2026-01-25, 16:09
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, MP kommer inte att sitta i en regering som säger ja till kärnkraft.
Det sade han i kvällens 30 min, på SVT.

Det rödgröna regeringsalternativet verkar vara en utopi redan innan valrörelsen dragit igång.
Och flera saker inom kriminalpolitiken sa han också nej till, bl a upphävande av medborgarskap.

Gav MP bort valsegern till Tidöpartierna nu?

Bra Helldén!

Det räcker med att kräva ekonomisk hållbarhet, då är kärnkraften körd. I nuläget går regeringen med på att låta staten ta ett storägare av nya reaktorer i Ringhals d.v.s. privata företag kan inte bygga kärnkraft utan en uppbackande stat. Varför ska knegare betala den globala industrins kraftbehov när de gör miljardvinser?

https://www.sverigesradio.se/artikel/staten-kan-bli-huvudagare-for-ny-karnkraft-pa-ringhals

Lägg till miljöaspekterna och det är schackmatt.
Citera
2026-01-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vad pratar du om exakt? Menar du att effektiva transmissionsnät är omöjliga?

(Berätta inte det för Kina som bygger HVDC-nät kors och tvärs genom hela landet! Vore pinsamt för dem om de upptäckt att det de investerat tusentals miljarder på är omöjligt. Att de hittills bara råkat lyckats för att de inte visste att det inte gick, som när Wiley Coyote sprungit ut från en klippa.)

Sen skulle jag välja en annan approach än den där "är du intresserad på riktigt". Vindkraftsmotståndarna har inte direkt forskningen eller experterna på sin sida. Man måste verkligen leta för att finna någon, och då finnar man såna som Elsa Widding, där det inte står mycket rätt till.

Alltså, det kan vara bättre att kolla vad faktiska experter säger, och kanske chilla med att se vad för bottenskrap såna som Epoch Times kommer med, då de har rykte om sig att vara internationell desinformationsplattform som sprider konspirationsteorier om allt möjligt. De har mycket, mycket låg trovärdighet som mediaplattform.

Självklart är det mesta möjligt om du struntar i de samhällsekonomiska kostnaderna.

Kina satsar lika mycket eller mer på kolkraft och kärnkraft som vindkraft, vilket är en förutsättning för att det ska funka. Du verkar föreställa dig ett samhälle med bara vind, sol och vattenkraft, eller?!

Angående experter så hänvisar jag tex till Christian Steinbeck, Magnus Henrekson, Ken Mattsson och Jan Blomgren - verksam inom det eminenta Epoch Times - (som du menar "har rykte om sig att vara...." Är det Aftonbladet som du menar dissar Epoch times? Har du kollat själv?)

Och, eftersom du verkar gilla att förhöra meningsmotståndare - Exakt vad är det gällande miljöfrågor som Elsa Widding har fel om?

Och vilka experter kan du hänvisa till som bemöter ovan nämnda sakkunniga?

Mvh D.
Citera
2026-01-25, 22:00
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Självklart är det mesta möjligt om du struntar i de samhällsekonomiska kostnaderna.
Mvh D.

Och det gör högern med sin kärnkraft? Jag småler, det bli mer och mer uppenbart att staten krävs som huvudägare, knegare får betala för globala företags olönsamma stordrift.
Hur skall ni ha det? Globalism eller svenska arbetare?
Citera
2026-01-25, 22:35
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det förefaller vara lika osäkert att rösta med Tidö-gänget.
Om L lyckas kraftsamla och hålla sig kvar, så spricker samarbetet eftersom SD kräver ministerplatser.

Om L försvinner, vart går deras väljare?
Röstar blankt?
Röstar med M eller KD?
Röstar med C?
Röstar med S?
L:s väljare kommer rösta M
Citera
2026-01-26, 01:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Kina satsar lika mycket eller mer på kolkraft och kärnkraft som vindkraft, vilket är en förutsättning för att det ska funka. Du verkar föreställa dig ett samhälle med bara vind, sol och vattenkraft, eller?!

