Citat:
Ursprungligen postat av
Dottertillendotter
Du utelämnar helt Kinas kärnkraft som fortfarande är den avgörande basen. Och som jag redan nämnt i tidigare inlägg är solkraft bättre än vindkraft, du slår ihop dom.
Beträffande din utläggning i övrigt om Epoch Times så är det fortfarande bara genersliserade påståenden du kommer med, där du hänvisar till narrativ som långt ifrån alla (och då ofta insatta som faktiskt kan redogöra för varför i konkreta uttalanden) håller med om. Och du kan ju inte mena att svensk vanlig media är opolitisk?! Jag prenumerer inte på Epoch Times men tycker de verkar ha en bra balans på sina nyheter. Sedan obekvämt förstås om de tar upp saker som övrig statsfinanserad media försöker tiga ihjäl. Till exempel det helt vansinniga vaccinationsprojektet vi tvingades igenom. Nu tillstår även många sjuksköterskor och läkare i primärvården att det nog inte var så dumt av friska människor att hålla en viss skepsism till covidvaccinen.
Vad gäller IPCCs rapporter så har jag inte läst dom, men däremot anser jag att Elsa Widding ger ett mycket påläst intryck. Hon är utbildad civilingenjör och kvalificerad, till skillnad från 95 procent av övriga politikerskrået. Givetvis måste hon smutskastas.
Avslutningsvis är det ganska vidrigt att tillämpa guilt by association som du och många andra gör. De experter jag hänvisade till vet vad dom pratar om, och av olika skäl vill den "opolitiska allmänna median" ogärna lyfta deras åsikter. Varför? Pengar och finansiering i huvudsak givetvis. Nu finns tack och lov fler kanaler så att vi som söker kan få annan ofiltrerad information. Denna information kan jag sedan själv utvärdera.
Mvh D.
Kina satsade inte ens hälften så mycket i kärnkraft, som de satsade på kolkraft (eller på mer effektiva transmissionsnät) förra året, "bara" något enstaka hundratal miljarder. Kom ihåg vad jag skrev innan att de satsar helt extrema summor på förnybart, åtskilliga tusentals miljarder. De investerar ungefär lika mycket i vindkraftverk per år som Sverige har som årlig statsbudget.
Kritiskt tänkande är en bra grej att tillämpa. Det hjälper dig att skilja trovärdiga källor från lögner/opinionsbildning/lobbyism/propaganda förklätt som journalistik. Jag kan varmt rekommendera dig att öva upp dina färdigheter i detta. Det är viktigt för en fungerande demokrati att befolkningen har en grundläggande förmåga att tänka kritiskt då det fungerar som ett slags nödventil mot auktoritära krafter och fascism. Utan kritiskt tänkande kan man inte skilja lögner från sanningar, och fascismen när sig på att lögner kan yttras utan konsekvenser. Händelserna i USA senaste dagarna är ett aktuellt, avskräckande varningsexempel hur det går om tillräckligt många i befolkningen saknar denna förmåga, man får ledare som ljuger helt skamlöst till en befolkning som är delad i två grupper, de som sparkar bakut för de vet att ledaren ljuger och de som vet att han ljuger men rättar sig i leden och lär sig bli flexibla till den evigt föränderliga sanningen, och dessa positioner är oförsonliga och inkompatibla, och kan leda till ett fullständigt förfall av demokratin.
För en kritiskt tänkande person är aktörer som Epoch Times inte trovärdiga alls av flera skäl, som att de otaliga gånger tidigare spridit påståenden som de själva helt säkert vet är lögner, men som de hoppas att lura i deras följare, som påståenden om valfusk i kampanjen i amerikanska presidentvalet.
Sen smutskastar jag inte Widding pga hennes utbildning eller meriter, utan för att hon har systematiskt ljugit om klimatforskningen, och för att hon ljög i riksdagen. Med hennes kompetenser är beteendet endast försvårande. Antingen är hon helt knäpp, förvirrad och visste inte vad hon sade, eller så var hon vid sina fulla sinnens bruk och förstod hon att hon ljög. Inget av alternativen inger förtroende för henne.