2026-01-24, 12:51
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du är nog inte så kunnig om du tycker att någon som skriver lite basfakta om energisystemet spelar expert.

Nej absolut inte!
Det är just därför det är så skönt att du är här och berättar för oss hur det ligger till och vad som behöver göras för att styra upp eländet.

Ett stort tack är vi alla skyldiga dig! 👍🏻
Citera
2026-01-24, 12:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Det är just det jag värderar.
Det är inte demokrati när ett litet parti kan välta en majoritet.
Jo, det kallas vågmästarroll. Om det ena blocket får t ex 48% och det andra också 48%, så kan ett litet parti med 4% välja vilket block man vill stödja och påverka politiken ganska mycket.
Men visst kan det upplevas som en brist i det demokratiska systemet.

Alternativet skulle kunna vara att det enskilda parti som blir störst i valet helt enkelt får majoritet, 51% i riksdagen och därmed också bilda regering. Med ett sådant system skulle S ha haft makten i många många år, eftersom partiet är det största enskilda partiet. Oppositionen får med ett sådant system egentligen inget att säga till om.

Vårt nuvarande system är flexibelt, eftersom det tillåter koalitioner och bygger ju på att även små partier ska ges möjlighet att påverka. L och KD är ju med och påverkar politiken även fast de är små.

Enligt min uppfattning är det sämst för demokratin om ett parti ensamt får över 50% av rösterna. I ett sådant läge kan det partiet strunta i de andra och till 100% köra sin egen politik.
S var i det läget efter valet 1968.
Citera
2026-01-24, 12:54
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Sverige håller på att bli en del av den muslimska tredje världen, dessutom står inbördeskrig för dörren.
Ingen plats för kärnkraft.
Lägger till:

Bensinpriser är generellt sett bland de lägsta i världen tack vare kraftiga statliga subventioner.
.
Citera
2026-01-24, 13:21
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Lägger till:

Bensinpriser är generellt sett bland de lägsta i världen tack vare kraftiga statliga subventioner.
.

Det svenska bensinpriset är bara lite mer än dubbelt så dyrt som i usa, där kostar bensinen ca 7kr/lit.
I Ryssland kostar bensinen 7,5-8kr litern.
I UAE ca 6kr/lit.
I Kina ca 9kr/lit.
I Australien 9-10kr/lit.
I Japan ca 9kr/lit.
I Sydafrika ca 11kr/lit.
I Colombia ca 10kr/lit.
I Canada 9,5-10kr/lit.

Hur menar du att vi har bland de billigaste bensinpriserna i världen?
Subventioner? Hur kan det vara kraftiga statliga subventioner på något som kostar flera 100% mer att köpa som konsument än vad inköpspriset är pga statliga skatter?
Vet du vad en subvention är?
Citera
2026-01-24, 13:28
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det svenska bensinpriset är bara lite mer än dubbelt så dyrt som i usa, där kostar bensinen ca 7kr/lit.
I Ryssland kostar bensinen 7,5-8kr litern.
I UAE ca 6kr/lit.
I Kina ca 9kr/lit.
I Australien 9-10kr/lit.
I Japan ca 9kr/lit.
I Sydafrika ca 11kr/lit.
I Colombia ca 10kr/lit.
I Canada 9,5-10kr/lit.

Hur menar du att vi har bland de billigaste bensinpriserna i världen?
Subventioner? Hur kan det vara kraftiga statliga subventioner på något som kostar flera 100% mer att köpa som konsument än vad inköpspriset är pga statliga skatter?
Vet du vad en subvention är?
Tack! för snabba rättelsen,kan ju varit mätning i procent eller motsv. vi tagit del av.
Citera
2026-01-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Helt idiotiskt. MP vill orsaka fler elkriser. Med MP kommer vi alltså se elpriser som ruinerar folk igen.

Dessutom vet vi redan att MP kommer höja bensinpriset kraftigt. Räkna med 30-40kr litern efter ett par år.

Helt vansinnigt att folk kan rösta på detta skitparti.

Dessutom, röstar man på S så kommer man 100% får MP med på köpet.
Håller med dig men jag tycker att om man är så djävla dum i huvudet så man röstar på MP så kan dom betala 100 spänn litern för bensin så alla andra stackare slipper.
Citera
2026-01-24, 14:01
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
SD och S har inte alls samma politik när det gäller t ex välfärden.

