2026-01-25, 17:41
Medlem
pyroclasms avatar
Jag tänker spekulera fritt vad som hände vid vägen. Katja körde av en eller annan anledning av vägen in i en stolpe. Hon ringde bärgare eller annat och på grund av att det var stolpe inblandad kom polisen med ut till bilen. Det hade inte Katja räknat med alls.

Polisen märker att något är off med Katja och ber henne rent rutinmässigt blåsa, det ger inget utslag. Polisen som varit med förut ger Katja en historia om att instrumentet är paj och säger att hon kan väl hänga med till stationen, så kan de klara av papprena med lite fort.

De säger till henne att ta med sin väska, den hade hon kanske tänkt lämna i bilen men polisen som har en aning och varit med förr ser till att den kommer med.

Väl på stationen ber de Katja blåsa bara för säkerhets skull, de är nog ganska säkra på att de har henne för annat nu. Svårt att mörka att man är hög för polisen, särskilt som Katja vet vad som står på spel.

Medans Katja blåser ber de om att få kolla i väskan ( något man inte kan neka till, det är misstänkt) , oavsett vad hon svarar skall den gås igenom av säkerhetsskäl. Då hittas påsen och resten är historia.

Kanske berättar de inte om fyndet utan ber henne först om urin och blod, bara för att.

Mycket kan sägas om polisen men de vet hur man hanterar sådant här.
Citera
2026-01-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Det är något korrupt med denna kärringen. Jag läste nånstans att åklagaren fått in alla provsvar men att han mer eller mindre inte bestämt sig om åtal. Va fan antingen hade hon droger och var full eller var det inte så, är väl för fan inget att grubbla om. Det är för mig helt solklart lätt beslut!

Man märker att Katja inte är vilken svensson som helst för då vet vi alla här att det hade inte tagit en månad för provanalys och åklagaren hade inte suttit och funderat på kammaren.
Det kan ju vara så att provresultaten visar på ett lagligt preparat men att det ännu inte är klarlagt huruvida hon har varit så påverkad att det påverkat hennes förmåga att framföra ett fordon.
Jag gissar utan att veta att man kan bli dömd för rattfylla även för icke klassade droger samt narkotika man har recept för.
Citera
2026-01-25, 18:14
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Det kan ju vara så att provresultaten visar på ett lagligt preparat men att det ännu inte är klarlagt huruvida hon har varit så påverkad att det påverkat hennes förmåga att framföra ett fordon.
Jag gissar utan att veta att man kan bli dömd för rattfylla även för icke klassade droger samt narkotika man har recept för.
Ja så kan det med vara, only time will tell som man brukar säga.
Citera
2026-01-25, 19:01
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Det beror lite på. Det är i normala fall lagligt att köra bil med narkotikaklassade mediciner i kroppen förutsatt att man följer receptet och läkarens ordination. Om man tar för stora doser eller inte följer läkarens instruktioner och regler så kan man bli dömd.

Sen finns det dock undantag om man är så påverkad att man inte kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt, vilket en olycka kan ses som bevis på. Jag ser det som väldigt låg sannolikhet att hon skulle bli dömd om det visar sig handla om en receptbelagd medicin (vilket det i nuläget inte finns några indikationer på att det var).
Citera
2026-01-25, 19:15
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Har jag kokain i kroppen och en mängd kokain rimlig nog för att falla under eget bruk så kommer jag nog åka dit ändå.

Det anses väl osannolikt att nån skulle plantera en mindre mängd kokain för att sätta dit en person som redan använder sig av kokain.

Och 4-årsplanen som skulle ligga bakom den här planteringen får väl anses vara löjeväckande osannolik.
Ja men ännu finns väl inget fastslaget resultat på provet om narkotika i kroppen i detta fall? Men det kommer nog snart. Och ja, då lär hon torska.
Citera
2026-01-25, 19:17
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Funkar fortfarande inte som en amerikansk film där åklagaren skall utom allt tvivel.

Här har vi en Katja som påträffas tydligt påverkad så att hon får följa med till stationen för provtagning.
Testerna visar positivt och då gäller det snabbtesterna tydligen på kokain.

Vid så kallad skyddsvisitering vilket jag antar det var så hittar polisen ytterligare en påse med vad de tror är kokain och är det så att det är kokain så är binningen 100 % .

Samt ja jag vet detta genom tidigare yrke och politiska uppdrag.

Ps så hoppas jag ingen går på fjanten med sina kompisar eller kontakter som säger det är något slags medel mot fukt.
Ds.
Rimligt tvivel, ordet rimligt är ett nyckelord.
Och jo, det funkar så, det är därför vad vi lekmän tycker är uppenbart skyldiga personer släpps fria av domstolarna.
Citera
2026-01-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Jag tänker spekulera fritt vad som hände vid vägen. Katja körde av en eller annan anledning av vägen in i en stolpe. Hon ringde bärgare eller annat och på grund av att det var stolpe inblandad kom polisen med ut till bilen. Det hade inte Katja räknat med alls.

Polisen märker att något är off med Katja och ber henne rent rutinmässigt blåsa, det ger inget utslag. Polisen som varit med förut ger Katja en historia om att instrumentet är paj och säger att hon kan väl hänga med till stationen, så kan de klara av papprena med lite fort.

De säger till henne att ta med sin väska, den hade hon kanske tänkt lämna i bilen men polisen som har en aning och varit med förr ser till att den kommer med.

Väl på stationen ber de Katja blåsa bara för säkerhets skull, de är nog ganska säkra på att de har henne för annat nu. Svårt att mörka att man är hög för polisen, särskilt som Katja vet vad som står på spel.

