2025-09-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Någon som har förslag på något enkelt att ha hemma och "småäta" om man försöker gå ner i vikt?
Torkade bananer hade jag först men det var ju galet med kalorier i när man läste på.
Nu har jag torkade aprikoser men kanske finns något bättre?

Frukt överlag är väl bra. Men om man skulle missa eller orka att åka handla.

Ägg. Äter du rätt har du sen inget behov av att småäta. Så satsa hellre på att äta rätt sorts mat istället. Då kommer du inte heller att behöva gå upp i vikt igen. Men det är ju en resa du får göra. Det finns ju inget som kan kompensera för det du vill småäta. Brukar du småäta godis så är det ju godis du behöver för att få bort suget att småäta... Men ät så många ägg du vill varje gång så kommer du snart märks hur mätt du blir och då försvinner suget.
Citera
2025-10-15, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Salt är jag inget fan av.
Men det är lätt att sitta vid datorn/tvn och efter man ätit för 1-2-3 timmar sedan och bli lite småsugen på något.

Småsug kan vara misstolkad signal som inte alls är en äkta hunger.
Törst, salt- eller elektrolysobalans, sömnbrist, blodsocker, stress, e.t.c. kan trigga sötsug.
Fast om du har ett kcal-underskott är det knappast otänkbart att det faktiskt är en äkta hunger.
Oavsett vad som signalerar suget kan du blockera det när du listat ut vad det är.
Citera
2025-10-21, 12:46
Medlem
Jag vill dela med mig av erfarenheter.

Att inte testosteronnivåerna dalar är mycket viktigt, ja för att få bort magen och bli starkare, bättre muskler.
Därför tror jag inte det håller med 5-6 timmars sömn.

I perioder jag sover bättre "känns" det som testosteron-nivåerna blir högre. Man får inte samma sötsug som när man är "trött".
Möjligen kan ett zink-tillskott hjälpa till. Men jag anser inte man skall begräna kolhydraterna för mycket utan ha en balans.
På sista tiden har min sömn blivit sämre och jag äter då ganska mycket choklad. Försöker idag gå över till jordnötter men fettinnehållet är skrämmande och saltet inte så bra.

Ni som läser detta, satsa på sömnen, har ni möjligheter, ta en powernap vid datorn.
Citera
2025-11-02, 21:47
Medlem
Kan testa dela mina funderingar här och se om någon har några bra tips. För 2,5 år sedan började jag min viktnedgångsresa, det gick trögt i början men sen började jag lära mig min kropp och insåg att jag bara går nedåt på vågen när jag äter under 1000 kalorier per dag. Jag är i grunden inaktiv på grund av sjukdom så jag behöver jobba stenhårt med kosten. Körde på med detta upplägg och det gick riktigt bra. Efter ett år vägde jag in mig på - 25 kilo. Jag mådde tyvärr inte bättre i min sjukdom vilket var en förhoppning. Men jag var otroligt stolt över mig själv och det var roligt att se sig själv i spegeln igen.

Sen hände livet, jag stötte på en massa motgångar och började äta mer igen, på ett år till så hade jag gått upp alla kilon som jag tidigare gått ner, och allteftersom blev jag alltmer trött och sliten. Skyllde på att jag hade haft mkt att göra och på grund av detta försämrades i min sjukdom. I våras började jag om min viktresa och började gå ner i vikt igen. När jag tappat 10 kilo igen och kände att jag var på gång så slog extremvärmen till och jag blev ännu sämre, riktigt dålig till och med. Så jag ökade portionerna igen och tänkte att det kanske skulle hjälpa mig att orka lite mer. Några veckor senare upptäckte jag att mina naglar blivit helt förstörda, randiga och sköra, började googla och förstod då att jag troligtvis fått någon vitaminbrist. Där och då tänkte jag att det här kan vara något som min bantning orsakat så jag la ner allt vad bantning heter i väntan på att få ta lite blodprover.