Angående experter så hänvisar jag tex till Christian Steinbeck, Magnus Henrekson, Ken Mattsson och Jan Blomgren - verksam inom det eminenta Epoch Times - (som du menar "har rykte om sig att vara...." Är det Aftonbladet som du menar dissar Epoch times? Har du kollat själv?)

Och, eftersom du verkar gilla att förhöra meningsmotståndare - Exakt vad är det gällande miljöfrågor som Elsa Widding har fel om?

Och vilka experter kan du hänvisa till som bemöter ovan nämnda sakkunniga?

Mvh D.

Nej, Kina satsar inte lika mycket på kolkraft som förnybart i allmänhet eller vindkraft specifikt. Kina bygger många nya kolkraftverk, det är förvisso helt sant. De spenderar hundratals miljarder per år på nya, smutsiga och förhatliga kolkraftverk. Men detta är bara en bråkdel av vad de spenderar på ny sol- och vindkraft och på att bygga moderna transmissionsnät. Där handlar det om åtskilliga tusental miljarder. De bygger liksom extremt mycket förnybart.

https://www.iea.org/reports/world-energy-investment-2025/china

Epoch Times är bara på ytan ett mediabolag med nyhetsrapportering som projekt, men deras ärende är inte journalistik, utan politiskt. De är bl.a. frenetiska supportrar av Donald Trump och kampanjade för honom i det senaste valet med omfattande desinformationskampanjer, med lögner om QAnon, antivaxpropaganda, valfusk etc, på sociala medier. De är inte seriösa. Om man publicerar sig i Epoch Times så tar ingen normal person vad man säger på allvar. Ärendet och sakligheten kommer misstros eftersom det är en plattform med vana att sprida falska påståenden för politiskt syfte. Det är lite som med Riks. De är också ett politiskt opinionsbildningsorgan, med dunkla syften och kopplingar till Putin, som är ökänt för att sprida osakliga och ibland rent felaktiga saker, och de är inte heller en seriös mediaplattform. Namnen du räknar upp figurerar samtliga på Riks också.

Vad gäller Widding så ställde hon sig när hon fortfarande var politiker i Riksdagen och undervisade de närvarande om vad som stod i den senaste IPCC-rapporten... och man kan väl säga att det inte togs emot väl av dem som vet vad det faktiskt står i den senaste IPCC-rapporten. Det var ett lite väl illa valt forum för en uppblåst narcissist att försöka komma undan med en lögn. Liksom lite dömt att avslöjas. Att hon inte begrep detta innan talar för att hon har åtminstone några skruvar lösa.
Citera
2026-01-26, 06:39
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
L:s väljare kommer rösta M

Nja, det är nog inte en självklarhet.
De L-väljare som accepterar att SD får ministerposter gör nog det. Men de andra?
Går de till C? Eller till S? Eller röstar de blankt?
Citera
2026-01-26, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nej, Kina satsar inte lika mycket på kolkraft som förnybart i allmänhet eller vindkraft specifikt. Kina bygger många nya kolkraftverk, det är förvisso helt sant. De spenderar hundratals miljarder per år på nya, smutsiga och förhatliga kolkraftverk. Men detta är bara en bråkdel av vad de spenderar på ny sol- och vindkraft och på att bygga moderna transmissionsnät. Där handlar det om åtskilliga tusental miljarder. De bygger liksom extremt mycket förnybart.

https://www.iea.org/reports/world-energy-investment-2025/china

Epoch Times är bara på ytan ett mediabolag med nyhetsrapportering som projekt, men deras ärende är inte journalistik, utan politiskt. De är bl.a. frenetiska supportrar av Donald Trump och kampanjade för honom i det senaste valet med omfattande desinformationskampanjer, med lögner om QAnon, antivaxpropaganda, valfusk etc, på sociala medier. De är inte seriösa. Om man publicerar sig i Epoch Times så tar ingen normal person vad man säger på allvar. Ärendet och sakligheten kommer misstros eftersom det är en plattform med vana att sprida falska påståenden för politiskt syfte. Det är lite som med Riks. De är också ett politiskt opinionsbildningsorgan, med dunkla syften och kopplingar till Putin, som är ökänt för att sprida osakliga och ibland rent felaktiga saker, och de är inte heller en seriös mediaplattform. Namnen du räknar upp figurerar samtliga på Riks också.

