2026-01-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kanske är du också härdad mot sanning och kärlek. Bibeln pratar ofta om "hårda hjärtan".

Nej jag föddes till frihet och följer mitt hjärtan och min hjärna. Inget religioner lr sekt lr grupp. Jag är inte intresserad av vänkrets och babbla om jord och himmel. Skvaller svammel politik gnäller m.m.
Jag har en intuition om liv och hur samhället fungerar. Där jag är absolut inte med samhället som krog teater och handla saker m.m.

Jag kommer aldrig dricka kaffe lr alkohol lr sockerintag på hög dos lr äta skräpet mat m.m.

Skolan och gymnasiet försökte hjärntvätta mig till troende och måste vara med vänner grupptryck m.m. Jag lyckade slingra ur och försvann. Undvek allt där är sektkultur..

Exempelvis: DU MÅSTE LÄSA EN BIBLENBOK OCH DU MÅSTE ÄLSKA GUD JESUS!
-Jag tänker va? Vad? Där jag är inte hemma i kulturellt om samhället och kyrka ...

Jag avskyr ISLAM 1000 ggr mer så mycket. Och alla religioner som hjärntvättar människor som varit barn ....
Jag gick bakåt och höll mig borta...
Citera
2026-01-25, 16:35
Medlem
Citat:
Det du beskriver är en vanlig ateistisk förklaring som många ateister delar. Det jag menar är att den inte stämmer så bra med verkligheten.

Det är mer av, "jag förstår inte det här, så här är min binära förklaring".

Om du vill köra på den linjen så kan du försöka förklara hur det skrevs profesior om jesus och exakt vad han skulle göra i sitt liv och vad som skulle hända av flera olika personer och hur det skulle sluta flera hundra år innan det hände, och hur allt sedan blev fulländat och hur 12 följare sedan valde att dö hellre än att ta tillbaka sina vittnesmål om hur de sett en man bli korsfäst och sedan komma tillbaka till liv.

Allt det här är historiska fakta och om du bestrider en enda del av detta händelseförlopp så finns det ingen historiker, inte ens ateistisk som skulle ta dig seriöst. Frågan är bara hur du ska förklara det.

Och det här är bara början, när du lyckas förklara det här finns det 50 andra saker du måste förklara. Men vi kan börja med det mest grundläggande
Du föreslår att det finns en vetenskaplig konsensus om att huvuddragen i Bibeln är sanna. Men det stämmer inte. Du hittar bara på att det skulle vara så. Vi har ingen möjlighet att egentligen kontrollera någonting i Bibeln. Allt kan vara påhittat.
Citera
2026-01-25, 16:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Nej jag föddes till frihet och följer mitt hjärtan och min hjärna. Inget religioner lr sekt lr grupp. Jag är inte intresserad av vänkrets och babbla om jord och himmel. Skvaller svammel politik gnäller m.m.
Jag har en intuition om liv och hur samhället fungerar. Där jag är absolut inte med samhället som krog teater och handla saker m.m.

Jag kommer aldrig dricka kaffe lr alkohol lr sockerintag på hög dos lr äta skräpet mat m.m.

Skolan och gymnasiet försökte hjärntvätta mig till troende och måste vara med vänner grupptryck m.m. Jag lyckade slingra ur och försvann. Undvek allt där är sektkultur..

Exempelvis: DU MÅSTE LÄSA EN BIBLENBOK OCH DU MÅSTE ÄLSKA GUD JESUS!
-Jag tänker va? Vad? Där jag är inte hemma i kulturellt om samhället och kyrka ...

Jag avskyr ISLAM 1000 ggr mer så mycket. Och alla religioner som hjärntvättar människor som varit barn ....
Jag gick bakåt och höll mig borta...
https://academicjournals.org/article/article1380798649_Antonacci.pdf
https://www.youtube.com/shorts/OhDfJYozGl0
Det är tyget som jesus lindades in i efter han blev korsfäst!
Det har övernaturliga egenskaper och bevisar att jesus återuppstog!

Där har du ditt bevis! Repent! och gå till fadern
Citera
2026-01-25, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Rita pentagram är väl också förknippat med en andevärld, eller ?
Kommer inte diskutera med grottmongon med en diskussion som aldrig kommer ta slut!
Citera
2026-01-25, 16:43
Avslutad
Citat:
Skallarna ska jag kolla upp.
Det daterades 1988, nu har den dateringen blivit motbevisad på kanske 20+ olika punkter och ingen tror det längre. Artikeln jag skickade ger en rimlig förklaring, fast fler finns.

Ingen tror på den medeltida dateringen längre.

EDIT:

"What is the modern scientific consensus?

Today, archaeologists and materials scientists overwhelmingly agree:

The skull is a 19th-century European carving, not a Mayan artifact."

Där har vi svaret på skallen!

https://www.svtplay.se/video/eEqVXZV/historiska-mysterier/10-kristallskallarna

Problemet är ju att skallarna daterar före en tid då inte ens Hawlett Packard kunde säga hur dom tillverkats. Om dom inte kan säga hur dom tillverkats så har dom inte bevisat någonting alls. Dom dök upp 1924 och HP analyserade dom 1950.
Vilken teknik är dom skapade med 1924? Hur lång tid tog det? Tekniken måste då vara äldre än 1924 och hur troligt är det?

Antingen har mayafolket putsat som fan på dom där skallarna eller så är dom gjorda av aliens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jesus pratar överhuvudtaget inte om materiens sammansättning. Det hade dessutom varit helt obegripligt för den tidens människor at förstå. Precis som det är omöjligt för vi i nutid att förstå en verklighet i mer än fyra dimensioner (det sägs att vi har 9 eller 11 dimensioner). Alltså förstå. På riktigt.