2 månader senare får jag till slut ta prover och får besked att jag har brist på b12 och folsyra, men att det troligtvis ska räcka att köpa receptfria tillskott och äta ett tag för att få bättre värden. Ska ta nya prover på någon månad. Jag skulle vilja ta upp bantningen igen, men borde jag verkligen göra det? 🤔
Ekonomin är så pass risig att jag inte har råd att äta bra och näringsrik mat, jag får äta det som är billigt och det som blir över när barnen ätit helt enkelt. Så det blir svårt att anpassa så att man får i sig all näring man behöver på kaloriunderskott. Vitamintillskott fanns som tur var redan hemma så det behövde jag inte köpa. Men räcker det med dom för att kompensera det jag inte får i mig med maten? Eller borde jag avvakta och vara tjockis ett tag till tills alla värden ser bättre ut? Jag ändrar mig från minut till minut så jag ser om jag får några andra bra tips från er 😊
Citera
2025-11-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Kan testa dela mina funderingar här och se om någon har några bra tips. För 2,5 år sedan började jag min viktnedgångsresa, det gick trögt i början men sen började jag lära mig min kropp och insåg att jag bara går nedåt på vågen när jag äter under 1000 kalorier per dag. Jag är i grunden inaktiv på grund av sjukdom så jag behöver jobba stenhårt med kosten. Körde på med detta upplägg och det gick riktigt bra. Efter ett år vägde jag in mig på - 25 kilo. Jag mådde tyvärr inte bättre i min sjukdom vilket var en förhoppning. Men jag var otroligt stolt över mig själv och det var roligt att se sig själv i spegeln igen.

Sen hände livet, jag stötte på en massa motgångar och började äta mer igen, på ett år till så hade jag gått upp alla kilon som jag tidigare gått ner, och allteftersom blev jag alltmer trött och sliten. Skyllde på att jag hade haft mkt att göra och på grund av detta försämrades i min sjukdom. I våras började jag om min viktresa och började gå ner i vikt igen. När jag tappat 10 kilo igen och kände att jag var på gång så slog extremvärmen till och jag blev ännu sämre, riktigt dålig till och med. Så jag ökade portionerna igen och tänkte att det kanske skulle hjälpa mig att orka lite mer. Några veckor senare upptäckte jag att mina naglar blivit helt förstörda, randiga och sköra, började googla och förstod då att jag troligtvis fått någon vitaminbrist. Där och då tänkte jag att det här kan vara något som min bantning orsakat så jag la ner allt vad bantning heter i väntan på att få ta lite blodprover.

2 månader senare får jag till slut ta prover och får besked att jag har brist på b12 och folsyra, men att det troligtvis ska räcka att köpa receptfria tillskott och äta ett tag för att få bättre värden. Ska ta nya prover på någon månad. Jag skulle vilja ta upp bantningen igen, men borde jag verkligen göra det? 🤔
Ekonomin är så pass risig att jag inte har råd att äta bra och näringsrik mat, jag får äta det som är billigt och det som blir över när barnen ätit helt enkelt. Så det blir svårt att anpassa så att man får i sig all näring man behöver på kaloriunderskott. Vitamintillskott fanns som tur var redan hemma så det behövde jag inte köpa. Men räcker det med dom för att kompensera det jag inte får i mig med maten? Eller borde jag avvakta och vara tjockis ett tag till tills alla värden ser bättre ut? Jag ändrar mig från minut till minut så jag ser om jag får några andra bra tips från er 😊

Jag tror mest du saknar kunskap på vad som är bra mat för kroppen. Man behöver inte banta för att må toppen och bli smal. Äter du rätt så löser sig automatiskt och det behöver inte vara dyrt att äta bra. Banta har du säkert redan märkt inte fungerar. Visst går du ner i vikt men det är en ohälsosam viktnedgång och du mår därför sämre. Du lär dig inte äta bra mat när du bantar.

Så mitt råd som rådgivare är att se maten som näring. Att bara försöka äta mat som är bra för din kropp. Kroppen belönar dig då med det du är ute efter. Du känner din kropp mindre än du tror skulle jag säga så försök känna den bättre. Det finns utmärka böcker så du behöver inte experimentera.
Citera
2025-11-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag tror mest du saknar kunskap på vad som är bra mat för kroppen. Man behöver inte banta för att må toppen och bli smal. Äter du rätt så löser sig automatiskt och det behöver inte vara dyrt att äta bra. Banta har du säkert redan märkt inte fungerar. Visst går du ner i vikt men det är en ohälsosam viktnedgång och du mår därför sämre. Du lär dig inte äta bra mat när du bantar.

