2026-01-25, 15:35
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har bevis och anledningar att tro vad jag tror, de flesta av mina bevis kommer från modern tid. Att folk för länge sen trodde samma sak är ett + inte ett - enligt mig.

Ett typiskt generiskt svar från nyfrälsta fåntrattar.

Så typisk. Random snubbar blir förälskade i en typ av religion och hittar plötsligt bevis för allt möjligt 2000 år senare då de har gjort en " reverse engineering" och simsalabim så har de trots allt inte kommit längre än att kalla sina bevis för en tro vilket är exakt vad det är. Det är en Tro. Och tro gör man i kyrkan . Bevis finns inte, annat på ett metafysiskt plan som är ett annat ord för självsuggestion och självbedrägeri då en tro har tagit över samma förståndsgåvor som tycker sig se bevis som bekräftar den egna personliga tron

Det kallas för suggestion grabben. En typ av självhypnotisering där sagor och science fiction får en kropp och en mening när tron har tagit plats. En "gudomlig inspiration" enligt den religiösa formen . Mer än så är det inte. Det går inte att använda till någonting , det är en personlig typ av upplevelse som inte kan ledas in i bevis därför att det bara är en tankefigur bland en miljard andra
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-25 kl. 15:47.
Citera
2026-01-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Du beskriver saker och händelser som om de vore ett faktum. Ett lika fånigt sätt att argumentera som de som beskriver guds existens som ett faktum och att det finns "bevis" för detta.

Vad vet du (eller någon annan människa) om hur liv uppstod? Vad vet du om vilka "slumpmässiga mutationer" som inträffade och hur? Var du med på den tiden så att du kan beskriva händelseförloppet?

Nej alla dessa beskrivningar om "hur allting gick till" från början är ju bara uppdiktade funderingar av människor. Ingen vet ett skvatt egentligen om vad som verkligen hände. Och vi människor har inte kunnat återskapa liv ens i den enklaste form. Inga insekter, inga maskar eller ens de minst komplicerade cellerna. Anledning? Vi vet helt enkelt inte hur processen går till fullt ut.

Och nej slumpen är inte nödvändigtvis något "man inte kommer ifrån". Det kan ha funnits "något" som alltid existerat. Antingen en färdig intelligens, eller bara energi och materia. Detta med eviga kretslopp är inget som våra mänskliga hjärnor klarar av att greppa, men det är ingen anledning till att det skulle vara omöjligt.

Istället för att håna varandra för våra olika "lösningar" till hur allt uppstod är det väl bättre att bara erkänna att ingen av oss vet? Den enes teori är lika bra som den andres.
Evolutionen är ett vetenskapligt faktum, bevisat bortom alla tvivel. Vi vet inte hur den första encelliga organiska maskinen uppstod, men vi vet hur alla andra sedan dess har uppstått. Att förneka att vi vet hur människan uppstod är att förneka fakta.

Om det finns något som alltid har existerat så är det rent logiskt bara en slump att detta ser ut som det gör, eftersom detta då lika gärna kunde ha sett ut på något annat sätt. Om ingenting har givit Gud de egenskaper han har så innebär det att han bara råkar ha dem.
Citera
2026-01-25, 15:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Mm men att ignorera att du har en äldre religion som bygger på en gud kan inte ignoreras.
Dom är alla soldyrkande religioner.
Att det kan ha funnits en annan religion som också var monoteistisk är faktiskt inte så viktigt. Israel fick uppdraget.
Citera
2026-01-25, 15:43
Avslutad
Citat:
Att det kan ha funnits en annan religion som också var monoteistisk är faktiskt inte så viktigt. Israel fick uppdraget.

Så judendomen är sanningen och inte kristendomen? Eller är judendomen lögn och kristendomen som är sprungen ur judendomen är sanningen? Du kommer inte ifrån hur en sanning kan komma ur en lögn.
Citera
2026-01-25, 15:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jesus kanske hade tillgång till dessa profetior och såg till att motsvara dom. Han umgicks med dom lärda och kan ha fått insider info om vad som skulle komma så han levde efter profetian för att han var övertygad om att vara guds son. Han ville ju vara en gods son eftersom hans mor hade tutat det i honom hela hans liv.

Det är inte svårt för t ex en narcissist att skaffa 12 trogna anhängare. Att kunna vara en anhängare betyder att man inte ifrågasätter, att man upprepar det som narcissisten vill höra, att man blint tror på samma lögner. Det handlar aldrig om sanning och fakta, det handlar bara om vad narcissisten önskar och vill. Ville Jesus att anhängarna skulle tro att han kom tillbaks från döden så sa dom det. Jesus ville att alla skulle tro blind på honom utan att ifrågasätta, "tro som barn" utan att använda sunt förnuft. Tro blind på honom som han trodde på sin mamma. Mamman var inte en slampa utan en helgon för honom med denna lögn.

Allt hände så länge sedan och man har ändrat på skrifterna med årets gång. Man kan alltid hitta modernare förklaringar för historien om Jesus.
Anhängarnas vittnesmål finns i evangelierna och är logiskt sammanhängande och detaljerade.
De är fyllda med övernaturliga saker, mirakel m.m.
Om de hittade på allt, hur lyckades de få alla detaljer rätt, varför stämmer allt så som det hade gjort om allt faktiskt hände ur ett detektivperspektiv (många detektiver, mordutredare m.m. har gått igenom allt), varför valde följarna att dö hellre än att ta tillbaka något de hittat på, och varför finns det icke-kristna samtida historiker och texter som beskriver jesus som en magiker och miracle worker?