Redan Thomas av Aquino var på 1000-talet inne på att tro och förnuft kompletterar varandra. Det tår inte i motsatt, ej heller leder det ena till det anda.

Kanske finns heller inget skäl till att Gud skulle berätta om materiens sammansättning, världen är överlämnad till oss och Gud ingriper inte aktivt i skeenden.
Men det finns ju en skapelseberättelse i Bibeln. Då fanns det en ansats att förklara hur världen skapades. Problemet är bara att den inte förklarar någonting. Eftersom de mänskliga författarna inte visste något om det. Men Gud vet ju allt och kunde väl då förmedla åtminstone några huvuddrag till sin son? Det hade ju inte behövt vara en komplett textbok i fysik men de kunde väl åtminstone förklarat något? T.ex. Att det finns solsystem och att djur har utvecklats genom evolutionen. Och inte genom magi. Men inget av detta kunde man förklara. Bibeln har absolut inte någon trovärdighet i någon del när man inte ens kunde förklara det viktigaste och det mest grundläggande.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du föreslår att det finns en vetenskaplig konsensus om att huvuddragen i Bibeln är sanna. Men det stämmer inte. Du hittar bara på att det skulle vara så. Vi har ingen möjlighet att egentligen kontrollera någonting i Bibeln. Allt kan vara påhittat.
Det heliga tyget skiner med sin ljus mot alla tvivlare och hånare!
Citera
2026-01-25, 16:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om du tror på jesus budskap utan att tro på paulus och treenigheten skulle jag fortfarande kalla dig kristen.
Jag själv är tveksam till paulus läror efter vad jag läst och är osäker på vad jag ska tycka om treenigheten och jag kallar mig kristen ändå. Att vara kristen har enligt mig 1 enda kriterie: tror du att jesus återuppstog?
Du får gärna kalla mig kristen men jag vägrar att bära den tunga ryggsäcken med irrläror och illdåd från kristendomens historia.

Visst återuppstod Jesus även om inte alla berättelserna om det är sanna. Vad jag ser tydligt är att Jesus ville att lärjungarna skulle lämna Jerusalem efter korsfästelsen.

Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» — Matteus 26:32

Och när de hade kommit in i graven, fingo de se en ung man sitta där på högra sidan, klädd i en vit fotsid klädnad; och de blevo förskräckta. Men han sade till dem: »Varen icke förskräckta. I söken Jesus från Nasaret, den korsfäste. Han är uppstånden, han är icke här. Se där är platsen där de lade honom. Men gån bort och sägen till hans lärjungar, och särskilt till Petrus: 'Han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom, såsom han bar sagt eder.'» — Markus 16:5-7

Men lärjungarna stannade i Jerusalem.
Citera
2026-01-25, 16:45
Medlem
Citat:
Det heliga tyget skiner med sin ljus mot alla tvivlare och hånare!
Och hur vet du att detta är äkta? Det är ju självklart att detta är fake.
Citera
2026-01-25, 16:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Och hur vet du att detta är äkta? Det är ju självklart att detta är fake.
Hur är det självklart? Det är världens mest studerade religiösa artifakt med säkert tusentals olika studier och analyser som kan öppet läsas av allmänheten.

Förklara varför det är självklart
Citera
2026-01-25, 16:48
Medlem
Citat:
Det är tyget som jesus lindades in i efter han blev korsfäst!
Det har övernaturliga egenskaper och bevisar att jesus återuppstog!

Där har du ditt bevis! Repent! och gå till fadern

Lägg av! Jesus är bara en människa och han blev en kult.... Svammel... Jesus och några tjuvar korsfästes samtidigt .... tyget.. svammel.. Där jag går inte på...
Jul...
Påsk...
Halloween ...

Kyrka och staten måste förändras så mycket.
Noll tolerans om GUD fantasin ...
Noll tolerans om statens jantelagen...
Noll tolerans om vapentillverka....
Noll tolerans om Hjärntvätt från samhället att alla måste jobba och betala räkningar...
Senast redigerad av Dofstom 2026-01-25 kl. 16:50.
Citera
2026-01-25, 16:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
https://www.svtplay.se/video/eEqVXZV/historiska-mysterier/10-kristallskallarna

Problemet är ju att skallarna daterar före en tid då inte ens Hawlett Packard kunde säga hur dom tillverkats. Om dom inte kan säga hur dom tillverkats så har dom inte bevisat någonting alls. Dom dök upp 1924 och HP analyserade dom 1950.
Vilken teknik är dom skapade med 1924? Hur lång tid tog det? Tekniken måste då vara äldre än 1924 och hur troligt är det?

Antingen har mayafolket putsat som fan på dom där skallarna eller så är dom gjorda av aliens.
Så här säger chatGPT:
"How it was created

Method:

Carved using rotary grinding tools
Finished with diamond-based abrasives
Techniques consistent with industrial lapidary workshops

Key evidence:

Microscopic analysis shows curved, repetitive striation patterns → characteristic of rotating cutting wheels
Presence of abrasive polishing residues matching modern polishing compounds
Tool marks cannot be produced by hand-carving with stone or copper tools

Conclusion:

The skull was carved using modern mechanical carving and polishing tools, not ancient methods.
When it was created
Most likely period:
Mid-to-late 1800s (approximately 1860–1890)

Why:

Style and carving techniques match known German lapidary work
Multiple crystal skulls from museums trace back to Idar-Oberstein, Germany, a famous gemstone carving center
Documentary evidence places similar skulls into European collections before 1900

Latest possible date:

Definitely before 1943, when Mitchell-Hedges bought it at auction

Conclusion:

Created in 19th-century Europe, not pre-Columbian Mesoamerica.

How certain this conclusion is

Certainty level:

Extremely high (~98–99%)"

Mysterie löst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här