Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Ändå kunde du inte lämna ett enda argument eller ens någon motivering till varför du tror på Gud. Din tro/kunskap om detta framstår som väldigt svag.
Som jag ser det är frågan mycket enkel och självklar. Under tidigare århundraden har människor inte förstått speciellt mycket om världen. Men det har funnits en önskan om att förstå och förklara. Man har därför konstruerat egna förklaringsmodeller som ofta har inkluderat någon form av högre väsen. Människor har skapat hundratals olika religioner med samma grundmotivering, att de vill hitta en förklaring. De senaste 200 åren har vetenskapen gjort fantastiska framsteg och i dag kan vi förklara hur djur, människor och planeterna har skapats. Det är inte längre ett mysterium och då behövs ingen mystisk förklaring. De som inte förstår detta i dag är antingen obildade, inskränkta eller hjärntvättade. Och ni borde sluta sprida era påhittade fantasier på Internet.
Frågor på det?
Det du beskriver är en vanlig ateistisk förklaring som många ateister delar. Det jag menar är att den inte stämmer så bra med verkligheten.
Det är mer av, "jag förstår inte det här, så här är min binära förklaring".
Om du vill köra på den linjen så kan du försöka förklara hur det skrevs profesior om jesus och exakt vad han skulle göra i sitt liv och vad som skulle hända av flera olika personer och hur det skulle sluta flera hundra år innan det hände, och hur allt sedan blev fulländat och hur 12 följare sedan valde att dö hellre än att ta tillbaka sina vittnesmål om hur de sett en man bli korsfäst och sedan komma tillbaka till liv.
Allt det här är historiska fakta och om du bestrider en enda del av detta händelseförlopp så finns det ingen historiker, inte ens ateistisk som skulle ta dig seriöst. Frågan är bara hur du ska förklara det.
Och det här är bara början, när du lyckas förklara det här finns det 50 andra saker du måste förklara. Men vi kan börja med det mest grundläggande