Så mitt råd som rådgivare är att se maten som näring. Att bara försöka äta mat som är bra för din kropp. Kroppen belönar dig då med det du är ute efter. Du känner din kropp mindre än du tror skulle jag säga så försök känna den bättre. Det finns utmärka böcker så du behöver inte experimentera.

Tack för svar 😊 Jag har en hel del kunskap om vad som är bra mat, men jag har också tre npfbarn som är mer eller mindre selektiva i kosten. En som verkligen behöver gå upp i vikt dessutom som bara äter vissa maträtter. Så jag behöver laga berikad mat till det barnet. Det handlar om grillkorv, falukorv, chicken nuggets, plättar, korvstroganoff och köttfärssås ungefär. Det är dom rätter det underviktiga barnet går runt på.

På sista tiden har jag gått på stadsmissionen och hämtat matkassar och där får vi en del färdiglagad mat från resturangbuffe och det är mest den jag ätit av så får dom få pengar vi har gå till barnens mat, lite utgångna varor, mjölk, fil och grönsaker får vi också så jag försöker variera med det. Äter mycket kyckling och kött när vi får det för jag tänker att jag behöver få i mig mer protein. Men eftersom det redan är färdiglagat och ofta i sås osv så är det svårt att ha koll på kalorier. Mkt potatis försöker jag också äta eftersom det är billigt och mättar bra.

Jag ska absolut läsa på så mycket jag kan, jag har alltid varit noga med att fördjupa mig i det jag gör. Första gången jag gick ner så åt jag betydligt bättre mat för då såg ekonomin bättre ut. (Lagade flera rätter per måltid så att alla skulle äta) Troligtvis därför jag inte upplevde samma problem den gången. Sen tvingades vi att flytta till dyrare boende för att få vardagen att gå ihop och nu räcker inte pengarna helt enkelt så jag har istället ätit sämre mat och minskat portionerna istället för att klara av att ligga på ett underskott. Men jag kanske helt enkelt borde strunta i kaloriräkning då och precis som du säger, välja den bästa maten jag kan. I alla fall tillsvidare 😊
Citera
2025-11-04, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Tack för svar 😊 Jag har en hel del kunskap om vad som är bra mat, men jag har också tre npfbarn som är mer eller mindre selektiva i kosten. En som verkligen behöver gå upp i vikt dessutom som bara äter vissa maträtter. Så jag behöver laga berikad mat till det barnet. Det handlar om grillkorv, falukorv, chicken nuggets, plättar, korvstroganoff och köttfärssås ungefär. Det är dom rätter det underviktiga barnet går runt på.

På sista tiden har jag gått på stadsmissionen och hämtat matkassar och där får vi en del färdiglagad mat från resturangbuffe och det är mest den jag ätit av så får dom få pengar vi har gå till barnens mat, lite utgångna varor, mjölk, fil och grönsaker får vi också så jag försöker variera med det. Äter mycket kyckling och kött när vi får det för jag tänker att jag behöver få i mig mer protein. Men eftersom det redan är färdiglagat och ofta i sås osv så är det svårt att ha koll på kalorier. Mkt potatis försöker jag också äta eftersom det är billigt och mättar bra.

Jag ska absolut läsa på så mycket jag kan, jag har alltid varit noga med att fördjupa mig i det jag gör. Första gången jag gick ner så åt jag betydligt bättre mat för då såg ekonomin bättre ut. (Lagade flera rätter per måltid så att alla skulle äta) Troligtvis därför jag inte upplevde samma problem den gången. Sen tvingades vi att flytta till dyrare boende för att få vardagen att gå ihop och nu räcker inte pengarna helt enkelt så jag har istället ätit sämre mat och minskat portionerna istället för att klara av att ligga på ett underskott. Men jag kanske helt enkelt borde strunta i kaloriräkning då och precis som du säger, välja den bästa maten jag kan. I alla fall tillsvidare 😊

Förstår din situation. Du skulle komma långt även i din situation om du hade mer på fötterna. Du kommer nog tänka "tänk om jag visste detta innan". Speciellt när du märker effekterna av att äta rätt grejer. Om du ger det en chans. Det är få som gör så jag förstår om du inte vill.

