Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Att vara kristen innebär att man tror att gud finns och att jesus var gud/"guds son" och återuppstog.
Allt annat kan man tolka hur man vill, många tolkar de olika historierna som metaforer eller lärdomar och inte bokstavligt. De som tolkar allt i bibeln bokstavligt kallas fundementalister och till och med många kristna driver med dom
En mycket modern uppfattning, som inte delades av tidigare generationers kristna, de senaste 2000 åren.
För några hundra år sen hade kyrkan bränt dig på bål, för kätteri, om du påstod att man kunde tolka bibeln "hur man vill".
Det som stod i bibeln var "guds ord" och absolut sanning som inte kunde/fick ifrågasättas.
Den tolkning som kyrkan och prästerskapet förmedlade, var den som gällde och inget annat.
S.k frikyrkor är ett relativt modernt påfund, som inte tilläts i Sverige förrän på slutet av 1800-talet.
Som icke-troende kristen är jag emot denna "modernisering/uppdatering av religionen".
Precis som fundamentalisterna så tycker inte jag att det är "sann kristendom".
Sann kristendom är den fundamentalistiska världsåskådning som kristna trott på i nästan 2000 år, fram till upplysningstiden.
Antingen så tror man på det gud säger i bibeln (guds ord), eller så tror man inte på det.
Om gud säger att han skapade världen på 6 dagar, för 6000 år sen, så borde en troende kristen inte ifrågasätta det.
Om man ifrågasätter att det hände, så ifrågasätter man guds ord och hela kristendomen.
Enligt mig så är du en andlig/religiös Jesusföljare, men inte kristen i mina ögon. Inte i fundamentalisternas ögon heller.
Jag tror också på Jesus och hans budskap, men jag tror inte på någonting övernaturligt.