2026-01-25, 03:29
Medlem
Så ett evigt jordeliv är skämmande [likasom som ett helvete rentav..kanske], men om man på sätt o vis återföds i annan ”kropp”…om o om igen kanske det långa loppet inte känns så tungt ?
Citera
2026-01-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag lägger ner det här nu. "Musiker tycker det är roligt att spela ett instrument i 50 år....." va fan, skämtar du nu eller? Hur kul är det i en EVIGHET? Fattar du inte vad ordet betyder eller?
Det är ju som att prata med en vägg.

Med dig är det som att prata med en vägg när det gäller dina föräldrar, men jag förstår varför du inte vill svara på det, du vill inte erkänna att du hellre hade velat att dina föräldrar varit friska och levt 20 år längre tid. Du kan inte sätta en gräns på hur länge du vill träffa dina föräldrar, för det skulle vara cyniskt och känslokallt.

Och återigen verkar du inte förstå att musikern inte behöver spela ett enda instrument i en evighet, människor behöver inte gå på Liseberg i en evighet, man varierar sig i livet, och efter en stund så tycker man det är roligt att spela instrumentet och gå på Liseberg igen. Människan fungerar så, och det fungerar även i all evighet, man kommer inte att tröttna på att göra andra saker en stund, för att sedan senare, kanske 1500 år senare spela instrumentet igen och gå på Liseberg. Under dom 1500 åren så kan man göra massor med andra saker, eller inte göra någonting alls, bara kanske slappa i hängmattan i 10 år.

En tanke, hur många gånger/hur många år kan en människa äta mat innan man tröttnar på att äta mat?
Citera
2026-01-25, 10:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Med dig är det som att prata med en vägg när det gäller dina föräldrar, men jag förstår varför du inte vill svara på det, du vill inte erkänna att du hellre hade velat att dina föräldrar varit friska och levt 20 år längre tid. Du kan inte sätta en gräns på hur länge du vill träffa dina föräldrar, för det skulle vara cyniskt och känslokallt.

Och återigen verkar du inte förstå att musikern inte behöver spela ett enda instrument i en evighet, människor behöver inte gå på Liseberg i en evighet, man varierar sig i livet, och efter en stund så tycker man det är roligt att spela instrumentet och gå på Liseberg igen. Människan fungerar så, och det fungerar även i all evighet, man kommer inte att tröttna på att göra andra saker en stund, för att sedan senare, kanske 1500 år senare spela instrumentet igen och gå på Liseberg. Under dom 1500 åren så kan man göra massor med andra saker, eller inte göra någonting alls, bara kanske slappa i hängmattan i 10 år.

En tanke, hur många gånger/hur många år kan en människa äta mat innan man tröttnar på att äta mat?
Eller slappa i hängmattan I tusen miljarder år.
Dina tidsangivelser är helt irrelevanta i en
evighet. Men jag inser att du inte fattar vidden av begreppet.
Fortsätt med dina barnsliga fantasier du, jag har tröttnat på diskussionen.
Citera
2026-01-25, 10:40
Medlem
Citat:
Eller slappa i hängmattan I tusen miljarder år.

Ja, om man vill det, men jag tror ingen vill slappa ens 10 år, kanske en halv dag. Poängen var att man kan göra vad man vill, ingen kan tvinga en att jobba t.ex.

Citat:
Dina tidsangivelser är helt irrelevanta i en
evighet. Men jag inser att du inte fattar vidden av begreppet.
Fortsätt med dina barnsliga fantasier du, jag har tröttnat på diskussionen.

Återigen svarar du inte på när du vill sluta träffa dina föräldrar, eller när man tröttnar på att äta mat. Jag tror du förstår vad jag är ute efter, men du ignorerar det eftersom du vet att jag har en poäng.
Citera
2026-01-25, 13:37
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ja, om man vill det, men jag tror ingen vill slappa ens 10 år, kanske en halv dag. Poängen var att man kan göra vad man vill, ingen kan tvinga en att jobba t.ex.

Nä, det flyger väl in stekta sparvar i munnen på en antar jag. För ingen kommer ju att jobba i affären eller i matindustrin eller i transportsektorn. Hus och vägar kommer att bygga sig själva liksom bilar och elektroniska apparater. Kläder kommer att sy sig själva etc etc.

Fattar du hur barnsliga dina önskedrömmar är?