Kan rekommendera boken "Matrevolutionen - Ät dig frisk med riktig mat". Då slipper du googla och fastna på sidor som inte är så bra inom ämnet. I boken står det om allt du behöver kunna. Där tar de upp kaloriräkning och varför det inte fungerar. Vilken kost som fungerar. Hur en med diabetes eller övervikt kan äta sig friskare. Boken är från 2014 men det har inte hänt något nytt inom kostråden sedan dess. Den kostar ingenting begagnad.
Jag samlar på böcker och redan i hälsoböcker från tidigt 1900 tal så kan man läsa om hur man bör äta för att hålla kroppen frisk. Så det är inte kontroversiellt ämne egentligen men den skadliga maten idag gör oss beroende och det är därför människor som äter sig sjuka och överviktiga inte överger den kosten. Får du frågor så hjälper jag gärna. Har över 20 års erfarenhet.
Citera
2026-01-12, 17:54
Medlem
Krånglar inte folk till det för sig när de försöker gå ner i vikt?

Dieter och metoder.

Jag försöker själv gå ner i vikt och kilona rasar av. Av sig själv. Det känns som jag hittat ett sätt som kommer att fungera över tid. Jag späker mig inte.

Det enda jag gjort är absolut tvärnit på socker och ett minimalt intag av vetemjöl.

Alltså. Jag har tagit bort allt skit. Det är inte svårt. Man behöver inte äta nyttigt, gå på gym, ändra hela sitt liv.
Man behöver bara ta bort skiten! Läsk, chips, godis, kakor, kaffebröd, snabbmat, pizza, ENERGIDRICKA, pommes frittes, alkohol och pasta.
Processad färdigmat. Korv, färdiggjorda hamburgare fyllda med dynga.

Listan är oändlig på SKIT som man stoppar i sig. Sluta ät skit!

Jag levde på sån där dynga. Det är slut med det nu. Nu äter jag vanlig mat. En macka och ett ägg och en kopp te med en klick honung på morronen sedan max 400 gram mat till lunch och något lätt på kvällen. Jag väger maten för att inte vräka i mig onödigt mycket.
På helgen är det vanligt käk, vin och öl.

Och så går jag rask promenad 1 timme varje dag.

-10 kg på 2 mån. Ska av med 10 till.

Mår som en prins.
Citera
2026-01-25, 09:54
Avstängd
Monerokungens avatar
Mycket skitsnack i denna tråden 😃

Kcal in kcal ut är det som gäller är den STÖRSTA MYTEN SOM FINNS!

Då är frågan! Hur kan vissa som går 10000 steg och äter ENDAST SALLAD i 6 månader stå stilla på vågen?

Medans vissa äckel kan sitta framför datorn och äta chips läsk pizza choklad VARJE dag utan att gå upp i vikt?

Män där ute! Kommer ni ihåg när man var ung så kunde man äta vad man ville, och nu är det mycket svårare att tappa vad man än gör?

Det kallas hormoner! Samt att vissa äter mediciner som försvårar. För kvinnor pcos och massa annat!

Kcal in vs ut, stämmer ibland . Inte alltid så släpp det
Citera
2026-01-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen

Då är frågan! Hur kan vissa som går 10000 steg och äter ENDAST SALLAD i 6 månader stå stilla på vågen?

Det kan de inte. Exakt alla som säger att de knappt äter något eller bara äter sallad och ändå går upp eller står stilla i vikt ljuger.
Citera
2026-01-25, 16:54
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Det kan de inte. Exakt alla som säger att de knappt äter något eller bara äter sallad och ändå går upp eller står stilla i vikt ljuger.

Stämmer ej!

Tar du 1000 män alla väger 80 kilo. Dom får äta Identiskt mat. Dom är Inlåsta i ett hus. Dom kan OMÖJLIGT tjuväta. Dom gör Identiska aktiviteter.

Så kommer inte vikten vara jämnt mellan männen. Så nej det du säger stämmer ej.
Citera
2026-01-25, 17:05
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Stämmer ej!

Tar du 1000 män alla väger 80 kilo. Dom får äta Identiskt mat. Dom är Inlåsta i ett hus. Dom kan OMÖJLIGT tjuväta. Dom gör Identiska aktiviteter.

Så kommer inte vikten vara jämnt mellan männen. Så nej det du säger stämmer ej.
Du kan ju inte ta ett annat exempel för att "bevisa" din "poäng"! Håll dig till kryptovalutor istället!

Ingen jävel som äter sallad och går 10k steg om dagen står still i vikt efter sex månader, de ljuger! Bara att kolla på den 1000lb life, alla jävlar ljuger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in