Vad gäller Widding så ställde hon sig när hon fortfarande var politiker i Riksdagen och undervisade de närvarande om vad som stod i den senaste IPCC-rapporten... och man kan väl säga att det inte togs emot väl av dem som vet vad det faktiskt står i den senaste IPCC-rapporten. Det var ett lite väl illa valt forum för en uppblåst narcissist att försöka komma undan med en lögn. Liksom lite dömt att avslöjas. Att hon inte begrep detta innan talar för att hon har åtminstone några skruvar lösa.

Du utelämnar helt Kinas kärnkraft som fortfarande är den avgörande basen. Och som jag redan nämnt i tidigare inlägg är solkraft bättre än vindkraft, du slår ihop dom.
Beträffande din utläggning i övrigt om Epoch Times så är det fortfarande bara genersliserade påståenden du kommer med, där du hänvisar till narrativ som långt ifrån alla (och då ofta insatta som faktiskt kan redogöra för varför i konkreta uttalanden) håller med om. Och du kan ju inte mena att svensk vanlig media är opolitisk?! Jag prenumerer inte på Epoch Times men tycker de verkar ha en bra balans på sina nyheter. Sedan obekvämt förstås om de tar upp saker som övrig statsfinanserad media försöker tiga ihjäl. Till exempel det helt vansinniga vaccinationsprojektet vi tvingades igenom. Nu tillstår även många sjuksköterskor och läkare i primärvården att det nog inte var så dumt av friska människor att hålla en viss skepsism till covidvaccinen.
Vad gäller IPCCs rapporter så har jag inte läst dom, men däremot anser jag att Elsa Widding ger ett mycket påläst intryck. Hon är utbildad civilingenjör och kvalificerad, till skillnad från 95 procent av övriga politikerskrået. Givetvis måste hon smutskastas.
Avslutningsvis är det ganska vidrigt att tillämpa guilt by association som du och många andra gör. De experter jag hänvisade till vet vad dom pratar om, och av olika skäl vill den "opolitiska allmänna median" ogärna lyfta deras åsikter. Varför? Pengar och finansiering i huvudsak givetvis. Nu finns tack och lov fler kanaler så att vi som söker kan få annan ofiltrerad information. Denna information kan jag sedan själv utvärdera.
Mvh D.
Senast redigerad av Dottertillendotter 2026-01-26 kl. 07:39.
Citera
2026-01-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Bra Helldén!

Det räcker med att kräva ekonomisk hållbarhet, då är kärnkraften körd. I nuläget går regeringen med på att låta staten ta ett storägare av nya reaktorer i Ringhals d.v.s. privata företag kan inte bygga kärnkraft utan en uppbackande stat. Varför ska knegare betala den globala industrins kraftbehov när de gör miljardvinser?

https://www.sverigesradio.se/artikel/staten-kan-bli-huvudagare-for-ny-karnkraft-pa-ringhals

Lägg till miljöaspekterna och det är schackmatt.
Det ekologiska fotavtrycket för kärnkraft, inklusive slutförvar och uranbrytning, är ca: hälften av vindkraft enligt UNECE...så miljöprestandan är inte så självklar som du tror.

Sedan så har vi det prekära problemet att vindkraften går med brakförluster i Sverige, Vattenfall vindkraft AB har inte rapporterat vinst på mer än 10 år. Däremot avskrivningar på 10-talet miljarder per år.

Hur var det nu med den ekonomiska hållbarheten?

Sedan att staten skulle bli huvudägare av Viderbergskraft AB under byggtiden är ett sätt att stoppa en framtida regering att på pin kiv stoppa projektet som sossarna och ekofascisterna gjorde 2014 med projekt SVEA.