Citat:
Återigen svarar du inte på när du vill sluta träffa dina föräldrar, eller när man tröttnar på att äta mat. Jag tror du förstår vad jag är ute efter, men du ignorerar det eftersom du vet att jag har en poäng.
Nej, du har ingen poäng. Jag umgicks inte speciellt mycket med mina föräldrar sedan jag flyttat hemifrån, de var bra föräldrar och gav mig en bra uppväxt men sedan man flyttat har man inte så mycket gemensamt. De bodde också långa perioder utomlands så under den tiden kunde de lika gärna ha varit döda, eller hur.
Min fru sa upp kontakten med sina föräldrar när hon var 25 för att de var alkoholiserade idioter. Skulle hon vilja träffa dem i en evighet? Definitivt inte.
Ditt resonemang/dina fantasier är inte direkt genomtänkta. Många har föräldrar de inte vill träffa, min fru är inte unik på det viset.

Man tröttnar inte på att äta mat eftersom det är något kroppen kräver, det är en fysisk process som inte är viljestyrd. Du kan lika gärna fråga när man tröttnar på att andas.
Citera
2026-01-25, 14:55
Medlem
Citat:
Nä, det flyger väl in stekta sparvar i munnen på en antar jag.

Nästan, när Gud skapade jorden och Adam och Eva så hade dom fri tillgång till mat, dom behövde inte jobba för det:

"Gud sade: »Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta... Herren Gud lät alla slags träd växa upp ur marken, sådana som var ljuvliga att se på och goda att äta av. " (1 Mose 1:29 2:9 Bibel2000)

Efter synden var dom tvungna att arbeta för sin föda, eftersom dom kickades ut från det Gud hade anordnat för dom:

"Till mannen sade han:
»Du som lyssnade till din hustru och åt av trädet som jag förbjöd dig att äta av, förbannad skall marken vara för din skull.
Med möda skall du hämta din näring från den så länge du lever, törne och tistel skall den ge dig.
Du skall äta av växterna på marken, du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden.
" (1 Mose 3:17-19 Bibel2000)

Citat:
För ingen kommer ju att jobba i affären eller i matindustrin eller i transportsektorn.

Som sagt, mat kommer att finnas i överflöd, det paradis som Gud hade skapat kommer tillbaka i den nya ordningen. Då är man inte tvungen att jobba för att äta mat, man får det gratis, och då kanske man vill jobba i affären eller i matindustrin eller i transportsektorn(om det nu kommer att existera), eftersom det är frivilligt.

Citat:
Hus och vägar kommer att bygga sig själva liksom bilar och elektroniska apparater. Kläder kommer att sy sig själva etc etc.

Det står inget i bibeln om vägar, bilar och elektroniska apparater. Men hus kommer människor själva att bygga till sig själva, inte till andra:

"De lidanden som varit är glömda, jag ser dem inte längre.
Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord.
Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på.
Nej, gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar... De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt.
Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda.
De skall inte arbeta förgäves
" (Jes 65:16-18 Bibel2000)

Och då har man nog större lust att jobba, om man bygger huset åt sig själv.

Citat:
Fattar du hur barnsliga dina önskedrömmar är?

Personangrepp är dåliga argument för din sak, det är ett argumentationsfel.

Citat:
Nej, du har ingen poäng. Jag umgicks inte speciellt mycket med mina föräldrar sedan jag flyttat hemifrån, de var bra föräldrar och gav mig en bra uppväxt men sedan man flyttat har man inte så mycket gemensamt. De bodde också långa perioder utomlands så under den tiden kunde de lika gärna ha varit döda, eller hur.

Ah ok, det kanske förklarar saker och ting. Men många har goda relationer med sina föräldrar, och ledsna när dom dör, och skulle gärna vilja umgås med dom 20 år till, så att ta dig som exempel var kanske dåligt?

Citat:
Min fru sa upp kontakten med sina föräldrar när hon var 25 för att de var alkoholiserade idioter. Skulle hon vilja träffa dem i en evighet? Definitivt inte.

Du vet nog att det inte är vad jag argumenterat för, återigen ett argumentationsfel.

Citat:
Ditt resonemang/dina fantasier är inte direkt genomtänkta. Många har föräldrar de inte vill träffa, min fru är inte unik på det viset.

"Många"? Det tror jag inte, jag tror vi har levt våra liv i olika sociala sammanhang, där du verkar ha dåliga erfarenheter, och det speglar sig ofta i cyniskhet.

Citat:
Man tröttnar inte på att äta mat eftersom det är något kroppen kräver, det är en fysisk process som inte är viljestyrd.

