att andra kraftslag upprätthåller frekvens och till stor del spänning, de kan inte köras i ö-drift utan stöd av lagring eller annan synkron produktion, med lagring blir det väldigt dyrt.
Biokraft, tjavars det blir mycket PM5 och PM10 när man eldar flis men också är bränslet inte gratis utan måste komma från skogen eller lantbruket, vilket kräver transporter och ett avancerat lantbruk. Aj då, dök globalismen upp igen, effektivt skogsbruk och lantbruk kräver resurser och insatsvaror som vi inte har tillgång till på den inhemska marknaden.
Vattenkraften har också begränsningar och den småskaliga vattenkraften rivs nu i Sverige, vem gynnas av det? Inte ålen i alla fall...
Jag förstår att du hatar centraliserad och resurssnåla lösningar och vill förorda dåliga ineffektiva lösningar. Ambivalensen är rätt uppenbar och väldigt talande för människor som inte begriper hur saker hänger ihop. Rätt typiskt för obildbara ekofascister och salladskommunister. Du skulle nog behöva studera konsekvensanalys men jag tror inte det är möjligt och inte kommer hjälpa dig att öka din bristfälliga förståelse...
Men för all del, fortsätt hata "globalism" och effektivitet det är säkert jättebra för miljön och Svenskt välstånd.