Vi knegare betalar redan för den värdelösa vindkraften som exporteras och inte kommer oss till del, då betalar jag hellre för kärnkraft så att industrin faktiskt har möjlighet att få energi inom landet och fler knegare kan få jobb...
Senast redigerad av ZAIZAI 2026-01-26 kl. 11:27.
Citera
2026-01-26, 11:43
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Det ekologiska fotavtrycket för kärnkraft, inklusive slutförvar och uranbrytning, är ca: hälften av vindkraft enligt UNECE...så miljöprestandan är inte så självklar som du tror.

Sedan så har vi det prekära problemet att vindkraften går med brakförluster i Sverige, Vattenfall vindkraft AB har inte rapporterat vinst på mer än 10 år. Däremot avskrivningar på 10-talet miljarder per år.

Hur var det nu med den ekonomiska hållbarheten?

Sedan att staten skulle bli huvudägare av Viderbergskraft AB under byggtiden är ett sätt att stoppa en framtida regering att på pin kiv stoppa projektet som sossarna och ekofascisterna gjorde 2014 med projekt SVEA.

Vi knegare betalar redan för den värdelösa vindkraften som exporteras och inte kommer oss till del, då betalar jag hellre för kärnkraft så att industrin faktiskt har möjlighet att få energi inom landet och fler knegare kan få jobb...

Ja svenska knegare ska betala för mp och sossarnas vansinniga sk "gröna projekt" som stegra och northvolt. För alla kommunikatörer och värdegrundspoliser som vänstern vill ha.
För all massinvandring och kriminalitet som följer av den. Osv.

Lägg till nedlagd kärnkraft, nedlagd industri. Färre riktiga jobb som ska beskattas hårdare för att bekosta det växande luftslottet av byråkrater.
Det är vänsterpolitik.
Citera
2026-01-26, 13:31
Medlem
Lite som V men;
Dessa partier har mest i att vinna genom att medvetet förstöra för Sverige och företagandet.
Den där knölen stod ju och hyllade Northvolt som en enorm vinst och skäms inte över alla miljarder som han och hans kompisar kastade bort.

Som en sekt sätter dem sin politiska åsikter högre än allt annat
Citera
2026-01-26, 13:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Om du räknar på befintliga kärnkraftverk och de kostnader som det innebär att driva dem kan du möjligen hitta ekonomi i det. Det kan till och med jag göra. Men nu är det frågan om det är lönsamt att bygga nya reaktorer. https://marcusoscarsson.se/just-nu-nytt-besked-om-karnkraft-finns-inte-ekonomi/

Och som jag skrev tidigare, ekonomin är bara en av flera fallgropar med kärnkraften. Jag är övertygad om att fler kommer att inse det.
Som sagt behöver inte du och jag räkna ut om nya kärnkraftverk är lönsamma eller inte, det är bara mystiska vänstermänniskor och miljömuppar som tror de behöver räkna åt proffsen. De riktiga elbolagen gör ingenting som ger förlust (inklusive bidrag) och om det är för dyrt att bygga två nya kärnkraftverk så får helt enkelt staten gå in och subventionera. Det kan ju inte någon anse vara ett problem eftersom staten under 10-20 år lyckades klämma kärnkraften på 10-tals extra miljarder i skatter som de lyckades betala och ändå gå med vinst. Nu kan staten återbetala dessa, vilket ger oss en säkrare elmarknad när det är kallt och det kallas för infrastruktur och rika länder har bra sådan.