Hur lurar man någon att man har kommit tillbaka till liv?
Citera
2026-01-25, 15:46
Medlem
Citat:
Varför skriver du så där? Drack du för mycket kaffe?

Nej tyvärr jag dricker aldrig alkohol lr kaffe...
Jag skriver för att jag är sååå trött på fantasin gud och bok biblenbok fantasin.... uppfinnigt av en gammal gubbe...

Tack och lov att jag är härdad mot allt fantasin gud religion politiker sed sekt grupp m.m.
Citera
2026-01-25, 15:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så judendomen är sanningen och inte kristendomen? Eller är judendomen lögn och kristendomen som är sprungen ur judendomen är sanningen? Du kommer inte ifrån hur en sanning kan komma ur en lögn.
Kristendomen är sanningen. Skillnaden mellan judendom och kristendom är att judendom tror inte att jesus var messias, annars är dom samma.
Citera
2026-01-25, 15:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Nej tyvärr jag dricker aldrig alkohol lr kaffe...
Jag skriver för att jag är sååå trött på fantasin gud och bok biblenbok fantasin.... uppfinnigt av en gammal gubbe...

Tack och lov att jag är härdad mot allt fantasin gud religion politiker sed sekt grupp m.m.
Kanske är du också härdad mot sanning och kärlek. Bibeln pratar ofta om "hårda hjärtan".
Citera
2026-01-25, 15:49
Avslutad
Citat:
Kristendomen är sanningen. Skillnaden mellan judendom och kristendom är att judendom tror inte att jesus var messias, annars är dom samma.

Men fattar du inte? Judendomen var först (förutom atenismen) och sedan kom en kopia (med små skillnader) som heter kristendomen. Hur kan då kristendomen vara sanningen? Att bara säga att det är så duger inte.
Citera
2026-01-25, 15:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Att vara kristen innebär att man tror att gud finns och att jesus var gud/"guds son" och återuppstog.
Allt annat kan man tolka hur man vill, många tolkar de olika historierna som metaforer eller lärdomar och inte bokstavligt. De som tolkar allt i bibeln bokstavligt kallas fundementalister och till och med många kristna driver med dom
En mycket modern uppfattning, som inte delades av tidigare generationers kristna, de senaste 2000 åren.

För några hundra år sen hade kyrkan bränt dig på bål, för kätteri, om du påstod att man kunde tolka bibeln "hur man vill".

Det som stod i bibeln var "guds ord" och absolut sanning som inte kunde/fick ifrågasättas.

Den tolkning som kyrkan och prästerskapet förmedlade, var den som gällde och inget annat.

S.k frikyrkor är ett relativt modernt påfund, som inte tilläts i Sverige förrän på slutet av 1800-talet.

Som icke-troende kristen är jag emot denna "modernisering/uppdatering av religionen".
Precis som fundamentalisterna så tycker inte jag att det är "sann kristendom".

Sann kristendom är den fundamentalistiska världsåskådning som kristna trott på i nästan 2000 år, fram till upplysningstiden.

Antingen så tror man på det gud säger i bibeln (guds ord), eller så tror man inte på det.

Om gud säger att han skapade världen på 6 dagar, för 6000 år sen, så borde en troende kristen inte ifrågasätta det.
Om man ifrågasätter att det hände, så ifrågasätter man guds ord och hela kristendomen.

Enligt mig så är du en andlig/religiös Jesusföljare, men inte kristen i mina ögon. Inte i fundamentalisternas ögon heller.
Jag tror också på Jesus och hans budskap, men jag tror inte på någonting övernaturligt.
Citera
2026-01-25, 15:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men fattar du inte? Judendomen var först (förutom atenismen) och sedan kom en kopia (med små skillnader) som heter kristendomen. Hur kan då kristendomen vara sanningen? Att bara säga att det är så duger inte.
Kristendomen är sanningen eftersom det är vad logiken och bevisen säger. Fast de båda håller med om att gud finns, och många andra saker.

Det finns några miljoner judar, och några miljarder kristna. Judar är för det mesta begränsade till ett folk, medans kristendom finns inom i princip varje folk och land.
Citera
2026-01-25, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Du talar om arvssynden.

Det är köttet som är ont, fyllt av lust, begär, girighet, lögner, svek, snålhet, högmod, våld, fördomar, egoism m.m.
Alla människor besitter dessa känslor och anlag till olika grader. Är en bebis ond? Nej det inte det de handlar om.
Du kan låta köttet få styra ditt liv och se hur bra de kommer bli. Anden i dig är villig att separeras från dina köttsliga begär och bli fri, att nå en högre medvetenhet baserad på kärlek.

Handlar liksom inte bara om religion utan budskapet Jesus försökte förmedla både spirituellt och hur du skall leva på jorden mot dina medmänniskor.

Ditt sätt att tänka är grekiskt. Du ser kroppen och själen som två beståndsdelar. Varför inte tänka hebreiskt att kropp och själ är samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in