Fast jag pratar om att njuta av mat, olika mat, tröttnar man på att njuta av mat?

Citat:
Du kan lika gärna fråga när man tröttnar på att andas.

Man kan nog tröttna på att andas dålig luft, och därför flyttar till ett ställe med frisk luft.
Citera
2026-01-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Om Gud är god vilket alla religiösa, oberoende av religion vill påstå - kommer han/hon/hen/det att se att jag gjorde det bästa jag kunde med livet jag fick. Att jag försökte se det mänskliga i folks beteenden. Skämdes för mina misstag och lät andra ta del i mina framgångar.

Om samma Gud vill döma mig till helvetet för att jag inte kastade mig på mina knän och bad om ursäkt för min existens, att jag inte grät i skräck för svaveleldar, är samma Gud inte god i min mening. Och jag hör hemma i helvetet där goda människor som inte hatar andra människor hör hemma.

En god Gud hade inte förkastat folk som försökte göra rätt, en ond Gud hade om dom inte bad om förlåtelse för att dom var det han/hon/hen/det gjorde dom till.

Så allt jag kan göra är att försöka vara en bra prick. Lämna världen litet litet litet bätte än när jag kom in i den. Förlåta mer. Skratta mer. Lyfta upp folk mer.

Genom att inte tro, genom att inte kasta mig på mina knän, genom att bara göra vad jag tror är rent, sant, och svårt - bevisar jag guds godhet. Folk som väljer att hata andra för att dom inte underkastar sig lika mycket - dom bevisar Guds ondska. Och om Gud är ond, vad bryr jag mig om helvetet?

Du är närmare är vad du själv tror
Du verkar tror att följa Jesus handlar om att underkasta sig och "falla på knä". Nej, det handlar om att gå bredvid Jesus.
Du hamnar inte i helvetet för att du inte ber om ursäkt för vem du är.

Du sa:
"Förlåta mer. Skratta mer. Lyfta upp folk mer."

Vi som är starka är skyldiga att hjälpa de svaga med deras bördor och får inte tänka på oss själva." — Romarbrevet 15:1
Citera
2026-01-25, 16:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Som sagt, mat kommer att finnas i överflöd, det paradis som Gud hade skapat kommer tillbaka i den nya ordningen. Då är man inte tvungen att jobba för att äta mat, man får det gratis, och då kanske man vill jobba i affären eller i matindustrin eller i transportsektorn(om det nu kommer att existera), eftersom det är frivilligt.
Man får det gratis. Jaha. Och maten uppstår av sig själv? Grisarna slaktar, styckar och steker sig själva?
Grönsaker sår och skördar sig själva, bröd bakar sig själv och allt transporteras till affären. Fossilfritt så klart eftersom ingen kommer att jobba i den tunga, farliga och skitiga oljeindustrin.
Korna kommer att mjölka sig själva och pastörisera och förpacka mjölken i tetrapack.
Apelsiner och bananer och andra exotiska frukter kommer att flyga hit på egen hand.

Citat:
Det står inget i bibeln om vägar, bilar och elektroniska apparater. Men hus kommer människor själva att bygga till sig själva, inte till andra:
Och då har man nog större lust att jobba, om man bygger huset åt sig själv.
Så offentliga byggnader som sjukhus, teatrar, bibliotek, tågstationer, flygplatser etc kommer inte att finnas. Eller du kanske vill mena att de sjuka ska bygga sjukhusen, teaterbesökarna ska bygga teatrarna, flygresenärerna ska bygga flygplatserna, etc. Vem bygger flygplanen förresten? Vem bryter järnmalmen som sedan förädlas till stål i ett farligt, skitigt och bullrigt stålverk där ingen vill jobba?
Vem tar fram råmaterialet till det hus du ska bygga själv? Ska du själv dra all el, ska du lägga vatten och avlopp, ska du tillverka fönsterglas själv? Betong, tegel, armeringsjärn, osv, ska du tillverka det själv?

Citat:
Du vet nog att det inte är vad jag argumenterat för, återigen ett argumentationsfel.
Nej, inget argumentationsfel. Jag påpekar bara fakta, en hel del människor har föräldrar som inte borde vara föräldrar.

Citat:
"Många"? Det tror jag inte, jag tror vi har levt våra liv i olika sociala sammanhang, där du verkar ha dåliga erfarenheter, och det speglar sig ofta i cyniskhet.
Oavsett hur många, att en del människor är olämpliga som föräldrar är ju glasklart. Ska man umgås med dem i en evighet?