Anledningen till att man inte kan räkna hem nya kärnkraftverk är att elpriserna varit exceptionellt låga i Sverige (och Norge) i 15-20 år med enstaka undantag som 2022. Kanske klarar vi att betala lite mer för elen när när Höger sänkt elskatterna radikalt.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-26 kl. 13:56.
Citera
2026-01-26, 16:14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du utelämnar helt Kinas kärnkraft som fortfarande är den avgörande basen. Och som jag redan nämnt i tidigare inlägg är solkraft bättre än vindkraft, du slår ihop dom.
Beträffande din utläggning i övrigt om Epoch Times så är det fortfarande bara genersliserade påståenden du kommer med, där du hänvisar till narrativ som långt ifrån alla (och då ofta insatta som faktiskt kan redogöra för varför i konkreta uttalanden) håller med om. Och du kan ju inte mena att svensk vanlig media är opolitisk?! Jag prenumerer inte på Epoch Times men tycker de verkar ha en bra balans på sina nyheter. Sedan obekvämt förstås om de tar upp saker som övrig statsfinanserad media försöker tiga ihjäl. Till exempel det helt vansinniga vaccinationsprojektet vi tvingades igenom. Nu tillstår även många sjuksköterskor och läkare i primärvården att det nog inte var så dumt av friska människor att hålla en viss skepsism till covidvaccinen.
Vad gäller IPCCs rapporter så har jag inte läst dom, men däremot anser jag att Elsa Widding ger ett mycket påläst intryck. Hon är utbildad civilingenjör och kvalificerad, till skillnad från 95 procent av övriga politikerskrået. Givetvis måste hon smutskastas.
Avslutningsvis är det ganska vidrigt att tillämpa guilt by association som du och många andra gör. De experter jag hänvisade till vet vad dom pratar om, och av olika skäl vill den "opolitiska allmänna median" ogärna lyfta deras åsikter. Varför? Pengar och finansiering i huvudsak givetvis. Nu finns tack och lov fler kanaler så att vi som söker kan få annan ofiltrerad information. Denna information kan jag sedan själv utvärdera.
Mvh D.

Kina satsade inte ens hälften så mycket i kärnkraft, som de satsade på kolkraft (eller på mer effektiva transmissionsnät) förra året, "bara" något enstaka hundratal miljarder. Kom ihåg vad jag skrev innan att de satsar helt extrema summor på förnybart, åtskilliga tusentals miljarder. De investerar ungefär lika mycket i vindkraftverk per år som Sverige har som årlig statsbudget.

Kritiskt tänkande är en bra grej att tillämpa. Det hjälper dig att skilja trovärdiga källor från lögner/opinionsbildning/lobbyism/propaganda förklätt som journalistik. Jag kan varmt rekommendera dig att öva upp dina färdigheter i detta. Det är viktigt för en fungerande demokrati att befolkningen har en grundläggande förmåga att tänka kritiskt då det fungerar som ett slags nödventil mot auktoritära krafter och fascism. Utan kritiskt tänkande kan man inte skilja lögner från sanningar, och fascismen när sig på att lögner kan yttras utan konsekvenser. Händelserna i USA senaste dagarna är ett aktuellt, avskräckande varningsexempel hur det går om tillräckligt många i befolkningen saknar denna förmåga, man får ledare som ljuger helt skamlöst till en befolkning som är delad i två grupper, de som sparkar bakut för de vet att ledaren ljuger och de som vet att han ljuger men rättar sig i leden och lär sig bli flexibla till den evigt föränderliga sanningen, och dessa positioner är oförsonliga och inkompatibla, och kan leda till ett fullständigt förfall av demokratin.

För en kritiskt tänkande person är aktörer som Epoch Times inte trovärdiga alls av flera skäl, som att de otaliga gånger tidigare spridit påståenden som de själva helt säkert vet är lögner, men som de hoppas att lura i deras följare, som påståenden om valfusk i kampanjen i amerikanska presidentvalet.

Sen smutskastar jag inte Widding pga hennes utbildning eller meriter, utan för att hon har systematiskt ljugit om klimatforskningen, och för att hon ljög i riksdagen. Med hennes kompetenser är beteendet endast försvårande. Antingen är hon helt knäpp, förvirrad och visste inte vad hon sade, eller så var hon vid sina fulla sinnens bruk och förstod hon att hon ljög. Inget av alternativen inger förtroende för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in