Men den stora och oöverstigliga skillnaden är synen på jämställdhet och könsroller.

Har du inte funderat på varför SD inte lyckas locka kvinnor.
Se här. Scrolla ner till tabellen så får du svaret.
https://kvinnatillkvinna.se/feministisk-valkompass/

Enligt SD’s manliga kärnväljare är jämställdhet av ondo och den bästa kvinnorörelsen är den i sängen…
(Detta faktiskt sagt av en SD-företrädare för ett antal år sedan.)

Jag håller med om att den bästa kvinnorörelsen är den i sängen!

Men den är inte den enda. Det finns många andra kanonbra rörelser med. Just svensk feminism vet jag däremot inte om jag tycker är så kanon. En feminism jag förknippar med gamla aggressiva och kärlekslösa tanter med palestinasjalar. En sann feminist hade ju jublat över att vara bäst i sängen, istället för att se detta som något negativt. Även om det var en idiot till tomte som gav komplimangen.

Kanske är det inte en tillfällighet att det är just den ensamma, kärlekslösa och övergivna feministtanten som förfäras?

Vad jag inte förstår med många rörelser är deras kompromisslöshet och enträgna målsättning att "vinna" sin sak. Miljöpartiet och kärnkraften är EN sådan sak.

Om nu en majoritet av svenskar är FÖR kärnkraft, varför inte böja sig för det och hjälpa till att ge det en chans? Vi behöver hjälpas åt att genomföra förändring tillsammans. Inte evinnerligt käbbla om småsaker och kriga för att vi inte fått igenom just vår vilja. Varefter vi genomför olika beslut kan vi dra lärdom av detta.

Den kärnkraft vi har har räddat oss och varit väldigt bra. Det måste väl ändå alla vara överens om?

MP kan absolut rösta nej om man vill. Men att säga nej till att delta i regering som bygger vad en majoritet vill ha, är att göra sig till ensam, övergiven, kärlekslös och aggressiv feministtant. Något få människor vill ha i politiken, och som ingen får någon nytta av. Sist av allt miljön.
Citera
2026-01-24, 14:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Om nu en majoritet av svenskar är FÖR kärnkraft, varför inte böja sig för det och hjälpa till att ge det en chans? Vi behöver hjälpas åt att genomföra förändring tillsammans. Inte evinnerligt käbbla om småsaker och kriga för att vi inte fått igenom just vår vilja. Varefter vi genomför olika beslut kan vi dra lärdom av detta.

Den kärnkraft vi har har räddat oss och varit väldigt bra. Det måste väl ändå alla vara överens om?

MP kan absolut rösta nej om man vill. Men att säga nej till att delta i regering som bygger vad en majoritet vill ha, är att göra sig till ensam, övergiven, kärlekslös och aggressiv feministtant. Något få människor vill ha i politiken, och som ingen får någon nytta av. Sist av allt miljön.

När du säger att en majoritet av svenskar är för kärnkraft, vad betyder då "för kärnkraft" exakt? För att fortsatt nyttja befintliga kärnkraftsanläggningar så länge de behövs och fungerar, eller för att bygga helt nya kärnkraftverk? Det är två helt olika sorters ställningstaganden.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Såg mer ut som att du skrev en saga om ett fantasiland som drivs av vindsnurror

Om något jag skrev var felaktigt är du välkommen att peka ut det.
Senast redigerad av anomalign 2026-01-24 kl. 14:20.
Citera
2026-01-24, 14:22
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
När du säger att en majoritet av svenskar är för kärnkraft, vad betyder då "för kärnkraft" exakt? För att fortsatt nyttja befintliga kärnkraftsanläggningar så länge de behövs och fungerar, eller för att bygga helt nya kärnkraftverk? Det är två helt olika sorters ställningstaganden.

Bygga nytt. Eller, både och egentligen.
Citera
2026-01-24, 14:58
Medlem
RFTs avatar
Citat:
En feminism jag förknippar med gamla aggressiva och kärlekslösa tanter med palestinasjalar.

Det där är ju en nidbild och fördom hos män som känner att deras ställning hotas när kvinnor vill vara med och påverka, vare sig det är på jobbet eller inom politiken. (Om du dessutom hade lagt till att hon jobbar på biblioteket eller är socionom och röstar V, MP eller S, så hade fördomen varit komplett.)

