2026-01-24, 16:14
Medlem
Det är nog idag väldigt ovanligt att en polis planterar en påse hos någon. På 80talet finns det några fall dokumenterade . Jag är tyvärr säker på att Katja har haft detta för eget bruk. Sen är jag förvånad att just hon av alla ställer till det. Ingen Polis idag planterar vid ett sånt här fall. Katja är rökt och det är jäkligt synd tycker jag.
Citera
2026-01-24, 16:15
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
du har tittat för mycket på Ally mcbeal

griper snuten dig och du har knark i fickan/väskan åker du dit på det. punkt.
Ja förmodligen. Men visar du en film där någon pillar på din jacka i garderoben på krogen så är det svårt att fälla dig.
Citera
2026-01-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Ja förmodligen. Men visar du en film där någon pillar på din jacka i garderoben på krogen så är det svårt att fälla dig.

Har jag kokain i kroppen och en mängd kokain rimlig nog för att falla under eget bruk så kommer jag nog åka dit ändå.

Det anses väl osannolikt att nån skulle plantera en mindre mängd kokain för att sätta dit en person som redan använder sig av kokain.

Och 4-årsplanen som skulle ligga bakom den här planteringen får väl anses vara löjeväckande osannolik.
Citera
2026-01-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Snabbtestet på Katja gav utslag på kokain och det hittades en påse med vitt pulver i hennes väska.
Antagligen kopplades nån Sherlock Holmes-typ in för att dra dom nödvändiga slutsaterna.

Så kokainet planterades i Katjas väska vid ett annat tällfälle, sen skuggade en polispatrull henne medan en annan låg i försåt längs vägkanten vid en strategiskt utplacerad stolpe, för att vid rätt tillfälle släppa ut en dresserad råtta som Katja skulle väja för?

För att vara på den säkra sidan hade dom riggat så att Katja redan åkt dit för vårdslös körning och fått körkortet indraget ett par månader 2022, är det så du tänker att det måste gått till?
Jag tolkar det som informationen fortfarande är baserat på vad Aftonbladet har skrivit.
Att hon åkt fast för "vårdslös körning" tidigare gör det om möjligt troligare om ytterligare en vårdslöshet i trafik som orsak till "olyckan" än något annat.
Citera
2026-01-24, 16:30
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Det fungerar inte så. Det är åklagaren som ska bevisa att hon gjort något utom rimligt tvivel.
Finns det en möjlighet att någon med motiv planterat påsen där så är det inte utom rimligt tvivel.

Funkar fortfarande inte som en amerikansk film där åklagaren skall utom allt tvivel.

Här har vi en Katja som påträffas tydligt påverkad så att hon får följa med till stationen för provtagning.
Testerna visar positivt och då gäller det snabbtesterna tydligen på kokain.

Vid så kallad skyddsvisitering vilket jag antar det var så hittar polisen ytterligare en påse med vad de tror är kokain och är det så att det är kokain så är binningen 100 % .

Samt ja jag vet detta genom tidigare yrke och politiska uppdrag.

Ps så hoppas jag ingen går på fjanten med sina kompisar eller kontakter som säger det är något slags medel mot fukt.
Ds.
Citera
2026-01-24, 16:46
Medlem
Ett hår prov kommer att fria eller fälla
katja kan lämmna ett hårprov som är negativt hennes prov från påsen och blodprovet kan fria henne med
har Katja klippt av sig håret ?
Jag misstänker att Katja självmant avgår av personliga skäl och att proven inte redovisas
Citera
2026-01-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
katja kan lämmna ett hårprov som är negativt hennes prov från påsen och blodprovet kan fria henne med
Jag misstänker att Katja självmant avgår av personliga skäl och att proven inte redovisas
Även om hon avgår så kvarstår misstanken om brotten. Åklagaren kan inte lägga ner åtal för att hon avsäger sig sina uppdrag.
Citera
2026-01-24, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck

Åtalet blir offentligt vare sig hon avgår eller inte.

Åklagaren bryr sig inte om hon hoppar av drej-kursen heller, hur skulle det se ut?
Citera
2026-01-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Även om hon avgår så kvarstår misstanken om brotten. Åklagaren kan inte lägga ner åtal för att hon avsäger sig sina uppdrag.
Nää men hon kan gå med på att betala ett bötesbelopp för ringa narkotikabrott
och indraget körkort är inte en offentlig uppgift
Citera
2026-01-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Åtalet blir offentligt vare sig hon avgår eller inte.

Åklagaren bryr sig inte om hon hoppar av drej-kursen heller, hur skulle det se ut?
kanske vi kan luska lite i det ?
https://lawline.se/answers/kan-jag-undga-rattegang-genom-erkannande-av-brott
Citera
2026-01-24, 18:06
Medlem
Om en håranalys skulle visa regelbundet kokainbruk så skulle det motivera att riksdagen ändrar sitt beslut att inte testa riksdagsledamöter för droger. https://omni.se/akesson-fullt-rimligt-att-drogtesta-hela-riksdagen/a/VPm1AJ
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast rent juridiskt gör väl det ingen skillnad? Alltså hon får väl inget annat straff om ett hårprov visar att hon är en frekvent brukare än hon får om hon och innehållet i påsen testar positivt.
Citera
2026-01-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drexel55
Om en håranalys skulle visa regelbundet kokainbruk så skulle det motivera att riksdagen ändrar sitt beslut att inte testa riksdagsledamöter för droger. https://omni.se/akesson-fullt-rimligt-att-drogtesta-hela-riksdagen/a/VPm1AJ
Ja precis. Det är mer utifrån arbetsgivarens intresse än rättsväsendets att testa hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in