Citat:
Fast jag pratar om att njuta av mat, olika mat, tröttnar man på att njuta av mat?
Ja. När du ätit alla dina favoriträtter ett oändligt antal gånger så är du garanterat trött på dem.
Eller nej, du fattar ju inte vad en evighet är, så var det ju.

Hela ditt resonemang är så oerhört naivt och barnsligt så jag misstänker att du antingen trollar eller är intellektuellt handikappad.
Citera
2026-01-25, 19:15
Medlem
Citat:
Man får det gratis. Jaha. Och maten uppstår av sig själv?

Vad jag vet så växer frukter på träd helt av sig själva, och grönsaker växer i ett varmt klimat av sig själva. Menar du att det är enbart på grund av människans arbete som frukterna och grönsakerna uppstår? Ja i ett kallt eller torrt klimat måste människor arbeta i sitt anletes svett, men i en miljö som Adam och Eva hade så växte maten på träden, bokstavligen. Dom behövde inte slita för sin föda med möda och sitt anletes svett, men det behöver vi göra idag.

Citat:
Grisarna slaktar, styckar och steker sig själva?

Adam och Eva åt inte kött, det var inte förrän efter floden som människor fick äta allt som lever och rör sig:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna." (1 Mose 9:3 Bibel2000)

Citat:
Grönsaker sår och skördar sig själva,

Grönsaker sår sig själva, att plocka grönsakerna måste man göra, eller menar du att dom måste flyga in i munnen på dig för att det ska gälla?

Citat:
bröd bakar sig själv

Ja, baka bröd kan man göra om man vill, det ingår i den växtlighet som Adam och Eva fick äta av.

Citat:
och allt transporteras till affären.

Jag tror inte att det kommer att finnas bilar, men visst, jag tror att man bjuder varandra på mat i t.ex. marknader.

Citat:
Fossilfritt så klart eftersom ingen kommer att jobba i den tunga, farliga och skitiga oljeindustrin.

Ja, förmodligen kommer man inte att använda sig av olja eftersom det är en ändlig resurs, kanske i en viss utsträckning.

Citat:
Korna kommer att mjölka sig själva

Det står inte i bibeln om mjölk ingår i att "äta kött", eller att det blir tillåtet eftersom djuret inte dör. Så om man vill dricka mjölk, så får man gå ut och mjölka själv, det har man gjort i århundraden.

Citat:
och pastörisera och förpacka mjölken i tetrapack.

Om man har det för eget bruk så behövs det inte.

Citat:
Apelsiner och bananer och andra exotiska frukter kommer att flyga hit på egen hand.

Det står inte hur klimatet över hela jorden kommer att vara, det står inte var människor kommer att bo. Möjligtvis att man vill bo i kallare områden, och då kanske man får avstå från Apelsiner och bananer och äta något annat. Eller att man kanske bor periodvis i kallare klimat och flyttar vart 10:e år till varmare klimat. Det finns alla möjliga kombinationer, du är så fast i ditt materiella och territoriella tankesätt att du inte kan tänka dig att man kan leva på något annat sätt.

Citat:
Så offentliga byggnader som sjukhus, teatrar, bibliotek, tågstationer, flygplatser etc kommer inte att finnas. Eller du kanske vill mena att de sjuka ska bygga sjukhusen, teaterbesökarna ska bygga teatrarna, flygresenärerna ska bygga flygplatserna, etc. Vem bygger flygplanen förresten?

Jag tror inte flygplan kommer att finnas, i alla fall inte sådana som drivs av olja, eftersom oljan är en ändlig resurs. Sjukhus kommer inte att behövas eftersom ingen blir sjuk:

"Ingen i staden skall säga: »Jag är sjuk«
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«
" (Jes 33:24 Upp 21:3-4 Bibel2000)

Citat:
Vem bryter järnmalmen som sedan förädlas till stål i ett farligt, skitigt och bullrigt stålverk där ingen vill jobba?
Vem tar fram råmaterialet till det hus du ska bygga själv? Ska du själv dra all el, ska du lägga vatten och avlopp, ska du tillverka fönsterglas själv? Betong, tegel, armeringsjärn, osv, ska du tillverka det själv?

Det står inte i bibeln, men du tänker bara i banor av dagens samhällen.

Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Nej, inget argumentationsfel. Jag påpekar bara fakta, en hel del människor har föräldrar som inte borde vara föräldrar.