En sann feminist hade ju jublat över att vara bäst i sängen, istället för att se detta som något negativt.

Att se kvinnan som ett sexobjekt är knappast feministens högsta dröm.

Jag har lagt in mina kommentarer i de stycken av dig som jag citerar.

SD har, liksom KD, en föråldrad och sunkig syn på kvinnans roll i kärnfamiljen. Om SD och KD ensamma haft makten hade vi haft kraftiga inskränkningar i aborträtten och vi hade haft ”barnomsorgspengen” som KD vill införa och som går ut på att en förälder (mamman) ska kunna få 6000 kronor per månad och barn för att vara hemma med sina barn. En riktigt sunkig kvinnofälla som skulle locka tillbaka kvinnorna till att bli hemmafruar igen.
Dessutom till nackdel för barnen, vilka stängs ute från den gemenskapen med andra barn i förskolan och går miste om den lärdom som förskolepedagogerna lär ut.
Senast redigerad av RFT 2026-01-24 kl. 15:02.
Citera
2026-01-24, 15:29
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag har lagt in mina kommentarer i de stycken av dig som jag citerar.

SD har, liksom KD, en föråldrad och sunkig syn på kvinnans roll i kärnfamiljen. Om SD och KD ensamma haft makten hade vi haft kraftiga inskränkningar i aborträtten och vi hade haft ”barnomsorgspengen” som KD vill införa och som går ut på att en förälder (mamman) ska kunna få 6000 kronor per månad och barn för att vara hemma med sina barn. En riktigt sunkig kvinnofälla som skulle locka tillbaka kvinnorna till att bli hemmafruar igen.
Dessutom till nackdel för barnen, vilka stängs ute från den gemenskapen med andra barn i förskolan och går miste om den lärdom som förskolepedagogerna lär ut.

Jag tycker nog att du behöver modernisera din syn på detta. Du ligger sådär 50 år efter. Och det gör du tillsammans med de inom "SD, liksom KD, som har en föråldrad och sunkig syn på kvinnans roll".

Kvinnan ÄR inte ett "sexobjekt" för den moderne mannen. Däremot bland annat ett kärleksobjekt, i vilket sex är en uppskattad och härlig del. Precis som mannen är för den normala kvinnan. Att folk snöar in på en degenererande syn på sexuellt samliv speglar bara deras egna problem.

Jag vill absolut inte ha inskränkningar i aborträtt och tycker att barnomsorgspeng är bra för de som vill vara hemma med barnen och som inte vill tvingas in i konformitet.

Kvinnor, liksom män, ska självklart ges frihet att välja och tilltro till att kunna ta egna beslut i dessa frågor. Kvinnor ska inte ses som mähän som inte klarar av att sätta sig upp mot män, så som du uppenbarligen ser dem.

Jobbar du på bibliotek? 🙂
Senast redigerad av HomoDeus 2026-01-24 kl. 15:34.
Citera
2026-01-24, 15:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Kvinnor, liksom män, ska självklart ges frihet att välja och tilltro till att kunna ta egna beslut i dessa frågor.

Föregångaren till ”barnomsorgspengen” drevs igenom av KD, det bidraget var på 3000 kr.
90% av de som tog den pengen var kvinnor. Det var i huvudsak höginkomstfamiljer som tog det bidraget. De hade råd att låta mamman vara hemma och få 3000 kr/månad. Låginkomsttagare hade inte råd. Pengen blev ett rikemansbidrag.
Det går lätt att prata om att familjer ska få välja fritt, att staten inte ska styra. Långt ifrån alla familjer kan p g a ekonomin inte välja fritt.
KD argumenterade också med att deras bidrag på 3000 kr skulle möjliggöra för arbetslösa att få in en fot på arbetsmarknaden som vikarie för de mammor som tog bidraget. Dock kunde man se att arbetsgivarna inte anställde någon annan. Man delade upp den hemmavarande mammans arbetsuppgifter på redan befintlig personal.

KD och M (och även SD) talar vitt och brett om hur bra deras politik är, då den ger folk möjlig att välja själv, familjer vet själva vad som är bäst, säger man. Ja, säger jag, så länge det rör sig om höginkomstfamiljer, som inte känner av en liten minskning i plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in