2026-01-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du tycker inte att vi hade en bättre kultur för 150 år sen än vi har nu i vår progressiva ateistiska utopi?

1500 år sen gällde bara männen och ritade kartgränser ...

Kartgränser leder 100 % till krigskatastrofer av bara männen och tillverkade vapen. Mycket låg hjärn kacpitet!!!
Citera
2026-01-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Du kan fortfarande tillbe gamla nordiska gudarna om du tycker så?

Jag kände aldrig till gamla nordiska MÄNNEN och gudar...
Citera
2026-01-25, 17:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
1500 år sen gällde bara männen och ritade kartgränser ...

Kartgränser leder 100 % till krigskatastrofer av bara männen och tillverkade vapen. Mycket låg hjärn kacpitet!!!
Fader förlåt honom för han vet inte vad han gör
Citera
2026-01-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Genom anden? Hur fungerar det rent tekniskt? Hade de WiFi, eller 5G?
Gud lägger sina ord i din mun. Du tänker hans tankar, och uttalar hans ord. I GT står det att profeter hör Guds röst. Jesus sa att Faderns ande talar genom dig.
Citera
2026-01-25, 17:12
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Men det finns ju en skapelseberättelse i Bibeln. Då fanns det en ansats att förklara hur världen skapades. Problemet är bara att den inte förklarar någonting. Eftersom de mänskliga författarna inte visste något om det. Men Gud vet ju allt och kunde väl då förmedla åtminstone några huvuddrag till sin son? Det hade ju inte behövt vara en komplett textbok i fysik men de kunde väl åtminstone förklarat något? T.ex. Att det finns solsystem och att djur har utvecklats genom evolutionen. Och inte genom magi. Men inget av detta kunde man förklara. Bibeln har absolut inte någon trovärdighet i någon del när man inte ens kunde förklara det viktigaste och det mest grundläggande.

Ett vanligt sätt att börja en berättelse är ju at ta det från början, därför har man med en skapelseberättelse. Även om den inte är viktig. Moseböckerna är du dock mycket äldre än Jesu födelse så något ev medskicka til Jesus hade inte gjort någon skillnad. Intrycket är ju dessutom att kommunikation mellan Gud och Jesus är ganska knapphändig och består mest i att Jesus för betydande tecken.
Citera
2026-01-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nej det vet vi inte alls. Vi vet fan ingenting.

Vi vet att universum i sin nuvarande form, har existerat sen big bang. Det är det enda vi vet.

Ingen astrofysiker påstår att universum inte kan ha existerat i en annan form innan Big bang, eller att det inte kan finnas oändliga former av universum, varav vi människor bara kan uppleva en form.

Dina kunskaper inom astrofysik lämnar mycket att önska.

Nu har jag förklarat detta för dig, säkert tio gånger, men det tycks inte gå in att du pratar mot bättre vetande.

Astrofysikerna vet bättre än dig, det är bara att acceptera.
Stämmer att du inte vet men jag vet.
Astrofysiker har aldrig påstått det du påstår.
Dessutom så är en astrofysiker inte speciellt smart och sitter man och forskar så snävt så är man långtifrån allmänbildad och att tro att sådana muppar förstår sig på tro och Gud så är man naiv.
Citera
2026-01-25, 17:14
Medlem
Citat:
Samhället tvingade dig och mig att leva på extra pengar...

Har faktisk ingen aning om vad du pratar om men samhället har inte tvingat mig att leva på extra pengar 🙄
Citera
2026-01-25, 17:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
För att du skall lära dig att inget kan bara ploppa upp av sig själv och få en livsform.
Ja det har redan uppstått i universum (du kan läsa om det i bibeln hur det gick till).
För att få energi måsta man ha materia, för att få materia måste man ha energi, utan detta kan inget skapas så hur du än vänder och vrider på det kan inget skapa sig själv.
Så hur skapades Gud? (Traditionella frågan för att bemöta detta)

Sen håller inte det där med energikonservering i kosmologi eller rent allmänt i allmänna relativitetsteorin. Om vi accepterar inflationsfasen i Big Bang teorin så skapades större delen av universums massa spontant under första expansionsfasen.

Vilken av skapelseberättelserna i Bibeln tror du sen är den sanna?
Citera
2026-01-25, 17:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vad fan betyder det?
En utmaning! Kan du komma på det?
Citera
2026-01-25, 17:17
Avslutad
Citat:
Jag kände aldrig till gamla nordiska MÄNNEN och gudar...
Men du kan fortfarande vara sammankopplade med det förflutna om du gör vissa uppoffringar om du söker ska du finna.

Men nu i denna tid är det många som är bortom all räddning sök gud och be sluta med all teknik din kropp och själ kommer må bättre du väljer i ditt liv vad du vill göra ingen annan kan göra det åt dig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kristendomen säger faktiskt inte att aliens inte finns så det är fullt möjligt att din skalle är skapad av aliens och kristendom är sant samtidigt.

Jag menar inte att all datering som är från 80 talet är felaktig, utan jag menar i just det här fallet.

De tog flera tester, och i de olika testerna fick de olika århundraden i varje test, sen tog de genomsnittet.
Sen finns det ungefär 20 andra saker som placerar den runt år 0, och en rimlig förklaring till det konstiga resultatet på koldateringen.

Som jag sa, ingen seriös forskare tror den är från medeltiden. Du har 20 andra tester och saker som placerar den runt år 0.

Ok låt oss säga att det är sant. Vad bevisar det då? Ett ansikte på en gubbe?

Lägg därtill att du har religioner som säger ungefär samma sak på lite olika sätt världen över genom all mänsklig historia. Aboriginerna på Australien som funnits där i 65,000+ år. Hur kom dom dit och vart har dom fått sin religion ifrån?

Att alla dessa religioner har ett och samma ursprung kan jag köpa men att alla dom är lögn och att just kristendomen med sina sketna 2000 år på nacken skulle vara sanningen är en omöjlighet. Det är inte den första religionen ur många avseenden, som nämnts ovan och judendomen.
Folk vill att just den ska vara sann men det har inget med verkligheten att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så hur skapades Gud? (Traditionella frågan för att bemöta detta)

Sen håller inte det där med energikonservering i kosmologi eller rent allmänt i allmänna relativitetsteorin. Om vi accepterar inflationsfasen i Big Bang teorin så skapades större delen av universums massa spontant under första expansionsfasen.

Vilken av skapelseberättelserna i Bibeln tror du sen är den sanna?
Gud är inte skapad, står klart och tydligt i Bibeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in