Om dom är alkoholiserade idioter så har dom ingen plats i den nya ordningen.

Citat:
Oavsett hur många, att en del människor är olämpliga som föräldrar är ju glasklart. Ska man umgås med dem i en evighet?

Nej, onda människor kommer inte att få leva för evigt.

Citat:
Ja. När du ätit alla dina favoriträtter ett oändligt antal gånger så är du garanterat trött på dem.
Eller nej, du fattar ju inte vad en evighet är, så var det ju.

Hur många gånger/hur många år måste man äta för att man ska tröttna på att äta?

Citat:
Hela ditt resonemang är så oerhört naivt och barnsligt så jag misstänker att du antingen trollar eller är intellektuellt handikappad.

Du verkar inte så smart själv när du inte har koll på dom mest grundläggande lärorna i bibeln, utan antar en massa felaktigheter som jag hela tiden måste rätta till.
Citera
2026-01-26, 10:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad jag vet så växer frukter på träd helt av sig själva, och grönsaker växer i ett varmt klimat av sig själva. Menar du att det är enbart på grund av människans arbete som frukterna och grönsakerna uppstår? Ja i ett kallt eller torrt klimat måste människor arbeta i sitt anletes svett, men i en miljö som Adam och Eva hade så växte maten på träden, bokstavligen. Dom behövde inte slita för sin föda med möda och sitt anletes svett, men det behöver vi göra idag.

Adam och Eva åt inte kött, det var inte förrän efter floden som människor fick äta allt som lever och rör sig:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna." (1 Mose 9:3 Bibel2000)

Grönsaker sår sig själva, att plocka grönsakerna måste man göra, eller menar du att dom måste flyga in i munnen på dig för att det ska gälla?

Ja, baka bröd kan man göra om man vill, det ingår i den växtlighet som Adam och Eva fick äta av.

Jag tror inte att det kommer att finnas bilar, men visst, jag tror att man bjuder varandra på mat i t.ex. marknader.

Ja, förmodligen kommer man inte att använda sig av olja eftersom det är en ändlig resurs, kanske i en viss utsträckning.

Det står inte i bibeln om mjölk ingår i att "äta kött", eller att det blir tillåtet eftersom djuret inte dör. Så om man vill dricka mjölk, så får man gå ut och mjölka själv, det har man gjort i århundraden.

Om man har det för eget bruk så behövs det inte.

Det står inte hur klimatet över hela jorden kommer att vara, det står inte var människor kommer att bo. Möjligtvis att man vill bo i kallare områden, och då kanske man får avstå från Apelsiner och bananer och äta något annat. Eller att man kanske bor periodvis i kallare klimat och flyttar vart 10:e år till varmare klimat. Det finns alla möjliga kombinationer, du är så fast i ditt materiella och territoriella tankesätt att du inte kan tänka dig att man kan leva på något annat sätt.

Jag tror inte flygplan kommer att finnas, i alla fall inte sådana som drivs av olja, eftersom oljan är en ändlig resurs. Sjukhus kommer inte att behövas eftersom ingen blir sjuk:

"Ingen i staden skall säga: »Jag är sjuk«
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«
" (Jes 33:24 Upp 21:3-4 Bibel2000)

Det står inte i bibeln, men du tänker bara i banor av dagens samhällen.

Om dom är alkoholiserade idioter så har dom ingen plats i den nya ordningen.

Nej, onda människor kommer inte att få leva för evigt.

Hur många gånger/hur många år måste man äta för att man ska tröttna på att äta?

Du verkar inte så smart själv när du inte har koll på dom mest grundläggande lärorna i bibeln, utan antar en massa felaktigheter som jag hela tiden måste rätta till.

Jag skiter i vad det står i bibeln. Mitt resonemang utgår från sunt förnuft men det faller ju på hälleberget, kan man säga.
Hur man kan stänga av sitt intellekt till den milda grad att man håler tokerierna i bibeln för bokstavligt sanna framstår för mig som skrämmande. Men det är ju så hjärntvätt fungerar, JV är varken den första eller sista sekten som förvandlar sina medlemmars hjärnor till gröt.
Citera
2026-01-26, 12:09
Medlem
Citat:
Jag skiter i vad det står i bibeln.

Vad gör du här då? På ett religionsforum om du struntar i religion?
Citera
2026-01-26, 12:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad gör du här då? På ett religionsforum om du struntar i religion?

Jag struntar inte i religion per se, jag är väldigt intresserad av buddhism och advaita vedant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in