Medans Katja blåser ber de om att få kolla i väskan ( något man inte kan neka till, det är misstänkt) , oavsett vad hon svarar skall den gås igenom av säkerhetsskäl. Då hittas påsen och resten är historia.

Kanske berättar de inte om fyndet utan ber henne först om urin och blod, bara för att.

Mycket kan sägas om polisen men de vet hur man hanterar sådant här.

Jag har sett en del av de där polisprogrammen på TV8 (eller vilken kanal det nu är), och det brukar inte gå till riktigt så.

De behöver inte hitta på historier om att instrumenten är kass, och det skulle kunna riskera leda till att ljuger om annat.

De säger "du får följa med till stationen."

När man väl står bredvid polisen har man liten möjlighet rota genom sin väska för att kasta ut nåt, så kan jag säga. Huruvida polisen tar handväskan i bilen har jag inte sett (brukar inte vara kvinnor som tas till stationen) men jag antar det.

Däremot går de mycket på känsla när de ber någon blåsa eller göra drogtest. Ser man polisprogrammen ser man också varför. Det är inte så svårt se skillnad på en person som är nykter och en som inte är det. De ställer lite frågor, kollar hur man rör sig, om man sluddrar osv. (Gäller även droger)
Citera
2026-01-26, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Blir intressant att se om det kommer ut något till veckan om vad proverna verkligen visade.
Lite underligt att åklagaren pratar om "aktuella utredningsåtgärder"
Hade det inte funnits någonting borde han väl inte pratat om detta över huvud taget.

Då det gäller en riksdagsledamot, så uppstår det problem för rättsvårdande myndigheter. De måste vara försikiga och samtidigt informera allmänheten. Det får inte se ut som staten är ute efter ett parti. Se Riksdagsbranden i Tyskland 1933.

Om Katja är skyldig, så finns det en risk att en domstol kan döma så katja förlorar sin riksdagsplats. Det händer inte ofta. Åklagaren är ute på konstitutionella marker och politiska, som åklagare vanligtvis inte är. Hur många riksdagsmän har förlorat sin riksdagsplats genom domstolsbeslut de senaste 100 åren? Enligt Google AI har det hänt två gånger:

1996: En ledamot för Socialdemokraterna dömdes för förskingring och skiljdes från sitt uppdrag.

2001: En ledamot för Kristdemokraterna dömdes för grovt bedrägeri (i samband med de så kallade "riksdagsfakturorna") och avsattes av rätten.

Om det är sant vet jag inte, men jag vet att det händer väldigt sällan. Enligt Enligt den svenska regeringsformen (4 kap. 11 §) kan en ledamot skiljas från sitt uppdrag av en domstol om hen har begått ett brott som gör hen "uppenbart olämplig" för uppdraget. Vad Praxis utom att bedrägeribrott verkar vara tillräckligt. Vad säger förarbetena?

Det vanliga är att riksdagsledamoten avgår innan domstolsbeslut, om man vet hur det kommer att gå.
Citera
2026-01-26, 09:15
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då det gäller en riksdagsledamot, så uppstår det problem för rättsvårdande myndigheter. De måste vara försikiga och samtidigt informera allmänheten. Det får inte se ut som staten är ute efter ett parti. Se Riksdagsbranden i Tyskland 1933.

Om Katja är skyldig, så finns det en risk att en domstol kan döma så katja förlorar sin riksdagsplats. Det händer inte ofta. Åklagaren är ute på konstitutionella marker och politiska, som åklagare vanligtvis inte är. Hur många riksdagsmän har förlorat sin riksdagsplats genom domstolsbeslut de senaste 100 åren? Enligt Google AI har det hänt två gånger:

1996: En ledamot för Socialdemokraterna dömdes för förskingring och skiljdes från sitt uppdrag.

2001: En ledamot för Kristdemokraterna dömdes för grovt bedrägeri (i samband med de så kallade "riksdagsfakturorna") och avsattes av rätten.

Om det är sant vet jag inte, men jag vet att det händer väldigt sällan. Enligt Enligt den svenska regeringsformen (4 kap. 11 §) kan en ledamot skiljas från sitt uppdrag av en domstol om hen har begått ett brott som gör hen "uppenbart olämplig" för uppdraget. Vad Praxis utom att bedrägeribrott verkar vara tillräckligt. Vad säger förarbetena?

Det vanliga är att riksdagsledamoten avgår innan domstolsbeslut, om man vet hur det kommer att gå.

Har Katja bara brukat narkotika är det nog inget hon blir avsatt för (men hon blir ju så klart av med uppdraget). Men har hon delat information med kriminella blir hon det förmodligen.

Enklast för Katja är nog egentligen om hon tullat i beslagslådan. Då blir ju problemet bara henne och hon kan skylla på beroende och gråta ut i tv-sofforna.
Citera
2026-01-26, 10:54
Medlem
Ironi att Katja, som ska jobba för stävja organiserad brottslighet, visar sig vara själva orsaken till att vi har organiserad brottslighet. Har det någonsin funnits en sämre sopa?
Citera
2026-01-26, 12:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Sanslöst att man inte haft nys på hennes brist på omdöme tidigare.
Citera
2026-01-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dapanch
Ironi att Katja, som ska jobba för stävja organiserad brottslighet, visar sig vara själva orsaken till att vi har organiserad brottslighet. Har det någonsin funnits en sämre sopa?

Nej, hon tar verkligen priset... Totalt avskum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in