Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Jag tror mest du saknar kunskap på vad som är bra mat för kroppen. Man behöver inte banta för att må toppen och bli smal. Äter du rätt så löser sig automatiskt och det behöver inte vara dyrt att äta bra. Banta har du säkert redan märkt inte fungerar. Visst går du ner i vikt men det är en ohälsosam viktnedgång och du mår därför sämre. Du lär dig inte äta bra mat när du bantar.
Så mitt råd som rådgivare är att se maten som näring. Att bara försöka äta mat som är bra för din kropp. Kroppen belönar dig då med det du är ute efter. Du känner din kropp mindre än du tror skulle jag säga så försök känna den bättre. Det finns utmärka böcker så du behöver inte experimentera.
Tack för svar 😊 Jag har en hel del kunskap om vad som är bra mat, men jag har också tre npfbarn som är mer eller mindre selektiva i kosten. En som verkligen behöver gå upp i vikt dessutom som bara äter vissa maträtter. Så jag behöver laga berikad mat till det barnet. Det handlar om grillkorv, falukorv, chicken nuggets, plättar, korvstroganoff och köttfärssås ungefär. Det är dom rätter det underviktiga barnet går runt på.
På sista tiden har jag gått på stadsmissionen och hämtat matkassar och där får vi en del färdiglagad mat från resturangbuffe och det är mest den jag ätit av så får dom få pengar vi har gå till barnens mat, lite utgångna varor, mjölk, fil och grönsaker får vi också så jag försöker variera med det. Äter mycket kyckling och kött när vi får det för jag tänker att jag behöver få i mig mer protein. Men eftersom det redan är färdiglagat och ofta i sås osv så är det svårt att ha koll på kalorier. Mkt potatis försöker jag också äta eftersom det är billigt och mättar bra.
Jag ska absolut läsa på så mycket jag kan, jag har alltid varit noga med att fördjupa mig i det jag gör. Första gången jag gick ner så åt jag betydligt bättre mat för då såg ekonomin bättre ut. (Lagade flera rätter per måltid så att alla skulle äta) Troligtvis därför jag inte upplevde samma problem den gången. Sen tvingades vi att flytta till dyrare boende för att få vardagen att gå ihop och nu räcker inte pengarna helt enkelt så jag har istället ätit sämre mat och minskat portionerna istället för att klara av att ligga på ett underskott. Men jag kanske helt enkelt borde strunta i kaloriräkning då och precis som du säger, välja den bästa maten jag kan. I alla fall tillsvidare 😊