2026-01-25, 14:37
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jo jag vet vad Gud är och det är inte en gubbe med skägg som sitter på ett moln
Ok du vet vad gud är.
Det är inget litet påstående du gör där.

Förklara nu ordentligt. Vad är Gud för något som du uppenbarligen tror alla känner till som inte sitter på en tron.

Menar du att Gud är slätrakad på en häst?
Senast redigerad av Talking-Donkey 2026-01-25 kl. 14:40.
Citera
2026-01-25, 14:38
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Jag förstår vad universum är, har till och med förklarat för dig hur big bang kom till
Men du förstår tydligen inte att vi inte vet om universum alltid har funnits.

Det enda vi kan säga är att den nuvarande formen av universum har existerat sen Big bang.

Universum kan mycket väl vara evigt, och finnas i ett oändligt antal former, varav vi människor bara kan uppleva en enda.

Du har mycket att lära om astrofysik. Så mycket kan jag säga.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-25 kl. 14:40.
Citera
2026-01-25, 14:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag vet att kärlek är verkligt fastän att man inta kan bevisa attrahera eller någon annan varit kär
Hur vet du det?
Citera
2026-01-25, 14:42
Medlem
Citat:
Tycker faktiskt rätt synd om dig, blir det helt tomt mörker i hjärnan när du sitter där själv och försöker tänka djupa tankar eller?

Aldrig!!!

Jag vaknar med glatt tankar och visslar när jag går till jobbet!!!

Jag tänker ALDRIG mörda nån människa i dröm...
Jag har ett intresset utforska på hur människor som har mördat djur och människor när de med mörka tankar lr dålig impulsivitet när de bromsar INTE mörda impulsivitet. De klarar inte tänka före än efter...

Jag tänker aldrig djupt för att jag insåg att det slösar bort tid med såna saker.
-Jag har fler bostäder och ett fast jobb. Gott och klart-
Citera
2026-01-25, 14:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Om man är kristen som du är vilket är helt ok för mig, tror jag ser mig själv som troende men kanske inte på någon religon.
Min fråga till dig om man är troende så måste man tro på allt? Då menar jag Adam och Eva historien hur vi uppstod m.m. eller hur? Du kan inte tro på vissa saker och sen ta bort valda delar som du inte vill tro på? Så alla dessa berättelser i ex. Bibeln tror du på dom?
Att vara kristen innebär att man tror att gud finns och att jesus var gud/"guds son" och återuppstog.
Allt annat kan man tolka hur man vill, många tolkar de olika historierna som metaforer eller lärdomar och inte bokstavligt. De som tolkar allt i bibeln bokstavligt kallas fundementalister och till och med många kristna driver med dom
Citera
2026-01-25, 14:53
Medlem
Citat:
Nej jag menar att det inte går bevisa om man varit kär, så påstår du att du varit kär och jag säger nää det har du aldrig varit för du kan inte bevisa det

Och hur hänger detta ihop med det som vi diskuterar här? Har detta något med tron/religion att göra?

Menar du att för att kunna tro på något måste man kunna bevisa det? Jag tycker att man måste överväga vilka påståenden som kräver fakta/forskning o c v och för vilka påståenden räcker det att det känns troligt/sannolikt eller motsatsen. Man måste tolka varje sak för sig för samma regler gäller inte för allt. Man måste använda sina kunskaper och sitt sunt förnuft för att avgöra vilken sorts bevis som är möjliga och i vilket fall.

Man kan möjligen bevisa att vi har gjort kärleksfulla handlingar som bevis för att vi varit kära. Men vi kan inte bevisa alla känslor för andra, vi kan kanske bli vansinnigt arga så andra kan se att vi är arga. Vi kan förmedla vissa känslor genom vårt kroppsspråk och ansiktsuttryck.
Citera
2026-01-25, 15:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ändå kunde du inte lämna ett enda argument eller ens någon motivering till varför du tror på Gud. Din tro/kunskap om detta framstår som väldigt svag.

Som jag ser det är frågan mycket enkel och självklar. Under tidigare århundraden har människor inte förstått speciellt mycket om världen. Men det har funnits en önskan om att förstå och förklara. Man har därför konstruerat egna förklaringsmodeller som ofta har inkluderat någon form av högre väsen. Människor har skapat hundratals olika religioner med samma grundmotivering, att de vill hitta en förklaring. De senaste 200 åren har vetenskapen gjort fantastiska framsteg och i dag kan vi förklara hur djur, människor och planeterna har skapats. Det är inte längre ett mysterium och då behövs ingen mystisk förklaring. De som inte förstår detta i dag är antingen obildade, inskränkta eller hjärntvättade. Och ni borde sluta sprida era påhittade fantasier på Internet.

Frågor på det?
Det du beskriver är en vanlig ateistisk förklaring som många ateister delar. Det jag menar är att den inte stämmer så bra med verkligheten.

Det är mer av, "jag förstår inte det här, så här är min binära förklaring".

Om du vill köra på den linjen så kan du försöka förklara hur det skrevs profesior om jesus och exakt vad han skulle göra i sitt liv och vad som skulle hända av flera olika personer och hur det skulle sluta flera hundra år innan det hände, och hur allt sedan blev fulländat och hur 12 följare sedan valde att dö hellre än att ta tillbaka sina vittnesmål om hur de sett en man bli korsfäst och sedan komma tillbaka till liv.

Allt det här är historiska fakta och om du bestrider en enda del av detta händelseförlopp så finns det ingen historiker, inte ens ateistisk som skulle ta dig seriöst. Frågan är bara hur du ska förklara det.

Och det här är bara början, när du lyckas förklara det här finns det 50 andra saker du måste förklara. Men vi kan börja med det mest grundläggande
Citera
2026-01-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej det går inte att bevisa. Men det går kanske att mäta hjärnaktiviteten och visa att man har nån stark känsla.
Varför tror du att kärlek är något verkligt. Upplevelsen existerar förstås. Men det betyder inte att den är verklig.

Känsla är bara en känsla och behöver inte hänga ihop med verkligheten. T ex du tänker på att kanske börjar Putin kriga mot Sverige och blir rädd. Kroppen gör ingen skillnad på sanning och lögn utan reagerar likadant på båda. Du blir rädd, din kropp och din känsla tror att det är krig fast det är inte sant/verklighet.
Citera
2026-01-25, 15:02
Medlem
Ett råd är att gå ur Svenska Kyrkan till att börja med enligt given fakta: Svenska kyrkan fortsätter samarbetet med Islamic Relief och Ibn Rushd. Ibn Rushd studieförbunds vision var att muslimer ska vara en självklar del av Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Citera
2026-01-25, 15:02
Medlem
Bevisa för mig att gud finns så ska jag tro på gud resten av mitt liv sen.
Lets go!
Citera
2026-01-25, 15:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
All religion handlar om dödsskräck.
Nej
Citera
2026-01-25, 15:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vilket skulle i s f vara ett bättre gudsbevis? Och varför måste ett påstått gudsbevis ha med just kristendomens gudom att göra?
Googla lite om NDEs, det är ett av de bättre bevisen. Återkom gärna sen med din slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in